خرید سکه در بورس – خرید اوراق سکه بانک مرکزی و قیمت آن

خرید سکه در بورس – خرید اوراق سکه بانک مرکزی و قیمت آن

خرید سکه در بورس یا عرضه اولیه اوراق سکه بانک مرکزی از سه شنبه 17 آبان 1401 شروع شده است. با اینکه نماد اوراق سکه بانک مرکزی در 16 آبان در تابلوی بورسی درج شد و سوالات بسیاری را در ذهن افراد مشتاق به خرید اوراق سکه در بورس ایجاد کرده است.

با توجه به گفته‌ی معاون اداری و اعتبارات بانک مرکزی، هر شخص حقیقی مجاز است تا نسبت به خرید 100 سکه و صندوق‌های طلا بدون محدودیت اقدام کند. از شرایط استفاده از عرضه سکه در بورس می‌توانیم به داشتن کد بورسی اشاره کنیم.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، طی معاملات 17 آبان، قیمت ۱۰۰ ورقه گواهی سکه بانک مرکزی (معادل یک سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید) ، ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان بوده است.

در ادامه‌ی این مطلب به این خبر و نحوه خرید اوراق سکه در بورس می‌پردازیم. اگر سوالی دارید، با کارشناسان ما در میان بگذارید.

خرید سکه در بورس (خرید اوراق سکه از تاریخ 17 آبان 1401)


امروز (17 آبان 1401) از ساعت 11:30 الی 15، خرید سکه در بورس موازی سکه طلا بانک مرکزی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.
پیش از خرید اوراق سکه بانک مرکزی به نکات زیر (سررسید اوراق سکه در بورس، قیمت اوراق سکه بانک مرکزی و معامله ثانویه آن) توجه کنید:

  1. مبنای قیمت عرضه، میانگین قیمت گواهی سکه‌های موجود در بازار بورس است. (هم‌اکنون، این گواهی‌های سکه در بورس در حال معامله هستند.)
  2. قیمت عرضه اوراق سکه در تاریخ امروز براساس قیمت پایانی روز گذشته خواهد بود.
  3. این اوراق سکه معامله ثانویه دارد. (از 18 آبان به 6 ماه مورد معامله قرار می‌گیرد.)
  4. در سررسید خرید اوراق سکه در بورس می‌توانید تسویه نقدی یا تحویل فیزیکی را انتخاب کنید.
  5. لازم است بدانید که قیمت تسویه در سررسید براساس میانگین سکه‌های مورد معامله در بورس کالا خواهد بود. (البته قابلیت تحویل فیزیکی نیز فراهم است.)
  6. این اوراق بازارگردان دارد که در دامنه 2 درصد مثبت و 2 درصد منفی، فعال است.

اگر می‌خواهید بدانید گواهی سپرده سکه طلا چیست، مطلب زیر را بخوانید.

ساعت خرید سکه در بورس


تاریخ و ساعت عرضه اولیه اوراق سکه در بازه 11:30 الی 15 در 17 آبان (سه شنبه) 1401 اعلام شده است. گفتنی است که در ساعت 15، حراج تک قیمتی انجام می‌شود.

تاریخی که برای معاملات ثانویه اوراق سکه در نظر گرفته شده، از 18 آبان 1401 شروع می‌شود و تا 17 اردیبهشت 1402 ادامه پیدا می‌کند.

نحوه خرید اوراق سکه بانک مرکزی


نحوه خرید اوراق سکه بانک مرکزی در بورس نکته خاص دیگری ندارد. فرآیند خرید اوراق بهادار (سکه) تقریبا مشابه این است که گواهی سکه بخرید. زیرا، مزیت یا ریسک متمایزی نسبت به گواهی‌های مرسوم ندارد.

شاید سیاست بانک مرکزی این است که تلاش کند بخشی از معاملات فیزیکی بازار را به داخل بازار بورس بکشاند و با ضرب سکه، حباب را کاهش دهد. اما بعید است که حجم عرضه بانک مرکزی به شکل معناداری در میزان حباب سکه تاثیر داشته باشد.

توجه داشته باشید که هر کد حقیقی مجاز است حداکثر 10.000 برگه معادل 100 سکه خریداری کند. (چون هر 100 برگه این اوراق معادل یک سکه امامی ضرب 86 است.)

در بخش زیر، راهنمای تصویری خرید اوراق سکه بانک مرکزی آمده است:

برای خرید اوراق سکه بانک مرکزی به سامانه آنلاین یکی از کارگزاری‌های بورسی مراجعه کنید. در تصویر زیر، پنل کاربری یکی از همین کارگزاری‌‌ها را مشاهده می‌کنید:

خرید سکه بورسی

مهم‌ترین کاری که باید انجام بدهید، پیدا کردن نماد اوراق سکه بانک مرکزی است. این نماد در کادر زیر به رنگ قرمز و به صورت سکه مرکزی (سلف تمام سکه 001 مرکزی) مشخص شده است.

نماد اوراق سکه بانک مرکزی

در هر کارگزاری، قیمت اوراق سکه بانک مرکزی (براساس قیمت مبادله شده در روز گذشته) به همراه واحد پایه سفارش و حجم مجاز اعلام شده است. در تصویر زیر، هنوز قیمت سفارش سکه بورسی را مشخص نکرده‌ایم. جهت مشاهده قیمت اوراق سکه بانک مرکزی برای سفارش‌دهی به ادامه تصویرها، دقت کنید.

قیمت اوراق سکه بانک مرکزی

برای خرید اوراق سکه بانک مرکزی ، براساس قیمت فروشی که سایر افراد اعلام کرده‌اند و قیمتی که خودتان در بازه کمترین یا بیشترین قیمت مجاز آن مد نظر دارید؛ می‌توانید قیمت سفارش را مشخص کنید. همچنین، تعداد سفارش در خرید اوراق سکه بانک مرکزی که بنا بر واحد پایه سفارش باید ضریبی از 100 باشد را می‌نویسید و درخواست خرید اوراق سکه بانک مرکزی را ثبت می‌کنید.

خرید اوراق سکه بانک مرکزی

سوالات متداول

نماد اوراق سکه بانک مرکزی چیست؟

سکه مرکزی1 (سلف تمام سکه 001 مرکزی) ، نماد اوراق سکه بانک مرکزی است.

ساعت خرید سکه در بورس چیست؟

ساعت خرید سکه در بورس در روز پیش گشایش که همان سه شنبه 17 آبان است، از ساعت 11:30 الی 15 اعلام شده است.

نحوه خرید اوراق سکه در بورس چگونه است؟

برای خرید اوراق سکه در بورس به یکی از سامانه‌های کارگزاری مراجعه کنید. نماد و قیمت اوراق سکه بانک مرکزی را مشخص کنید و حجم سفارش را براساس واحد پایه سفارش مشخص کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای طلا و سکه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران