توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مکانیزم‌هایی که توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، توکن سوزی است. سوزاندن کوین یا همان توکن سوزی با مقاصد خاصی صورت می‌گیرد که در ادامه به شرح مفصل آن خواهیم پرداخت.

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

توکن سوزی زمانی رخ می‌دهد که یک رمز ارز را به کلی و برای همیشه از چرخه بازار حذف کنیم. زمانی که سوزاندن کوین اتفاق بیفتد، قیمت آن بالا خواهد رفت. در واقع کوین سوزی کاملا عمدی صورت می‌گیرد تا تعدادی از آن‌ها از چرخه بازار حذف شده و ارزششان فزونی یابد.

هر چه مقدار توکنی که برای فروش عرضه می‌شود کمتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد شد. البته گاهی هم شرکتی به اشتباه، بیش از حد لازم توکن تولید می‌کند؛ در این مواقع هم برای کم نشدن ارزش توکن‌ها، بخشی از آن‌ها را می‌سوزانند.

در کل توکن سوزی (Token Burn) یا همان سوزاندن کوین (Coin burn) اتفاقی رایج و معمول است، که با اهداف متعدد صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید
توکن NFT چیست؟

توکن سوزی چه زمانی رخ می‌دهد؟

یکی از ایامی که توکن سوزی در آن بسیار انجام می‌شود، زمانی است که کوین‌های ارز اولیه در بازار عرضه شده‌اند. پس از آن که تایم عرضه اولیه کوین به پایان رسید، فروشنده بخشی از کوین‌های به فروش نرفته را می‌سوزاند.

با سوزاندن کوین، مقدار آن ارز دیجیتال کم شده و قیمت آن افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این توکن سوزی در پروژه‌های متعددی صورت می‌گیرد و برخی از صرافی‌های بزرگ هم به صورت دوره‌ای اقدام به توکن سوزی می‌کنند.

همان‌طور که همه اسکناس‌های چاپ شده وارد بازار نمی‌شوند و تنها تعداد و حجم مشخصی از آن‌ها‌ به گردش می‌افتد؛ توکن‌های اضافه هم برای تنظیم شدن ارزش، سوزانده می‌شوند.

توکن سوزی باعث محبوبیت ارز دیجیتال مورد نظر شده و حلال برخی از مشکلات خواهد شد.

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن سوزی چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، گاهی شرایط و برنامه ریزی‌های صورت گرفته، این‌گونه ایجاب می‌کنند که توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال، اقدام به توکن سوزی کنند. برای سوزاندن کوین‌های تعیین شده، آن‌ها را در دسترس آدرس خوار (eater address) قرار می‌دهند.

آدرس خوار یا سیاه چاله به گونه‌ای است که اگر آدرسی در اختیار آن قرار بگیرد، دیگر به هیچ عنوان توانایی بازیابی پیدا نخواهد داشت.زمانی که کلید خصوصی آدرسی در دسترس این سیاه چاله‌ها قرار بگیرد، دیگر با هیچ روشی نمی‌شود آن کوین را بازگرداند یا مجددا از آن استفاده کرد.
با این روش توکن‌های مشخص شده از دسترس خارج می‌شوند، اما در هر حال مشخصات آن‌ها در بلاک چین ثبت و ضبط خواهد ماند.

الگوریتم اثبات سوزاندن (POB)

بعضی از ارزهای دیجیتال از الگوریتم سوزاندن به جای الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام استفاده می‌کنند. این ارزهای دیجیتال به منظور رسیدن به اجماع و توافق استفاده می‌شوند. در این الگوریتم ماینرها به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنند. آن‌ها باید نابودی بخشی از کوین‌ها و توکن های در اختیار خود را به اثبات برسانند.

برای پیاده کردن این الگوریتم نیازی به منابع پردازشی و سیستم‌های قوی نیست. برای الگوریتم اجماع تنها به سوزاندن کوین نیاز خواهد بود؛ بنابراین نیازی به خرید دستگاه‌های گران قیمت استخراج کننده نیست و افراد بیشتری قدرت استخراج را خواهند داشت. اتفاق مثبت دیگری که در الگوریتم اثبات سوزاندن شاهد آن هستیم کاهش مصرف برق و جلوگیری از آلودگی زیست محیطی ماینرها است.

انواع روش‌های توکن سوزی

  1. نابودی کوین های بومی برای حقوق استخراج: زمانی که یک کاربر بخواهد به عنوان یک ماینر یا همان استخراج کننده نقش خود را ایفا کند، اول از همه باید بخشی از توکن ها را از بین ببرد.
  2. نابودی بیت کوین ها برای تولید کوین بومی جدید: بعضی از بلاک چین ها برای دستیابی به مقداری ارز دیجیتال متناظر با کوین های خودشان، باید معادل همان مقدار بیت کوین بسوزانند. با به کار بردن این روش، رمز ارزهای جدید ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد.
  3. تعادل سوزاندن و استخراج: آخرین روش، انهدام کوین های بومی برای به دست آوردن یک سری حقوق است. از این مدل بیشتر در شبکه های بلاک چین، مبتنی بر اثبات سهام و با رویکرد استیکینک (Staking) ، در جهت رسیدن به اجماع بهره می‌برند. با این راهکار توسعه دهندگان با تورم شدید ارز شبکه خودشان مقابله می‌کنند. برای استفاده از خدمات و سرویس‌ها، حقوق رد و بدل می‌شود و به این طریق موجودی توکن ها با وجود استیکینگ کاهش پیدا می‌کند.

لیست توکن سوزی

با توجه به تاثیر زیادی که توکن سوزی بر قیمت ارزهای دیجیتال مختلف دارد، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. به همین علت لیست توکن سوزی مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفته است. این لیست در سایت کوین مارکت کال آپلود و به روزرسانی می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت از آمار آخرین توکن های سوخته یا در صف سوزاندن مطلع بشوید.

سایت دیگری که می‌توانید با مراجعه به آن اطلاعات موثقی در باب بیت کوین و کوین سوزی به دست آورید، سایت کویندر می‌باشد. با ورود به این سایت و وارد کردن عبارت BURN در داخل کادر سرچ، لیست کوین‌های اخیرا سوخته شده را مشاهده خواهید کرد.

مزایای توکن سوزی ارز دیجیتال

مکانیزم اجماع مفید و خاص

علاوه بر اثبات کار(POW) و اثبات سهام(POS)، اثبات سوزاندن(POB) هم یکی از مکانیزم‌های رسیدن به اجماع در شبکه‌های غیر متمرکز است.

مکانیزم POB، با عنوان مکانیزم‌ بدون اتلاف انرژی شهرت پیدا کرده است. کوین‌هایی که سوزانده می‌شوند باید در فرایند اجماع خود، اثبات سوزاندن را به کار گرفته باشند.

معمولا برای دستیابی به اتفاق نظر در شبکه‌های توزیع، از روش اثبات سوزاندن بهره می‌برند.

این گونه که، چه تعدادی از کاربران، ماینرها و به طور کلی شرکت‌کنندگان قصد کوین سوزی دارند. به این ترتیب ماینرهایی که در یک شبکه رمز ارز مبتنی بر الگوریتم فعال هستند، موظف‌اند بخشی از موجودی کنونی را نابود کنند.

POB: Proof Of Burn

بالا بردن ارزش کوین

اغلب در بازارهای مالی شاهد رابطه متضاد عرضه و تقاضا هستیم. هر زمان که میزان عرضه کم شده باشد، ارزش کوین بالا خواهد رفت و هرگاه عرضه افزایش پیدا کرده باشد، ارزش پایین کشیده خواهد شد.

علت پایین آمدن ارزش هم، زیاد شدن ارز مورد نظر در بازارهای کریپتوکارنسی است. رمز ارزها به میزان ثابتی عرضه می‌شوند و با رسیدن به مرز مشخصی به پایان می‌رسند.

منظور از به پایان رسیدن یک رمز ارز، عرضه نشدن کوین جدید به بازار است. در واقع اگر کسی خواهان آن کوین باشد، تنها می‌تواند از همان کوین‌هایی که در بازار وجود دارند استفاده کند.

به عنوان نمونه از رمز ارز بیت کوین، فقط 21 میلیون وجود دارد؛ 21 میلیونی که تا امروز حدودا  18.7 میلیون آن توسط ماینرها استخراج شده است.

با کاهش عرضه بیت کوین، قیمت زیاد می‌شود. این اتفاق ممکن است به این دلیل رخ داده باشد که بعضی‌ها کلید خصوصی خود را فراموش کرده و کوین سوزی می‌کنند. به طور کلی، این راه هم در نظر داشته باشید که ارز دیجیتال دشمن تورم است.

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

محافظت در مقابل اسپم‌‌ها

کوین سوزی این توانایی را دارد که در مقابل محروم سازی از سرویس(DDOS)، مقاومت نشان داده و از تراکنش و حمله‌های اسپمی جلوگیری کند. توکن سوزی برای انجام تراکنش‌ها هزینه در پی خواهد داشت.

این هزینه مشابه همان کارمزدی است که برای محاسبات قراردادهای هوشمند برخی از ارزهای دیجیتال در بلاک چین پرداخت می‌کنید.

در برخی پروژه‌ها، همانند ارز دیجیتال ریپل، به ازای پرداخت کارمزد برای ماینرها، از سوزاندن کوین استفاده می‌کنند. با این کار، بخشی از مبلغ پرداخت شده به صورت خودکار سوزانده خواهد شد.

نماد تعهد

پروژه‌ها برای کسب اعتماد کاربران کوین سوزی می‌کنند. آن‌ها با این حرکت، تعهد خودشان را نسبت به کاربران به نمایش می‌گذرانند.

کسب اعتماد بیشتر به معنای جلب سرمایه بیشتر است و به این ترتیب، پروژه‌ها در میان کاربران خود ارزشمند خواهند شد. توکن سوزی و سوزاندن کوین این ارزش را به دارندگان اضافه خواهد کرد؛ چرا که با کوین سوزی تعداد آن کوین در بازار کم شده و قیمت کوین‌های باقی مانده افزایش خواهد یافت.

بنابراین صاحبان پروژه‌ها با سوزاندن تعدادی از کوین‌ها، کاربرانشان را به حامیان خود تبدیل خواهند کرد.

آخرین اخبار توکن سوزی و کوین‌های برتر

  • امروز در لیست BITVAVA ارزهای مختلفی آورده شده‌اند که آماده ترید و قابل معامله هستند. یکی از ارزهای موجود شیبا است که اعلام کرده تا زمانی که این ارز به یک سنت برسد، به توکن سوزی ادامه خواهد داد.
  • در هفته اخیر در سایت آمریکایی COINGECKO ، سه کوین UTRUST ، SHIBA INU و BITCOIN به ترتیب سه ارز برتر و ترند معرفی شده‌اند.
  • در حال حاضر ارز دیجیتال BABY DOGE 565 هزار هولدر دارد. این ارز دیجیتال یک ماشین تسلا برای جایزه در نظر گرفته است. بیبی دوج به مناسبت 3 ماهه شدن این ارز دیجیتال توکن سوزی انجام خواهد داد. اگر توییت توکن سوزی 20 هزار ری توییت داشته باشد، تعداد توکن سوزی این ارز تا دو برابر افزایش خواهد داشت. این کوین سوزی در تاریخ یک سپتامبر اجرا خواهد شد. اگر تعداد ری توییت‌ها به عدد اعلام شده برسد و کوین سوزی 2 برابری صورت بگیرد، بزرگ‌ترین کوین سوزی تاریخ بیبی دوج را شاهد خواهیم بود.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام من توکن mpx دارم
    با افزایش قیمت توکن از تعداد توکن هام هم کم میشه الان داره توکن سوزی میشه یا توکن هام دزدیده میشن
    میشه راهنماییم کنید که باید چه کنم

    • سلام دوست عزیز
      باید کانترکت این توکن را بررسی نمایید تا دلیل کم شدن خود به خود این توکن را متوجه شوید

  • درود وقتتون بخیر
    راجب توکن سوزی یه سوال داشتم بر فرض مثال من از یک ارز که قیمت خیلی پایینی داره خرید میکنم مثلا شیبا اینو یا هر ارز دگ نزدیک ۲۵ میلیون ازش دارم وقتی ارزش بره بالا حداقل مثلا یک دلار وقتی توکن سوزی میکنه ایا از ارز من هم کم میشه یا نه ربطی به ارز من نداره ممنون میشم جواب من و بدین سپاسگذارم از وقتتون

    • سلام
      خیر در تعداد ارز داخل کیف شما تغییری ایجاد نمیشود
      توکن سوزی توسط تیم توسعه دهنده انجام میشود که باعث کاهش مقدار عرضه میشود و در بلند مدت باعث افزایش قیمت ارز مورد نظر خواهد شد

      • سلام منم مشکل کم شدن تعداد ارز در کیف پولمو دارم کسی میدونه چرا؟