تفاوت بروکر با صرافی در ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت بروکر با صرافی در ارز دیجیتال چیست؟

در سالهای اخیر بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال بسیار رونق پیدا کرده است. افزایش قیمت رمزارزها در کنار به وجود آمدن رمزارزهای جدید باعث شده است که به همان تناسب، صرافی هایی که امکان معاملۀ ارزهای دیجیتال را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند، نیز افزایش پیدا کند.

غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، ارتباط سهامداران در تمام دنیا با یکدیگر و عوامل دیگر سبب شده تا روش‌های متفاوتی برای معاملۀ ارزهای دیجیتال به وجود بیاید. در کنار صرافی‌ها، بروکرها نیز یکی از بسترهای مهم و مناسب جهت خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

در این مقاله به توضیح صرافی های موجود برای معاملۀ ارزهای دیجیتال و تفاوت آن‌ها با بروکرها خواهیم پرداخت:

چگونه ارزهای دیجیتال را معامله کنیم؟

اولین راهکار که متداول‌‌ترین راهکار برای خرید و فروش و معامله در دنیای رمزارزها نیز به شمار می رود مراجعه به صرافی های دیجیتال و فعالیت در بستر آن هاست. صرافی یا اکسچنج (Exchange) محلی است که سرمایه گذاران می‌توانند به آن مراجعه کنند و ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنند و یا ارزهای دیجیتال خود را به ارزهای دیگری تبدیل کنند.

این صرافی ها می توانند در قالب سایت، اپلیکیشن موبایل یا به هر دو صورت اداره شوند. برای ثبت نام در صرافی ارزهای دیجیتال نیاز به هیچ مراجعۀ حضوری ای نیست و تنها نیاز به یک اکانت ایمیل و رمز عبور و تایید آن است.

بر حسب افزایش تعداد سرمایه گذاران در بازار کریپتو؛ نوع و تعداد صرافی ها نیز روز به روز در حال افزایش است.

در حال حاضر دو نوع صرافی متمرکز و غیرمتمرکز به عنوان اصلی ترین نوع صرافی ارزهای دیجیتال در حال فعالیت است. صرافی های دیگری همچون صرافی های B2B یا همتا به همتا، صرافی تبادل سریع و مشتقه هم وجود دارد که می‌تواند زیر مجموعۀ صرافی‌های متمرکز قرار بگیرد.

بروکر ارز دیجیتال چیست؟

علاوه بر معامله ارزهای دیجیتال با استفاده از صرافی ها، روش دیگری نیز برای انجام معاملات وجود دارد. بروکر (Broker) یا کارگزار درواقع واسطه هایی حقیقی یا حقوقی هستند که نقشی واسطه ای را در بین خریدار و فروشنده ایفا می کند.

بروکر تنها در زمینۀ بازار ارزهای دیجیتال فعالیت ندارد بلکه در دیگر زمینه ها همچون بازار بورس و اوراق بهادار، فلزات گرانبها، املاک و مستغلات و … نیز فعالیت می کند.

بروکر وظیفه دارد تا نرخ دارایی های موجود در بازار را به اطلاع مشتریان برساند. مشتریان نیز بنا بر قراردادی که با بروکر ثبت کرده اند، خرید یا فروش سهام خود را بر عهدۀ بروکرها می گذارند. بروکرها نیز از محل سپردۀ مشتریان خود، با استفاده از تلفن، اینترنت، فکس و … سفارش مشتریان را گرفته و اقدام به خرید و فروش می کنند.

آن ها پس از انجام مبادله، مبلغی را به عنوان کارمزد برای خود برمیدارند. درواقع منبع درآمد بروکرها مانند واسطه های دیگر، همان مبلغ تراکنشی است که از خرید و فروش و معامله های مختلف به دست می آید.

یکی از ویژگی های بارز بروکرها در مقابل صرافی ها، تسهیل فرایند معامله است. چراکه بروکرها با جستجوی افرادی که ارزهای دیجیتال زیادی برای فروش یا خرید در اختیار دارند و جفت کردن آن ها به افراد خریدار یا فروشنده، روند معامله را منعطف تر و سریع تر می‌کنند.

بروکر ارز دیجیتال چیست؟

بهترین ویژگی های بروکر ارزهای دیجیتال چیست؟

همانطور که گفتیم بروکرها در مقابل صرافی های ارزهای دیجیتال مزیت های بهتری برای معامله دارند. پس این طبیعی است که مشتریان بیشتری به دنبال استفاده از بروکرها باشند.

قبل از اقدام به استفاده از کارگزارها لازم است ویژگی های یک بروکر خوب را دانست تا راحت تر یک بروکر مناسب را انتخاب کرد:

  • مقررات (Regulation)

درحال حاضر، مقررات مشخص شده ای از طرف نهادهای قانونی برای فعالیت بروکرها وجود دارد. اگر شما نیز تمایل به کار کردن با بروکرها دارید باید توجه داشته باشید که بروکر مورد نظر قانون گذاری شده و بر اساس مقررات عمل کند. البته توجه داشته باشید که مقررات مربوط به کدام کشور و کدام کمپانی است.

  • قابلیت شخصی سازه پیشرفته

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در انتخاب بروکر لحاظ شود، امکان شخصی سازی آن است. بروکر باید بتواند منعطف باشد و این امکان را به تریدر بدهد تا بر اساس نیازهای مشتری از بروکر استفاده کند.

  • اهرم یا لوریج (Leverage)

اهرم ها یکی از ویژگی های بسیار مهم یک بروکر خوب، اهرم ها هستند. با استفاده از اهرم ها مشتریان می توانند بیشتر از پول و سپردۀ خود ارز خریداری کنند.

  • اسپرد (Spread)

اسپرد درواقع همان تفاوت خرید و فروش است. هرچند اسپردهای پایین بروکرها از استقبال بیشتری برخوردار است اما باید به تبلیغات دروغین سایت های مختلف نیز توجه داشت.

  • محافظت از تراز منفی

یک بروکر خوب، بروکری است که از سرمایۀ مشتری خود در مقابل ضرر بازار محافظت کند. بروکر باید بتواند هنگام بالا رفتن حد ضرر، جلوی آن را بگیرد و ریسک معاملات را کاهش دهد.

بهترین بروکر ارزدیجیتال برای ایرانیان

اگر جست و جوی ساده ای برای یافتن بهترین بروکر ها داشته باشید احتمالا دیده اید که بهترین بروکرها، بروکرهای فارکس مانند FXTM یا Plus500 و بسیاری دیگر بروکر هستند که با اقبال زیادی از سرمایه گذاران در سراسر جهان مواجه بوده اند. اما آیا این بروکرها برای کاربران ایرانی نیز پاسخگوست؟

خب قطعا شما هم می دانید به علت تحریم های اقتصادی ایران، اکثر بروکرها کاربران ایرانی را تحریم کرده اند و آن ها با مشکل وریفای در ورود به بروکر را دارند. با این همه اما بروکرهایی برای کاربران ایرانی وجود دارد که به آن ها امکان ثبت نام و سفارش می دهد.

برخی از این بروکرها شامل زیر است:

هات فارکس

هات فارکس یکی از محبوب ترین بروکرها در میان ایرانیان است که از اسپرد خوبی نیز برخوردار است. از ویژگی های مثبت دیگر این بروکر، حداقل میزان واریزی آن است که چیزی در حدود فقط 5 دلار است. پشتیبانی از متدهای واریز و برداشت متداول نیز از ویژگی های مثبت این بروکر به حساب می آید.

IQ Option

این بروکر نیز یکی از بروکرهای محبوب و نسبتا جدید برای ایرانیان است که به علت پشتیبانی از دارایی های مختلف مانند CFD، فارکس، سهام، ارز دیجیتال و … مورد توجه قرار گرفته است.

این بروکر بر اساس مقررات قبرس قانون گذاری شده و از سخت گیری های قانونی بسیار زیاد مصون است. به همین علت برای کاربران ایرانی محبوبیت بسیاری دارد.

الیمپ ترید

محبوب ترین بروکر در میان کاربران مبتدی بروکر الیمپ ترید بود. تا پیش از این، الیمپ ترید مشکلی با ثبت نام کاربران ایرانی نداشت اما به تازگی اجازۀ ثبت نام به کاربران ایرانی نمی دهد.

اکثر کاربران برای ثبت نام در این بروکر مجبور به تغییر هویت هستند تا بتوانند از این بروکر استفاده کنند. با این همه ثبت نام و کاربری این بروکر به قدری خوب است که باز هم کاربران ایرانی بسیاری تمایل به استفاده از این بروکر دارند.

بهترین بروکر ارزدیجیتال برای ایرانیان

مهم‌ترین تفاوت های بروکر و صرافی در بازار ارز دیجیتال

صرافی و بروکرها در کنار شباهت هایی که به یکدیگر دارند، تفاوت های بسیار اساسی و مهمی هم دارند. مهم ترین این تفاوت ها به شرح زیر است:

1- ثبت نام و احراز هویت

برای ثبت نام در یک صرافی نیاز به گذراندن مراحل سختی نیست. تنها کافی است در سایت یک صرافی ایمیلی ارائه دهید و با استفاده از یک گذرواژه و تایید آدرس ایمیل، حساب خود را در صرافی ایجاد کنید.

برای انجام معامله نیز لازم است احراز هویت کنید. یعنی کارت شناسایی خود را در سایت آپلود کنید. روند تایید احراز هویت از طرف صرافی معمولا تا چندین روز به طول می انجامد.

ثبت نام در بروکر نیز مانند باز کردن حساب در صرافی آسان است. با این تفاوت که ممکن است سایت بروکر موردنظر از شما تعداد بیشتری مدرک بخواهد و شما مدارک شناسایی بیشتری را در بروکر آپلود کنید. با این همه تفاوت بروکر و صرافی در همین سرعت احراز هویت آن است.

درحالیکه احراز هویت صرافی ممکن است تا چند روز طول بکشد، احراز هویت بروکر در زمانی کمتر از 30 ثانیه انجام می شود.

2- سپرده گذاری و برداشت از حساب

صرافی ها معمولا شرایط دشواری برای سپرده گذاری و برداشت از حساب دارند. اغلب صرافی های ارز دیجیتال از ارزهای دیگری همچون یورو پشتیبانی نمی کنند. پس برای خرید ارز دیحیتال، شما مجبورید ارز دیجیتال بیشتری بخرید تا به مقدار مورد نظر از ارز دیجیتال خود برسید.

از سوی دیگر خرید هریک از ارزهای دیجیتال نیازمند پرداخت کارمزد است. همین مساله باعث می شود شما مبلغ زیادی برای کارمزد پرداخت کنید.

از سوی دیگر برداشت از حساب صرافی نیز نیازمند پرداخت کارمزد بوده است. انتقال پول به بانک از صرافی ارز دیجیتال هم خود مساله ای دیگر است. چراکه بعضی بانک ها از دریافت پول از منابع ناشناس اجتناب می کنند.

اما در بروکرها شما تنها می توانید با استفاده از یورو یا دلار ارز دیجیتال خرید و فروش کنید و نمی توان با استفاده از ارز دیجیتال به معامله پرداخت. در بروکرها برای خرید ارز دیجیتال نیاز به خرید ارزهای دیجیتال دیگر ندارید و در نتیجه لازم نیست مبلغی برای تراکنش های هر معامله پرداخت کنید .

3- خرید و فروش

یکی از مهم ترین تفاوتها میان بروکر و صرافی، این است که برای انجام معامله در صرافی ها نیاز به دانش تخصصی خاصی نیست و می توانید به راحتی به خرید و فروش ارز بپردازید. در حالیکه این اتفاق در بروکر کاملا برعکس است.

ابزارهای موجود در بروکر بسیار زیاد بوده و اختیاراتی که به شما به عنوان یک سرمایه گذار برای انجام معامله داده می شود نیز به همان اندازه زیاد است. بر همین اساس، برای استفاده از بروکر برای انجام معاملات نیاز است حتما تخصص های لازم را داشته باشید.

جمع بندی

هرچه بر تعداد ارزهای دیجیتال افزوده می شود، روش های معامله و بسترهایی که امکان معامله را ایجاد می کنند نیز زیادتر می شود. صرافی های ارز دیجیتال یکی از بسترهای مناسب برای ترید ارز دیجیتال است.

در کنار صرافی های مختلفی که برای معامله گران این حوزه وجود دارد، بروکر ها نیز یکی از روش های بسیار مناسب برای انجام معامله است. بروکرها درواقع می توانند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند که به معامله گران برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال کمک کنند. میان صرافی و بروکر تفاوت زیادی وجود دارد.

هر چند سهولت ثبت نام و سپرده گذاری در بروکرها بسیار بیشتر از صرافی هاست، اما فعالیت در بروکرها نیازمند به دانش بیشتری نسبت به صرافی هاست.

پس اگر شما نیز مایل هستید برای معاملۀ ارزهای دیجیتال از بروکرها استفاده کنید، بهتر است پیش از آن به خوبی دانش کار کردن با این بستر را فراگیرید و بی گدار به آب نزنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • بروکر هاتفارکس دزده.
    پول من در این بروکر بود. به یکباره گفتن که دیگه با ایرانی ها کار نمی کنیم و پول منو پس ندادن، دارایی من مشخص بود و چندین بار بهشون ایمیل زدم و اسکرین شات از دارایی خودم فرستادم ولی اونا می گفتن پولی نیست.به افرادی که مثلا نمایندگی داشتن اعلام کردم اونا گفتن کاری از دست ما بر نمیاد