انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک و خودرو جدید – شرایط و مدارک

انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک و خودرو جدید – شرایط و مدارک

انتقال بیمه شخص ثالث (به خورد جدید و یا پلاک جدید یا مالک جدید خودرو بعد از تعویض پلاک) مطابق با قانون جدید سال انجام می‌شود. بنابراین، برای اطلاع از شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید به جدیدترین قانونی که در این خصوص وضع شده است، توجه کنید. پس در این مطلب از سایت سیگنال همراه ما باشید.

انتقال تخفیفات خودرو برای پلاک فعال است و طی کردن فرآیند آن در نمایندگی بیمه نامه قبلی، نیاز به پرداخت حق بیمه ندارد.

امکان انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو، وجود ندارد و جرم است. مگر اینکه، مالک فعلی بخواهد این سوابق تخفیف را به ماشین دیگر و یا اعضای درجه یک خود منتقل کند.

برای اطلاع از جدیدترین اخبار، اپلیکیشن سیگنال را از اینجا دانلود کنید

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث و نحوه انجام آن


مطابق قانون جدید سال ۱۴۰۰، چنانچه فردی (به هر نحوی) تخفیف بیمه ثالث ماشین خود را به شخصی خارج از دایره اعضای درجه یک خانواده‌ منتقل کند، مجرم است.

(اگر صاحب خودرو فوت کند، تخفیف بیمه اتومبیل به وارث یا یکی از وارثان (همسر یا فرزند) و نماینده قانونی او قابل انتقال است.)

در بخش زیر، به جزئیات بیشتر جدیدترین قانون انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید آن پرداختیم:

  • سابقه تخفیف بیمه شخص ثالث تنها به فرد انتقال‌دهنده تعلق دارد. (به هیچ عنوان، تخفیف عدم خسارت به مالک جدید بعد از تعویض پلاک منتقل نمی‌شود.)
  • بعد از تغییر و یا تعویض پلاک خودرو، تخفیفات بیمه شخص ثالث برای فرد گیرنده حذف شود.
  • مراکز حضوری صدور بیمه و حتی سامانه‌های آنلاین خدمات بیمه، موظف هستند تا مدارک احراز هویت خودرو (کارت خودرو و برگ سبز) را دریافت و بررسی کنند.
  • در هنگام تمدید بیمه شخص ثالث نیاز است تا استعلام آن از سنهاب انجام و اطلاعات ضروری درج شوند. (اهمیت ویژه‌ی آن را در حین انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه‌نامه اول به بیمه نامه دوم متوجه می‌شوید.)

بعد از اعلام این قانون جدید، شرایط منتقل کردن بیمه شخص ثالث هم با تغییراتی نسبت به سال قبل همراه بود که در ادامه به آن اشاره کردیم.

1- نحوه انتقال بیمه شخص ثالث به خودرو جدید


مراحل منتقل کردن تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید به این صورت است که با مدارک (کپی کارت خودروی قبلی و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی قبلی) به مراکز بیمه‌گر صدور بیمه‌نامه قبلی، حضورا مراجعه می‌کنید.

2- مراحل انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به همسر، فرزند، پدر و مادر (اعضای درجه یک)


برای اینکه بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه خود را به اعضای درجه یک خود منتقل کنید، ابتدا استعلام تاریخچه پلاک از مراکز تعویض پلاک را دریافت کنید.

سپس، این استعلام را به همراه مدارک شناسایی برای اثبات هویت اعضای درجه یک خود به یکی از نمایندگی‌هایی که بیمه نامه قبلی را از آن دریافت کردید، ببرید.

3- طریقه انتقال تخفیف بیمه موتور سیکلت


چگونگی منتقل کردن بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به این صورت است:

  • اگر موتور سیکلت جدید خریدید و بیمه نامه اعتبار دارد، به یکی از مراکز شرکت بیمه‌گر قبلی مراجعه کنید و فرآیند انتقال را انجام بدهید.
  • چنانچه موتور سیکلتی خریداری نکردید، این بیمه عدم خسارت را به یکی از اعضای درجه یک خود (که در بالا به آن اشاره کردیم،) منتقل کنید.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث خودرو به مالک جدید خودرو (بعد از تعویض پلاک)


نحوه یا مدارک لازم برای انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو تا حدود زیادی به شرایطی که برای آن در نظر گرفته شده، بستگی دارد. در بخش زیر، ابتدا به مهم‌ترین شرایط انتقال بیمه اشاره می‌کنیم.

سپس، سایر شرایطی که رعایت آن‌ها الزامی است، بررسی می‌شوند.

مطابق با ویرایش جدید قانون، منتقل کردن تخفیف بیمه شخص ثالث قبل از موعد انقضای اعتبار، تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او امکان‌پذیر است.

با توجه به این موضوع، از این به بعد، انتقال بیمه به خریدار خودرو فقط به فردی از میان همسر، پدر، مادر و فرزندانِ انجام می‌شود.

سایر شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به براساس قانون و آیین نامه جدید

فرآیند تخفیف بیمه شخص ثالث موتور، ماشین و هر وسیله‌ی نقلیه دیگری در موارد زیرقابل اعمال است:

  • به ماشین جدید مالک فعلی خودرو که نمی‌تواند صفرکیلومتر باشد،
  • به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی اعم از همسر، پدر، مادر و فرزندان
  • از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید حتما کارکرده باشد،
  • از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از اموال همان شرکت با همان کاربری

برای مثال، اگر ماشین معامله شده از نوع سواری است، انتقال بیمه شخص ثالث آن برای خودروی دیگری از قالب سواری خواهد بود.

لیست مدارک لازم برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث


همانطور که در تبصره‌های قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث اعلام شد، مدارک فرد انتقال‌دهنده ماشین (مالک فعلی) باید رویت شوند تا احراز هویت صورت بگیرد. این لیست به صورت زیر است:

  • کپی کارت خودروی قدیم
  • کپی بیمه شخص ثالث خودروی قدیم
  • اصل و کپی کارت خودروی جدید
  • بیمه نامه خودروی جدید
  • اصل و کپی برگه گواهی اسقاط خودرو (برای خودروهای اسقاطی)

بعد از اینکه مدارک فوق را ارائه کردید، شرکت بیمه قبلی با یک الحاقیه، تخفیفات مربوط به یک بیمه نامه قبلی را حذف و مابه التفاوت بیمه نامه قبلی را دریافت می‌کند.

در نهایت، اصل الحاقیه تخفیفات مهر شده را به شما تحویل می‌دهد.

بعدا شما به شرکت بیمه‌ی خودروی جدیدی که انتخاب کردید، مراجعه می‌کنید و فرآیند انتقال بیمه شخص ثالث با کد ملی انجام می‌شود.

الحاقیه تخفیف بیمه شخص ثالث چه کاربردی دارد؟

همانطور که استفاده از الحاقیه در تمامی بیمه های رواج دارد؛ بیمه شخص ثالث هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. الحاقیه تخفیف بیمه همان سندی است که به واسطه‌ی آن، قرارداد بیمه تکمیل و تغییرات قرارداد در آن مشخص می‌شود.

انتقال بیمه شخص ثالث بیمه ایران


تخفیف‌های بالای بیمه نامه شخص ثالث شرکت سهامی بیمه ایران شامل افرادی‌است که رانندگی کم خطر و ایمنی دارند.
(در واقع، شرکت‌های بیمه‌ای، تخفیف‌های عدم خسارت را برای چنین اشخاصی درنظر گرفته‌اند .)

بعد از تمدید بیمه شخص ثالث، تخفیف‌ بر قیمت بیمه‌نامه اعمال می‌شود.

در قانون این بیمه، میزان تخفیف بیمه شخص ثالث از سال دوم بیمه با ۵% آغاز می‌شود.

سپس، با افزایش سالانه ۵ درصدی، در سال چهاردهم به حداکثر میزان ۷۰% می‌رسد.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو صفر و اقساطی


چنانچه شما یک خودروی اقساطی یا یک خودروی صفر داشته باشید، همچنان این سوال مطرح می‌شود که نحوه و شرایط منتقل کردن تخفیف عدم بیمه خسارت چگونه است.

در بخش زیر به این دو موضوع مهم اشاره کردیم:

انتقال تخفیف بیمه به خودروی صفر، امکانپذیر نیست


همه خودروهای صفر از زمان خروج از کارخانه بیمه شخص ثالث دارند. پس امکان انتقال تخفیفات بیمه ثالث خودروی قبلی به خودروی صفر وجود ندارد.

چاره کار این است که اندکی صبر کنید تا زمان تمدید بیمه‌نامه خودروی صفر برسد. (با رعایت شرط عدم انقضای اعتبار بیمه شخص ثالث قبلی شما.)

دو مدرک دیگر را در انتقال تخفیف عدم خسارت ماشین اقساطی ارائه بدهید


تفاوت انتقال تخفیف عدم خسارت خودرو اقساطی با سایر ماشین‎ها فقط در شرایط پرداخت مبلغ است. (یعنی اقساطی بودن ماشین، تاثیر بسزایی بر روی قوانین انتقال تخفیف بیمه ندارد.)

محض یادآوری، مدارک انتقال بیمه خودرو اقساطی همانند مدارک لازم برای منتقل کردن سایر خودروها است و فقط نیاز به دو مدرک دیگر (اصل و کپی گواهی اقساط) دارید.

سوالات متداول

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو جدید چگونه است؟

برای منتقل کردن تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید لازم است که با کپی کارت خودروی قبلی و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی قبلی، به نمایندگی صدور بیمه‌نامه قبلی یا شعبه مرکزی آن حضورا مراجعه کنید.

قانون انتقال بیمه شخص ثالث چیست؟

در این قانون جدید اعلام شده که بیمه شخص ثالث را فقط برای خودروی جدید مالک فعلی ماشین منتقل کنید. همچنین، انتقال عدم خسارت بیمه ماشین تنها برای همسر و فرزند و وارث مالک فعلی امکانپذیر است.

انتقال بیمه شخص ثالث موتور سیکلت چگونه است؟

شما (مالک فعلی موتور سیکلت) می‌توانید بیمه عدم خسارت را به موتور سیکلت دیگری که خریداری کردید، منتقل کنید. در صورتی که تصمیم به خرید موتور سیکلت دیگری ندارید، می‌توانید این بیمه شخص ثالث را به اعضای درجه یک خود منتقل کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام
    ایا میشه استعلام تاریخچه پلاک از مراکز تعویض پلاک را آنلاین گرفت ؟ یا باید حتما حضوری بریم

  • سلام میشه استعلام تاریخچه پلاک از مراکز تعویض پلاک را آنلاین گرفت ؟ یا باید حتما حضوری بریم ؟

  • سلام من یه پارس سال مدل 99تازه از کسی خریدم که صاحب قبلی ماشین بیمه را به صورت قسطی انجام داده و فقط یک قسط بیمه رو داده و بعد از اون ماشین رو من ازش خریدم حالا ما بقی قسط بیمه رو من بیاید بدم یا صاحب قبلی ماشین

    • بایداقساط مانده بیمه رامالک جدیدخودروبپردازدوعیناشرکت بیمه باید محاسبه مبلغ بیمه رابه مدت گذشته ازبیمه نامه حساب کندوبیمه رابرای مالک جدیدصادرکند