ارز چیلیز چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال CHZ

ارز چیلیز چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال CHZ

ارزهای دیجیتال روز به روز کاربردی‌تر می‌شوند و رمزارزها در حوزه‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارز چیلیز (CHZ) به عنوان یکی از توکن‌های خاص کریپتو ماموریت ویژه‌ای را برعهده گرفته است. شبکه Chiliz چند سالی است تلاش می‌کند تا توکن‌های هواداری را توسعه دهد. این ایده جالب سبب شد تا خیلی زود سرمایه‌گذاران و شرکای بزرگی جذب این پروژه شده و قیمت ارز CHZ افزایش قابل توجهی پیدا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل با این ارز دیجیتال آشنا شوید.

ارز دیجیتال چیلیز چیست؟

شبکه چیلیز بستری برای توسعه توکن‌های هواداری در رشته‌های ورزشی مختلف، مخصوصا فوتبال است. ارز CHZ توکن بومی این شبکه محسوب می‌شود. توکن چیلیز در ابتدا روی شبکه اتریوم توسعه داده شد اما با گسترش فعالیت‌ها و ابعاد این پروژه، بلاک چین اختصاصی Chiliz توسعه داده شد.

ارز دیجیتال چیلیز چیست؟

بلاک چین چیلیز از الگوریتم اجماع PoA استفاده می‌کند. کارمزد پایین تراکنش مهم‌ترین مزیت این الگوریتم است. خریداران توکن‌های هواداری معمولا سرمایه زیادی را صرف خرید این توکن‌ها نمی‌کنند. به همین دلیل به دنبال شبکه‌ای ارزان و سریع برای حمایت از تیم‌های مورد علاقه خود هستند.

تاریخچه ارز چیلیز

گروه مدیارکس (Mediarex) ارز چیلیز را در اکتبر ۲۰۱۸ توسعه داد. این گروه بخشی از شرکت HX Entertainment Limited است و فیوبیان مانیکول (Fiobian manicolo) و الکساندر دریفو (Alexandre dreyfu) اعضای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. در همان ابتدا بیش از یک هدف و ایده برای این پروژه تعریف شد.

برای توسعه ارز دیجیتال چیلیز از استاندارد ERC-20 استفاده شده است. بنیاد چیلیز در ابتدا ۸.۸ میلیارد توکن عرضه کرد و به سرعت شرکا و حامیان شناخته‌شده‌ای به دست آورد.

پس از شروع موفقیت‌آمیز ارز CHZ، پلتفرم سوشیز (socios.com) نیز فعالیتش را آغاز کرد. جالب‌ترین ویژگی این پلتفرم توسعه توکن‌های هواداری است. اولین باشگاهی که برای طراحی توکن‌های هوادارای انتخاب شد، یوونتوس ایتالیا بود. پس از آن باشگاه مشهور دیگری مثل اتلکتیکو مادرید اسپانیا، پاریس سنت ژرمن فرانسه، گالاتاسرای ترکیه، آ.اس.رم ایتالیا، بارسلونای اسپانیا، میلان ایتالیا و … نیز توکن‌های هواداری خود را از همین طریق توسعه دادند.

روز به روز محبوبیت پلتفرم socios.com در بین باشگاه‌های فوتبال بیشتر می‌شود. تا امروز باشگاه‌های پرطرفداری مثل منچسترسیتی، آرسنال، اورتون، لیدز یونایتد و استون ویلا نیز به کمک این پلتفرم توکن‌ هواداری توسعه داده‌اند. حتی فدراسیون‌های فوتبال پرتغال و آرژانتین نیز برای حمایت از تیم‌های ملی توکن‌هایی عرضه کرده‌اند.

تاریخچه ارز chz

حالا پروژه چیلیز پا را فراتر از دنیای فوتبال گذاشته است و به سراغ عرضه توکن هواداری برای مسابقات فرمول یک، یو‌اف‌سی (UFC) و حتی ان‌بی‌ای (NBA) رفته است. با توجه به جذابیت‌های روزافزون حوزه‌های ورزشی ذکر شده، به نظر می‌رسد پلتفرم سوشیوز و ارز چیلیز فرصت خوبی برای رشد پیش رو داشته باشند.

توکن هوادارای چیست؟

توکن‌های هواداری یک ارز دیجیتال وابسته به مجموعه ورزشی خاصی است که با تعامل بین باشگاه مورد نظر و بنیاد توسعه‌دهنده منتشر می‌شود. برای مثال باشگاه پاریس سنت ژرمن در سال ۲۰۲۰ توکن هواداری خود را با قیمت 2.77 دلار عرضه کرد. ارزش این توکن در تابستان ۲۰۲۱ به 62 نیز نزدیک شد.

هواداران همیشه به دنبال دلایل منطقی برای حمایت از تیم خود نیستند. در دنیای هواداری احساسات حرف اول را می‌زند. به همین دلیل بسیاری از هواداران بدون تجزیه و تحلیل علمی و صرفا به خاطر علاقه اقدام به خرید توکن هوادارای باشگاه یا مجموعه ورزشی مورد نظرشان می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا تقاضا برای خرید توکن هواداری رشد کند و علاوه بر جریان‌های مالی بازار، وضعیت باشگاه ورزشی نیز در نوسان قیمت و تقاضا موثر باشد.

توکن هوادارای چیست؟

ارز CHZ چگونه کار می‌کند؟

ارز CHZ ابتدا روی شبکه اتریوم توسعه داده شد اما خیلی زود چالش‌هایی جدی به وجود آمد. مهم‌ترین چالش کارمزدهای گران شبکه اتریوم بود. در نتیجه بنیاد چیلیز تصمیم گرفت تا بلاک چینی اختصاصی توسعه دهد و کنترل کاملی روی کارمزدها و مقیاس‌پذیری شبکه داشته باشد.

در شبکه جدید کاربران می‌توانستند به صورت امن، ارزان و سریع تراکنش‌های خود را انجام داده و توکن‌های هواداری را مبادله کنند. شبکه جدید با ماشین مجازی اتریوم (EVM) تعامل سازگاری داشته و به همین دلیل امکان همکاری بین شبکه‌ها (cross-chain) فراهم شده است.

تیم توسعه چیلیز الگوریتم اثبات اعتبار (Proof of Authority) یا PoA را برای اجماع شبکه انتخاب کرد. با وجود سرعت بالا و هزینه پایین کارمزد، الگوریتم اثبات اعتبار معایبی هم دارد. بزرگترین مشکل این روش تمرکزگرایی است. در شبکه چیلیز تبدیل شدن به نود اعتبارسنج از طریق خرید ماینر یا استیک کردن توکن ممکن نیست. بدین منظور باید اطلاعات نود توسط نودهای اعتبارسنج اصلی پذیرفته شود. در حال حاضر ۸ نود وظیفه بررسی اعتبار نودهای متقاضی را بر عهده دارند.

ارز CHZ چگونه کار می‌کند؟

چیلیز شبکه‌ای است که به کمک کدهای اتریوم توسعه داده شده است. در نتیجه امکان اجرا قراردادهای هوشمند در این شبکه وجود دارد. بنیاد توسعه این ارز دیجیتال بدین منظور از نسخه اصلاح شده ماشین مجازی اتریوم بهره می‌گیرد. این نسخه با الگوریتم اثبات اعتبار سازگار بوده و توانایی میزبانی از قراردادهای هوشمند توسعه داده شده با زبان سالیدیتی (Solidity) را دارد.

مزایا و معایب ارز چیلیز

از برجسته‌ترین مزایای شبکه چیلیز می‌توان به شفافیت و اعتبار این پروژه اشاره کرد. شرکتی که وظیفه پشتیبانی از این پروژه را برعهده دارد در اروپا ثبت شده و حساب‌های مالی و هویتی آن کاملا تایید شده است. یکی دیگر از مزایای این شبکه فعالیت در حوزه پرطرفدار ورزش و فوتبال است. این موضوع به محبوبیت رمزارز چیلیز کمک زیادی می‌کند.

از دیگر مزایای ارز چیلیز می‌توان به عدم نیاز به ماینر برای مشارکت در فرایندهای شبکه، حل مشکل مقیاس‌پذیری و همکاری با مجموعه‌ها و باشگاه‌های معتبر اشاره کرد.

مزایا و معایب ارز  دیجیتال چیلیز

منتقدان ارز دیجیتال چیلیز معایبی برای این توکن برشمرده‌اند. لیست نشدن در صرافی‌های معتبر، وابستگی سرنوشت پروژه به دیگر صنایع و الگوی اجماع تمرکزگرا از مهم‌ترین معایب ارز CHZ است.

صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال CHZ

در حال حاضر توکن‌های چیلیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول با استاندارد ERC-20 و در شبکه اتریوم توسعه داده شده‌اند. دسته دوم نیز در شبکه چیلیز ایجاد شده‌اند و از نظر کارمزد و سرعت تراکنش وضعیت بهتری نسبت به توکن‌های دسته اول دارند. امکان مبادله این دو توکن با یگدیگر از طریق پل‌های داخلی نیز میسر است.

حداکثر تعداد توکن‌های قابل عرضه حدود ۹ میلیارد واحد است که تا امروز نزدیک به ۶ میلیارد توکن عرضه شده است. برای خرید و فروش این توکن می‌توان از صرافی‌های غیرمتمرکزی مثل یونی سواپ (UniSwap) و سوشی سواپ (SushiSwap) استفاده کرد. همچنین امکان خرید این دارایی از صرافی بایننس (Binance) نیز میسر است.

با توجه به این که چیلیز یک توکن ERC-20‌ است، می‌توان از کیف پول‌های تراست ولت (TrustWallet)، اتمیک (Atomic) و مای اتر ولت (myEtherWallet) برای معامله و ذخیره آن استفاده کرد.

ارز دیجیتال CHZ

ضریب دامیننس ارز CHZ حدود 0.08 درصد است و ۶۸ امین رمزارز برتر کریپتو کارنسی محسوب می‌شود. مارکت کپ یا حجم بازار ارز دیجیتال CHZ در زمان نگارش این مقاله حدود ۱.۶ میلیارد دلار است. در بهار ۲۰۲۱ قیمت هر واحد چیلیز به 0.77 دلار نیز رسید اما این روزها (هفته دوم فروردین ۱۴۰۱) به ارزش حدود 0.2 دلار معامله می‌شود.

جمع بندی

به کمک ارزهای دیجیتال راه‌های جدیدی برای حمایت از تیم‌های ورزشی ایجاد شده است. طرفداران به کمک خرید توکن‌هایی که در شبکه چیلیز توسعه داده شده‌اند می‌توانند از باشگاه خود حمایت مالی کنند. همچنین با خرید ارز دییجیتال چیلیز نیز می‌توان به قدرتمندتر شدن این شبکه کمک کرد. ارز چیلیز با وجود عمر کم اما رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است؛ رشدی که با توجه به افزایش محبوبیت دنیای ورزش و تمایل مردم به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال احتمالا همچنان ادامه داشته باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *