رمز ارز چیا (Chia) و شبکه آن را بهتر بشناسیم

رمز ارز چیا (Chia) و شبکه آن را بهتر بشناسیم

چیا (Chia) تازه نفس ارزهای دیجیتال و دوستدار محیط زیست، اسمی که یک ماه پیش سرو صدای زیادی به پا کرد و احتمالا در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

چیا نتورک (Chia Network) یک بلاکچین و پلتفرم معاملاتی هوشمند جدید است که ارزدیجیتال آن را با نماد XCH در مارکت شناخته می‌شود.

اما چرا این روزها ارز دیجیتال چیا سر و صدای زیادی به پا کرده و به آن دوستدار محیط زیست می‌گویند؟

تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا بهتر بتوانیم این رمزارز را بشناسیم.

خالق ارزدیجیتال چیا، “برام کوهن” یک برنامه نویس و خالق شبکه بیت تورنت است. در ماه آگوست و در سال 2017 میلادی بود که او شبکه چیا و کمپانی آن را در سانفرانسیسکو ثبت کرد.شبکه اصلی چیا در 19ام مارس سال 2021 راه‌اندازی و اولین تراکنش‌ها توسط توسعه دهندگانش بر روی آن انجام شد.

به گفته برام کوهن (Bram Cohen) او به دنبال راه‌اندازی رقیب جدیدی برای بیت‌کوین بود.رقیبی که برای استخراج به مانند بیت‌کوین به مصرف برق زیاد نیاز ندارد و با شعار دوستدار محیط زیست و پول سبز پا به عرصه دنیای ارزهای دیجیتال گذاشت، او نام این رمزارز را چیا(Chia) گذاشت.

در واقع معنی و مفهوم لغوی این رمزارز هم از گیاه چیا که نوعی گیاه‌گل‌دار از خانواده نعنا است انتخاب شده، که به نوعی هدف از به‌وجود آوردن آن را به مخاطب القا می‌کند.

هرآنچه باید درباره ارزدیجیتال چیا XCH بدانید | استخراج چیا چگونه انجام ‌می‌شود؟ | تحلیل با سیگنال

شبکه چیا به چه شکل کار‌می‌کند؟

براساس گفته طراحان این شبکه، استخراج بیت‌کوین برای محیط زیست مخرب بوده و از طرفی نیاز به نیروی محاسباتی زیادی دارد که برای همه فراهم نیست، از این رو شبکه چیا با انتقال چندین راهکار به منظور از بین بردن پارامترهای تاثیرگذار بلاکچین PoW قصد دارد این مشکل را حل کند.

ارزدیجیتال چیا (Chia) از هارد درایو‌های ذخیره برای ماینینگ استفاده می‌کند،در حالی که بیت‌کوین از تجهیزاتی مانند ASIC استفاده می‌کند که این قبیل تجهیزات نیرو بسیار زیادی مصرف می‌کنند و برای طبیعت نیز مضر هستند.

چیا(Chia) از الگوریتم اثبات ظرفیت و الگوریتم زمان سپری شده (PoET) استفاده می‌کند.

به گفته برام کوهن در مصاحبه با نشریه  Breaker :
“در بیت‌کوین برای استخراج از اثبات کار استفاده می‌شود، اما چیا (Chia) از الگوریتم اثبات فضا ( Proof Of Space )استفاده می‌کند، در این روش عملیات استخراج توسط فضای هارد دیسک رایانه کاربران انجام می‌شود.”

” این فضای ذخیره در همه‌جا وجود دارد و کاربران در بسیاری از موارد از حجم قابل توجهی از آن استفاده نمی‌کنند.ایده کار این است که از این منابع جهت ذخیره اطلاعات استفاده کنیم،مردم فضای ذخیره زیادی بر روی رایانه، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌ای خود دارند که از آن استفاده نمی‌کنند،حجم این فضا روی هم رفته به قدری زیاد است که اگر برای ایجاد یک فارم ماینینگ قصد خرید هارد دیسک داشته باشید ورشکست می‌شوید.”

برای درک بهتر کارکرد این شبکه، باید نحوه استخراج آن را مورد بررسی قرار دهیم.عمل فارمینگ یا همان اسخراج رمزارز چیا (Chia) به دو دسته Plotting و Harvesting  تقسیم می‌شود.

Plotting

به وسیله الگوریتم اثبات فضا، کاربران می‌توانند تایید کنند که فضای کافی برای انجام محاسبات کامپیوتری در هارددیسک وجود دارد.اندازه هر پلات 101.4 گیگابایت است،این فضا توسط خود شبکه چیا پیشنهاد شده و هر پلات برای تکمیل شدن به 250 گیگابایت فضا احتیاج دارد و ساخت آن بسته به قدرت CPU  و RAM  بین 6 تا 12 ساعت زمان می‌برد، از SSD ها نه برای فارمینگ بلکه برای ساخت پلات استفاده می‌شود.

فرآیند پلاتینگ شامل موارد زیر است:

  • تغذیه جدول های کریپتوگرافی هش‌ها و ذخیره سازی آن‌ها در یک حافظه موقت
  • محاسبه هش‌های متحرک
  • طبقه‌بندی و الگوریتم سازی هش‌های متراکم شده در حافظه موقت
  • فولدرسازی و شروع ایجاد فایل نهایی raft  
  • تکمیل فرآیندایجاد فایل raft  و انتقال آن به دیسک برای هاروستینگ

Harvesting

برداشت یا هاروستینگ را می‌توان یکی دیگر از پروسه های مربوط به استخراج ارز دیجیتال چیا (Chia) دانست که برای دسترسی به کوین‌های این شبکه گذر از این مرحله نیز مورد نیاز است. در طول فرآیند خلق بلاک بعدی،سیستم یک چالش را اعلام می‌کند و پس از آن فارمر سایت و پایگاه خود را اسکن می‌کند، در این قسمت فارمر به دنبال هش‌هایی می‌گردد که تا حد ممکن به پارامترهای هدف نزدیک است؛ شانس دسترسی به یک بلاک به میزان سهم یک فارمر در کل فضای شبکه بستگی دارد.

فرآیند برداشت تا حدود بسیار زیادی به لاتاری شباهت دارد،پاداش بلاک به آن دسته از 32 فارمر های اولی تعلق می‌گیرد که مشکلات مربوط به کریپتوگرافی را حل کرده باشند،در کل تا قبل از ایجاد یک استخر شما شانس کمی برای برنده شدن خواهید داشت.

امنیت شبکه ارز دیجیتال چیا Chia Network

هرآنچه باید درباره ارزدیجیتال چیا XCH بدانید | استخراج چیا چگونه انجام ‌می‌شود؟ | تحلیل با سیگنال

برام کوهن می‌گوید:
“در این روش علاوه بر اینکه مصرف انرژی به مراتب از بیت‌کوین کمتر است از امنیت بیشتری نیز برخوردار است، باوجود اینکه حمله به شبکه بیت‌کوین هزینه زیادی دارد اما شدنی است، ولی حمله به شبکه چیا (Chia) از آن هم سخت تر است.
برای اینکار باید به منابعی بیشتز از آنچه در شبکه وجود دارد دسترسی داشت و وقتی شبکه به اندازه کافی گسترش پیدا کرد هزینه دستیابی به تجهیزاتی معادل آنچه در شبکه وجود دارد، از هزینه خرید دستگاه هایASIC  برای بیت‌کوین نیز بسیار بیشتر است”

“با وجود اینکه الگوریتم اثبات فضا روی کاغذ از امنیت بالایی برخوردار است، اما محدودیدت هایی نیز دارد و آن هم امکان حمله پیدایش (Genesis Attack) است. در این حمله شخصی که کنترل قابل توجهی از شبکه را در دست بگیرد، می‌تواند یک بلاکچین جدید ایجاد کند و آن را جایگزین بلاچین قبلی کند.اگر این جیگزینی انجام شود اکثریت گره‌ها آن‌را می‌پذیرند، سپس تراکنش های قبلی لغو می‌شود و سکه ها به عامل حمله می‌رسد.

آقای کوهن برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد اثبات زمان (Proof Of Time) را داده است.با این شیوه انجام چنین حمله‌ای بسیار زمان‌بر خواهد بود.”

هرآنچه باید درباره ارزدیجیتال چیا XCH بدانید | استخراج چیا چگونه انجام ‌می‌شود؟ | تحلیل با سیگنال

توکن شبکه چیا (Chia)

توکن چیا (Chia) که با نمادXCH  در بازار ارزهای دیجیتال نیز شناخته می‌شود، به عنوان جایزه بلاک ها به کاربران پرداخت می‌شود. XCH  به‌وسیله‌ی فضای ذخیره سازی بدست می‌آید و به اصطلاح فارم (فارمینگ) می‌شود.

در سه ساله ابتدایی پاداش بلاک برای آن 32 فارمر 64 توکن خواهد بود و هر سه سال میزان این پاداش نصف می‌شود و این فرآیند تا 4 دوره سه ساله ادامه خواهد داشت و پس از آن فرآیند هالوینگ در این شبکه از بین خواهد رفت.ازلحاظ تئوری تنها داشتن چند پلات برای برنده شدن نتیجه کافیست از طرفی هم ممکن است با وجود داشتن صدها پلات نتوانید در طول چند ماه حتی یکبار هم نتیجه بگیرید.

نکته مهم در رابطه با استخراج چیا (Chia) این است که هنوز هیچگونه استخری که از فارمینگ چیا (Chia) حمایت کند به‌وجود نیامده، البته فعالیت های در این رابطه انجام شده و استخر هایی هم وجود دارند اما شما مجبورید کلید چیای خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید که اصلا بی خطر نیست و کارشناسان سیگنال نیز چنین پیشنهادی نمی‌کنند؛ اما خبر خوب این است که به گفته برام کوهن به‌زودی استخرهای استخراج چیا (Chia) راه‌اندازی خواهد شد اما اگر شما از قبل پلات‌های خود را تشکیل داده باشید دیگر نمی‌توانید آن ها را به استخر متصل کنید و مجبور خواهید شد پلات های جدیدی را اجرا کنید.

 در حال حاضر این توکن در صرافی های محدودی از جمله کوینکس (CoinEx) معامله می‌شود.

جمع‌بندی:

شبکه چیا (Chia) و نحوه کارکرد آن و اطلاعات مربوط به استخراج آن (فارمینگ) از مواردی است که در چند روز اخیر توانسته طرفداران بسیار زیادی را در بازار ارزهای دیجیتال به‌دست آورد، در مقاله های بعدی در خصوص نحوه استخراج و تاثیر این رمزارز بر بازار هارد و SSD ایران بیشتر توضیح خواهیم داد.

نظر شما چیست؟! چیا (Chia) می‌تواند پاجای‌پا بیت‌کوین بگذارد و حتی از آن نیز فراتر رود؟ چقدر می‌توان به آینده آن امیدوار بود؟ نظرتان را برایمان کامنت کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *