آشنایی با تریدینگ پلن یا همان پلن معاملاتی

آشنایی با تریدینگ پلن یا همان پلن معاملاتی

برنامه‌ریزی مهم‌ترین اصل موفقیت برای ورود به هر کسب و کار جدیدی است. شما برای شروع یک پیشه پیروزمندانه به نقشه راهی دقیق و مشخص نیاز دارید که با تکیه بر آن مهره‌های خود را چیده و با قدرت، حرکت خود را آغاز کنید. راه اندازی یک شرکت تولیدی را در نظر بگیرید. به نظرتان می‌شود بدون فکر و برنامه کارگر استخدام کرد و وارد فاز تولید شد؟ واضح است که چنین ایده‌ای عملی نیست، چرا که ورودِ بی‌برنامه به بازار، ضرر و شکست را در پی خواهد داشت. بازار بورس هم از این قائده مستثنا نیست و هر کسی برای ورود به آن و آغاز معاملات، نیازمند برنامه و استراتژی مشخصی است که به آن تریدینگ پلن می‌گویند.

تریدینگ پلن

اگر شما بدون تریدینگ پلن یا پلن معاملاتی وارد بازار بورس شوید، به راحتی سرمایه خود را از دست داده و از میدان بورس خارج خواهید شد. باید دقت داشته باشید که استراتژهای هر شخص، با توجه به شرایط و روحیات فردی افراد مشخص و تنظیم خواهد شد؛ پس با این تعریف، تریدینگ پلن‌ها به صورت شخصی و مجزا طراحی می‌شوند.

تریدینگ پلن

نحوه طراحی و تنظیم پلن معاملاتی

شناخت توانایی­های شخصی

اولین مرحله در نوشتن پلن معاملاتی، شناخت و ارزیابی توانایی­های خودتان است. قبل از هر کاری باید بدانید که در چه نوع معاملاتی خوب عمل می­کنید؛ تا چه اندازه روی احساس و هیجانات خود غالب بوده و کنترل دارید، یا میزان اطلاعات شما در مورد بازارهای مالی چقدر است؟

میزان ریسک پذیری

ریسک پذیری یکی از مهم­ترین فاکتورهای مدیریت سرمایه و کسب سود در بازار است. شما باید بسته به روحیات و نوع معاملات خود، مقدار مشخصی را به عنوان مرز ریسک پذیری انتخاب کنید. تعیین استاپ لاس(stop loss) یا مقدار پذیرش ضرر در هر معامله یا در طول یک بازه زمانی در معاملات بسیار اهمیت دارد.

مثلا بعضی افراد درصدی از کل سرمایه خود را به عنوان حد ضرر مشخص می­کنند که این میزان معمولا بین یک تا پنج درصد کل سرمایه است. برخی دیگر نیز بسته به حجم هر معامله، مقدار ضرر خاصی را برای آن معامله در نظر می‌گیرند. انتخاب میزان ریسک پذیری و تعیین استاپ لاس کاملا بستگی به خودتان دارد. مسئله مهم­تر پایبندی به حد تعیین شده است؛ چرا که ممکن است در صورت نادیده گرفتن حد ضرر و امید به بازگشت، بخش زیادی از سرمایه خود را از دست بدهید.

اختیار در معامله

تعیین بازه زمانی فعالیت در بازار

بازارها ساعت کاری مختلفی دارند مثلا بازار بورس ایران فقط در ساعاتی از صبح فعالیت دارد ولی بازار فارکس در تمامی 24 ساعت روز فعال است. شما بسته به بازاری که فعالیت دارید باید یک بازه زمانی خاص را انتخاب کرده و خود را موظف کنید تا همیشه در تایم مورد نظرتان پای سیستم بنشینید و چارت­های مورد نظر را دنبال کنید. طبیعتا شما نمی­توانید در بازاری مثل فارکس در تمام روز فعالیت کنید پس باید یک بازه زمانی را مشخص کرده و همان زمانِ مقرر معاملات خود را مدیریت کنید. به عنوان مثال یکی از محبوب­ترین بازه­های زمانی ایرانیان برای فعالیت در بازار­های خارجی، ساعات 16:30 تا 20:30 است. ساعتی که مصادف با هم‌پوشانی دو بازار لندن و نیویورک به حساب می‌آید.

انتخاب بازار مورد نظر خود

همان‌طور که می­دانید در بورس، بازارهای مختلفی وجود دارد. شما باید اول از همه بازار دلخواهتان را انتخاب کنید. آیا می‌خواهید در زمینه معامله ارز فعالیت داشته باشید یا سهام کالا یا بیت کوین؟ اصلا دوست دارید فقط در بورس ایران کار کنید یا بازارهای بین­ المللی هم برایتان جذاب است؟ هر بازار قاعده و شرایط خاص خود را دارد و شما نمی­توانید با یک استراتژی ثابت در تمامی بازارها فعالیت داشته باشید؛ بنابراین انتخاب بازار و چیدن استراتژی مشخص برای هر کدام آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. البته شما می­توانید هم‌زمان در بازارهای مختلف نیز معامله کنید و این موضوع بستگی به زمان و توانایی­ شما دارد.

تعیین اهداف

حتما برای خودتان هدف بگذارید. هدف گذاری یکی از عوامل روحیه بخش و مفید برای معامله­ گران است. بسته به تایم فریم معاملاتی خود که می­تواند ماهانه، هفتگی، روزانه، ساعتی یا حتی دقیقه­ای باشد، می‌توانید اهداف مختلفی را تعیین کنید. سپس وارد معامله شوید. مانند تعیین ریسک، این مورد نیز بسته به روحیه و توانایی­های خودتان دارد. معمولا تریدرها با توجه به ریسک اهدافشان را تعیین می­کنند؛ مثلا می­گویند اگر میزان سود این معامله حداقل 2.5 برابر میزان ریسک انتخابی باشد وارد معامله می­شویم و اگر نباشد از خیر آن خواهیم گذشت. البته همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، شما می­توانید این اهداف را به دلخواه خودتان و بدون در نظر گرفتن نسبت ریسک در نظر بگیرید.

تریدینگ پلن

روش و استراتژی معامله

شما می­توانید در بازار از هر استراتژی و سیستم معاملاتی که در آن مهارت دارید، استفاده کنید. در بازارهای مالی استراتژی­های فراوان و متنوعی وجود دارد؛ استراتژی‌هایی مثل سیستم ایچیموکو، رابرت ماینر و امواج الیوت.

نکته مهمی که باید در این بخش رعایت کنید، این است که در پلن معاملاتی خود به صورت دقیق و جزئی نکات آن را یادداشت برداری کرده و به آن‌ها پایبند باشید. پس حواستان باشد فقط در زمان­هایی که سیستم به شما اجازه ورود می­دهد، وارد معامله بشوید.

ثبت کردن معاملات

جزئیات تمامی معاملات خود را ثبت کنید، نقطه شروع، نقطه خروج، زمان معامله، ریسک، سود و ضرر؛ هیچ نکته­ای را از قلم نیندازید چرا که پیشرفت شما در مسیر بازارهای مالی در گرو همین ریزه کاری‌ها قرار دارد. شما باید دقیق بررسی کنید که اگر در معامله­ای سود کرده‌اید، آن معامله دارای چه ویژگی­هایی بوده یا اگر در معامله­ای متحمل ضرر شده­اید، ایراد از کجای کار نشات گرفته اشت؟

حتما شنیده‌­اید که کسب تجربه در بازار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما چگونه می‌توان بدون بررسی علل شکست­‌ها و پیروزی­‌های به موفقیت بیشتر دست یافت؟ پس حتما هفت نکته بالا را به خاطر بسپارید و با جدی گرفتن آن‌ها، زمان کافی برای تحلیل هر یک از موارد صرف کنید. موارد شرح داده شده را در جایی که دسترسی به آن محیا باشد بنویسید و بر اساس آن به فعالیت خود ادامه دهید. شما می­توانید پلن معاملاتی خود را با توجه به تجربیاتی که کسب می­کنید به روز گردانید و نکات جدیدی که آموخته‌اید را به اندوخته‌های خود اضافه کنید.

کلام آخر

برای موفق بودن در بازارهای مالی، آمادگی ذهنی و روحی اهمیت ویژه‌ای دارند. معمولا ربات‌ها معامله گران بهتری نسبت به انسان­های معمولی هستند چرا که آن‌ها احساس و هیجانی ندارند که در برنامه‌های تنظیم شده، دخالت داده شوند. آن‌ها تغییر رفتار نداده و طبق برنامه پیش می‌روند؛ بنابراین هرگز اجازه ندهید مشکلات روزمره یا عصبانیت حاصل از شکست‌ معاملات قبلی، روی پلن معاملاتی شما تاثیر بگذارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و آموزش‌ها به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *