ارز دیجیتال OMG چیست؟ آشنایی با شبکه omg

ارز دیجیتال OMG چیست؟ آشنایی با شبکه omg

مدت‌هاست که توسعه‌دهندگان به دنبال راهکارهایی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم هستند. شبکه OMG به عنوان یکی از این راهکارها توانسته شهرت خوبی کسب کند. ارز دیجیتال OMG توکن بومی این شبکه است. این پلتفرم که تا چند سال پیش یک پروتکل پرداختی بین‌المللی بود، حالا تلاش می‌کند تا به بستری برای پردازش سریعتر و ارزان‌تر تراکنش‌ها در نرم‌افزارهای غیرمتمرکز تبدیل شود.

مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم

یکی از مهمترین موضوعات بلاک چین، معضل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. این شبکه حدود ۱۴ تا ۲۴ تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند. با توجه به تعداد زیاد نرم‌افزارهای توسعه یافته در بلاک چین اتریوم، چنین سرعتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه توسعه‌دهندگان و کاربران باشد. نتیجه این اتفاق افزایش کارمزدهای بلاک چین اتریوم (GaS) است.

مدت‌ها است راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود. بسیاری از فعالان این حوزه راهکارهای لایه دوم اتریوم را برای افزایش سرعت و کاهش هزینه کارمزد پیشنهاد می‌کنند. شبکه OMG یکی از این راهکارها است که می‌تواند سرعت شبکه را تا ۲۰۰ برابر افزایش دهد.

مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم

با وجود این که بیناد اتریوم قصد دارد بزودی از به‌روزرسانی Ethereum 2.0 رونمایی کند اما به نظر می‌رسد همچنان برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری شبکه به راهکارهای لایه دوم نیاز خواهد بود.

شبکه OMG‌ چیست؟

اولین گام‌ها برای تاسیس شبکه OMG‌ در سال ۲۰۱۷ برداشته شد. در آن زمان شبکه اتریوم بهترین میزبان برای قراردادهای هوشمند بود. با این حال شبکه ارز دیجیتال OMG به دنبال ایجاد بستری برای اجرای تعداد بیشتری قرارداد هوشمند به صورت همزمان بود. بستری که بتواند تبادل دارایی و داده را با سرعت بالا و بدون کاهش سطح امنیت در بلاک چین اتریوم انجام دهد.

شبکه OMG توسط یک شرکت تایلندی با نام Omise توسعه داده شد. به همین دلیل در ابتدا نام OmiseGO برای این پرژوه انتخاب شد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ توسط جان هاسگاوا (Jun Hasegawa) و دونی هارینسوت (Donnie Harinsut) تاسیس شد و هدف آن تسهیل عملیات مالی با استفاده از فناوری‌های جدید بود.

شبکه اومیسه‌گو در ابتدا صرفا یک بستر پرداختی مانند پی‌پال بود که مورد استقبال کاربران و تجار آسیایی قرار گرفت. امروزه این شرکت تایلندی از فناوری بلاک چین استفاده کرده است و خدماتی غیرمتمرکز و گسترده‌تر ارائه می‌کند. از همان ابتدا چشم‌انداز شبکه اومیسه‌گو رقابت با بانک‌ها و ارائه خدماتی بهتر و ارزان‌تر نسبت به نهادهای دولتی بود.

شبکه OMG‌ چیست؟

تغییرات شبکه اومیسه‌گو

در سال ۲۰۱۹ تغییرات مهمی در تیم توسعه OmiseGO به وجود آمد. مدیریت شبکه اومیسه‌گو به طور کامل از شرکت Omise جدا شد و چندی بعد هم شبکه به OMG تغییر نام داد. وانسا چاتیکاوانیژ (Vansa Chatikavanij ) نیز که پیش‌تر مدیرعامل شرکت بود جای خودش را به جان هاسگاوا داد.
پس از تغییر نام شبکه در بهار ۲۰۲۰، نسخه بتا راه‌اندازی شد و دوباره توجه کاربران و فعالان حوزه کریپتو به این پروژه جلب شد. امروزه شبکه OMG یکی از امیدوارکننده‌ترین راهکارها برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم محسوب می‌شود.

شبکه OMG چگونه کار می کند؟

شبکه OMG قابلیت‌های پلتفرم‌هایی مثل پی‌پال و ویزاکارت و … را به بستر اتریوم اضافه می‌کند. در نتیجه شاهد ایجاد تعادل بین تمرکزگرایی و تمرکززدایی خواهیم بود. امنیت بالا، هزینه کارمزد منصفانه، سرعت بالای تراکنش و سرویس‌دهی مناسب باعث خواهد شد تا بهترین تجربه ممکن برای کاربر ایجاد شود.
کاربران می‌توانند تراکنش‌های متنوعی مثل انتقال وجه، پرداخت‌های بین‌المللی، مبادلات بین سازمانی (B2B)، مدیریت زنجیره تامین و … را در شبکه OMG انجام دهند.

ارز دیجیتال OMG قصد دارید به یکی از برترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز تبدیل شود. کاربران در این شبکه می‌توانند دارایی‌های رمزنگاری شده را در سطح بین‌المللی جابه‌جا کرده و از روش‌های پرداختی متنوعی استفاده کنند. همچنین این شبکه می‌خواهد به کمک ماشین مجازی اتریوم (EVM) توان پردازشی بالاتری تولید کرده و همزمان کارمزدها را نیز کاهش دهد. در کنار همه این مزیت‌ها، سطح امنیت شبکه کاهش پیدا نمی‌کند و تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز و رمزنگاری شده پردازش خواهند شد.

ارز OMG مدعی است که می‌تواند ۴ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند. در حقیقت این شبکه ۲۰۰ برابر سریعتر از اتریوم است. همچنین کاربران می‌توانند هر زمانی از شبکه OMG خارج شده و به زنجیره اصلی اتریوم منتقل شوند. فرایند انتقال نودها بدون هیچ چالشی انجام می‌شود و تعادل شبکه دچار مشکل نخواهد شد.
امنیت کاربران در این شبکه همچنان از طریق زنجیره اصلی اتریوم تامین می‌شود. شبکه OMG فرایند انجام تراکنش‌ها را تسهیل می‌کند و هزینه کارمزد را کاهش می‌دهد اما برای تامین امنیت شبکه همچنان وابسته به زنجیره اصلی خواهد بود.

اجزای شبکه و ارز دیجتال OMG

شبکه OMG از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

پروتکل پلاسما

پلاسما (Plasma) یک زنجیره جانبی خارج از زنجیره اصلی اتریوم بوده و یک پروتکل چایلد محسوب می‌شود. وظیفه پلاسما بررسی و مطابقت تراکنش‌ها قبل از انتقال به زنجیره اصلی اتریوم است.

اجزای شبکه OMG

زنجیره چایلد در ارز دیجیتال OMG

این زنجیره بر تمام مراحل پردازش تراکنش نظارت می‌کند. در زنجیره چایلد (Childchain) درخواست کاربر پردازش شده و سپس تایید می‌شود. در نهایت تراکنش‌ها در بلاک‌ها قرار داده شده و در زنجیره اصلی اتریوم منتشر می‌شوند.

نودهای ناظر

شبکه OMG از الگوریتم اثبات سهام (PoS) برای اجماع شبکه استفاده می‌کند. نودهای ناظر (Whatcher) فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه را رصد کرده و احتمال بروز خطا و تقلب را کاهش می‌دهند. وظیفه این نودها اطمینان از صحت عملکرد زنجیره چایلد و تطابق اطلاعات است.

ارز دیجیتال OMG

ارز دیجیتال OMG توکن بومی این شبکه بوده که بر پایه قراردادهای هوشمند و استاندارد ERC-20 ‌توسعه داده شده است. برای مشارکت در فرایندهای پردازشی و الگوی اجماع شبکه می‌توان توکن OMG را خریداری و آن را سپرده‌گذاری (Stake) کرد. شبکه به طور متناوب پاداش‌هایی را برای استیک‌کنندگان این ارز دیجیتال واریز خواهد کرد.

عرضه اولیه توکن OMG در سال ۲۰۱۷ انجام شد. در آن زمان بنیاد اومیسه‌گو توانست افراد مهمی را برای سرمایه‌گذاری روی این پروژه متقاعد کند. یکی از مهمترین سرمایه‌گذاران این پروژه ویتالک بوترین (Vitalik Buterin) بود. خالق اتریوم چندی بعد به عنوان مشاور شبکه OMG معرفی شد. از دیگر سرمایه‌گذاران مشهور نیز می‌توان به گاوین وود (Gavin Wood) اشاره کرد.

ارز دیجیتال OMG

تعداد کل توکن‌ها ۱۴۰ میلیون واحد در نظر گرفته شده است. ارز دیجیتال OMG قابل استخراج نیست و به مرور توسط بنیاد این شبکه توزیع می‌شود.
۶۵ درصد از توکن‌های این پروژه به سرمایه‌گذاران فروخته شد و ۵ درصد نیز به هولدرهای اتریوم (افرادی که بیش از 0.1 ETH داشتند) تعلق گرفت. ۳۰ درصد دیگر نیز به عرضه در آینده، توسعه‌های شبکه و ایردراپ‌ها اختصاص داده شد. پس از اتمام ICO شاهد کاهش قیمت شدیدی در ارزش ارز دیجیتال OMG بودیم. همین موضوع باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به آینده این ارز دیجیتال دچار شک و تردیدهایی شوند.

صرافی‌های متعددی مثل بایننس (Binance)، بیت فینیکس (Bitfinex)، هوبی (Huobi)، بیترکس (Bittrex) و کوکوین (Kucoin) از توکن OMG پشتیبانی می‌کنند. همچنین برای ذخیره‌سازی این رمزارز می‌توان از کیف‌پول‌ تراست ولت (TrustWallet) استفاده کرد. به علاوه ولت‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و کیف‌پول‌های نرم‌افزاری اکسودوس (Exodus)، مای‌اترولت (MyEtherWallet) و جکس (Jaxx) امکان خرید و فروش ارز دیجیتال OMG را فراهم کرده‌اند.

جمع‌بندی

با توجه به افزایش محبوبیت شبکه اتریوم و استقبال کاربران از نرم‌افزارهای غیرمتمرکز، به نظر می‌رسد نیاز به راهکارهای لایه دوم و سایر راه‌حل‌های افزایش مقیاس‌پذیری هر روز بیشتر خواهد شد. از همین رو شبکه OMG به عنوان یکی از بهترین راهکارها می‌تواند پردازش حجم زیادی از تراکنش‌ها را برعهده گرفته و صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه توسعه‌دهندگان ایجاد کند. در نتیجه امید زیادی نسبت به گسترش این شبکه و افزایش ارزش ارز دیجیتال OMG وجود دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *