گزارش روز بازار جهانی | 23 مرداد

گزارش روز بازار جهانی | 23 مرداد

کارگزاری دنیای نوین


نفت

قیمت نفت، روز جمعه کاهش یافت و قیمت هر بشکه نفت برنت نیز در معاملات جهانی 72 سنت معادل 1 درصد کاهش یافت و به 70.59 دلار در هر بشکه رسید.
همچنین قیمت نفت خام وست اینترمدیت نیز با 65 سنت کاهش به 68.44 دلار رسید.
در هفته گذشته، برنت کمتر از 1 درصد سقوط داشته است درحالیکهWTI (وست اینترمدیت) ، بزرگترین افت هفتگی در 9 ماه اخیر را داشته است که این سقوط نزدیک به 7 درصد می باشد.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که تقاضا برای نفت خام در ماه ژوئیه متوقف می شود و به دلیل افزایش نوع دلتا ویروس کرونا، با سرعت کمتری در بقیه سال افزایش خواهد داشت.
با این وجود، تقاضا از جانب مصرف کنندگان برتر جهان، از جمله ایالات متحده و سایر کشورهایی که میزان واکسیناسیون کوید 19 در آنها بیشتر است، همچنان مورد حمایت است.
گزارش IEA نسبت به تقاضا بسیار مبهم بوده است،با این حال کاملاً واضح است که کسری عرضه وجود دارد و این احتمال وجود دارد که همچنان ادامه داشته باشد زیرا شاهد برداشته شدن محدودیت های سفر هواپیمایی در ایالات متحده هستیم.
با این حال علیرغم افزایش نگرانی ها از افزایش موج جدید ویروس کرونا، اوپک روز پنجشنبه به پیش بینی خود مبنی بر افزایش مجدد تقاضای جهانی نفت در سال جاری و رشد بیشتر در سال 2022 تاکید داشته است.
دکل های نفتی آمریکا نیز با 10 واحد افزایش به 397 واحد رسید که بالاترین میزان در سال 2020 است.
نفت گازپروم روسیه اعلام کرد که می تواند به سرعت تولید نفت خود را افزایش دهد زیرا تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک محدودیت تولید را کاهش داده اند.

نفت گازپروم در ادامه اعلام کرد که تعدادی چاه دارد که خروجی آنها کاهش یافته و از سال 2020 بیکار بوده اند. و پروژه های جدیدی نیز درحال توسعه است که خروجی اضافی را در سال آینده خواهد داشت.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال


زغال سنگ

در آخرین گزارش سازمان ملل متحد مشخص شده است که در صورت جلوگیری از اختلالات شدید آب و هوایی، زغال سنگ باید از سیستم های انرژی جهانی خارج شود.
هشدارهای صریح IPCC مبنی بر خروج سوخت های فسیلی از عرصه انرژی می تواند باعث افزایش تقاضای زغال سنگ در آسیا که بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده آن است، شود.
تقاضا و قیمت زغال سنگ با بهبود تولید برق و استفاده از سیستم های تهویه هوا در تابستان، افزایش داشته است.
در حالی که احتمالاً این یک وضعیت کوتاه مدت است، اما آسیا هنوز مرکز ساخت ژنراتورهای جدید زغال سنگ است، زیرا چندین کشور از جمله چین و هند در حال حاضر افزایش ظرفیت هستند.
بر اساس ردیابی کشتی ها و داده های بندری، در ماه ژوئیه در مجموع 80.32 میلیون تن از تمام انواع زغال سنگ در بنادر آسیایی تخلیه شده است.
در مجموع، در سه ماه اخیر سال جاری میزان آن 240.06 میلیون تن بود که 7.8 درصد از 222.79 میلیون در سال 2020 افزایش داشته است.
معادن زغال سنگ حرارتی استرالیا، نوع مورد علاقه واردکنندگان هستند، ازجمله ژاپن ، کره جنوبی و تایوان، که واردات آن به بالاترین سطح 13 سال گذشته یعنی 153.41 دلار در هر تن رسید و از کمترین میزان در سال 2020 سه برابر افزایش داشته است.
زغال سنگ حرارتی اندونزیایی کیفیت پایینی دارد، و به دلیل ممنوعیت خرید پکن از استرالیا توسط چین به 69.53 دلار در تن رسیده است.
لازم به ذکر است که چین منجر به افزایش تقاضای فعلی زغال سنگ شده است.
بر اساس داده های رسمی، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده ، مصرف کننده و واردکننده زغال سنگ در جهان، 30.18 میلیون تن در ماه جولای واردات داشته است که بالاترین رقم در 7 ماه گذشته است.
واردات در ژاپن به عنوان سومین خریدار بزرگ منطقه، 15.39 میلیون تن واردات داشته است
و کره جنوبی با چهارمین رتبه 11.62 میلیون تن زغال سنگ وارد کرده است.
تایوان نیز 6.78 میلیون تن وارد کرده است.
و تنها واردات هند در بین واردکنندگان عمده در ماه جولای کاهش داشته است.

طلا

تقاضای طلای فیزیکی در آسیا با افزایش مواجه شده است زیرا مصرف کنندگان پس از کاهش قیمت ها،معاملات خود را افزایش دادند و قیمت طلا در هند و چین به عنوان مصرف کنندگان برتر به بالاترین سطح چند ماهه رسید

معاملات آتی طلای محلی در هند پس از سقوط به پایین ترین سطح چهار ماه گذشته یعنی 45،662 روپیه در هر 10 گرم رسید،افزایش یافت و حدود 46،500 روپیه در هر 10 گرم معامله شد..
تقاضای طلا در چین نیز با کاهش قیمت ها کمی بهتر شد؛ وخرید مردم افزایش پیدا کرد. ا

مس

قیمت مس روز جمعه پس از اعتصاب کارگران معدن مس آندینا در شیلی افزایش یافت و خطر اختلال در عرضه را افزایش داد.
مس برای تحویل در سپتامبر با افزایش 1 درصدی به 4.431 دلار در هر پوند (9.748 دلار در تن) در بازار نیویورک رسید.

قیمت مس امسال به بالاترین حد خود رسیده است،
قیمت مس در روز جمعه با افزایش 0.21 درصدی به 731.75 روپیه در هر کیلوگرم در بازار آتی رسید.
در بورس کالاهای چندگانه نیز ، قراردادهای مس برای تحویل در ماه اوت 1.50 روپیه معادل 0.21 درصد افزایش یافت و به 731.75 روپیه در کیلوگرم رسید.

آلومینیوم

میزان تولید آلومینیوم از 21.13 میلیون تن در سال گذشته به 22.75 میلیون تن رسید که 7.65 درصد افزایش داشته است.
کاهش متوسط تولید روزانه را می توان ناشی از قطع برق و سیل در چین دانست که باعث شد دو کارخانه آلومینیوم محلی تولید خود را کاهش داده یا تعلیق کنند.
انتظار میرود که درآمد تولیدکننده آلومینیوم مالزی نیز، در سه ماهه دوم سال 2021 ، 30 تا 40 درصد افزایش داشته باشد.
همچنین قیمت شمش آلومینیوم 1500 روپیه به ازای هر تن افزایش پیدا کرد. این امر قیمت شمش آلومینیوم هندالکو را به 224،500 روپیه در هر تن و قیمت شمش آلومینیوم ودانتا را به 225،000-238،000 روپیه در هر تن رساند.

سنگ آهن

معاملات آتی سنگ آهن در چین روز جمعه بسته شد و دومین کاهش متوالی هفتگی را در تقاضای ضعیف مواد فولادی به دلیل کنترل تولید فولاد از سوی دولت ثبت کرد.
انجمن آهن و فولاد چین در بیانیه ای اعلام کرد کارخانه هایی که آلودگی بیشتری دارند یا انرژی زیادی مصرف می کنند باید تولید فولاد را کاهش دهند. همچنین متعهد شد که اطمینان حاصل کند که تولید فولاد 2021 به طور سالانه کاهش پیدا کند.
معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان 4.2 درصد کاهش یافت و به 814 یوان (125.66 دلار) در تن رسید.
در این هفته ، معاملات آتی سنگ آهن 8.2 درصد کاهش داشته است.
سایر مواد اولیه فولادسازی و زغال سنگ کک 2.7 درصد کاهش یافت و به 2 هزار و 185 یوان در تن رسید، در حالی که قیمت آتی کک 0.7 درصد افزایش یافت و به 3145 یوان در تن رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *