گزارش روزانه بازار سرمایه (شنبه 10 اسفند ماه 1398)

گزارش روزانه بازار سرمایه (شنبه 10 اسفند ماه 1398)

گسترش ویروس کرونا و انتشار افزایش آمار مبتلایان به اپیدمی ویروس کرونا و احتمال کاهش فعالیت های تجاری ناشی از اختلال در عرضه و تقاضای جهانی سبب افزایش عرضه در بازار های سهام و کالا شد. شاخص هایی همچون داو جونز و نزدک بیشترین افت تاریخی خود را تجربه نمودند. در بازار کالا، نفت با افت شدید به 50 دلار رسید و اپک را برانداشت که در هفته آتی جلسه فوق العاده ای را به منظور برقراری تعادل در این بازار برگزار نماید. این ریزش های شدید در بورس های سراسر دنیا ناشی از شیوع وگسترش این اپیدمی می باشد و لذا انتظارات به سمت افزایش قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن بود که این اتفاق رخ نداد و طلا هم با کاهش شدید روبرو شد. از سوی دیگر شاخص ناپایداری  VIX با رشد 18 واحدی به 40 واحدی رسید که نشان از افزایش ترس سرمایه گذاران می باشد. ناگفته نماد اوراق قرضه ده ساله آمریکا افت سه درصدی را تجربه نمود.

بازار سرمایه بورس اوراق بهادار در حالی کار خود را آغاز نمود که در روز گذشته خبر صدور مجوز کمک های بشر دوستانه سبب افت اندک قیمت دلار در بازار داخل شد. لذا با توجه به گسترش ویروس کرونا وکاهش نسبی قیمت دلار این انتظار می رفت شروع بازار با افزایش عرضه همراه باشد. لذا شروع بازار با 139 نماد در وضعیت صف فروش و 29 نماد در وضعیت صف خرید کار خود را آغاز نمود. رفته رفته با گذشت زمان بر عرضه ها افزوده می شود به طوریکه در لحظاتی از بازار تعداد نماد های صف فروش به 212 نماد هم رسید. ولی این عرضه های سنگین دیری نپایید با حمایت حقوقی ها از بازار از شدت آن کاسته و رفته رفته بازار با افزایش تقاضا همراه شد. به طوریکه که در پایان بازار تعداد صف خرید ها به 116 نماد وتعداد صف فروش ها به 174 نماد رسید. ناگفته نماند پر تقاضاترین گروه در بازار امروز گروه دارویی بودند. از دلایل دیگر افزایش فشار عرضه در بازار امروز می توان به تسویه اعتباری ها اشاره نمود.

شاخص بورس تهران امروز با کاهش 18 هزار واحدی عدد 505 هزار را نمایش داد. شاخص هم وزن نیز با کاهش 3689 واحدی به عدد 169 هزار واحد رسید. همچنین امروز با دست به دست شدن 5 میلیارد و 970 میلیون سهم طی 820 هزار داد و ستد، ارزش معاملات به بیش از 4575 میلیارد تومان رسید. بنابراین شاخص کل بورس تهران، کاهش 3.44 درصدی را نسبت به معاملات روز قبل تجربه نمود.

ارزش معاملات بازار نقدی بورس در پایان معاملات امروز به 4575 میلیارد تومان و در فرابورس 3382 میلیارد تومان رسید که در این معاملات نماد های فولاد ( 1121 واحد)، فارس (تاثیر 1096 واحد) و فملی (تاثیر 935 واحد) به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار بورس و نماد مارون (تاثیر 41 واحد) و کگهر(تاثیر 24 واحد ) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند. همچنین نماد های بورس (تاثیر 194 واحد)، کالا (تاثیر 155 واحد) بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار بورس داشتند. لازم بالذکر است از 4575 میلیارد تومان ارزش معاملات بازار بورس، 403 میلیارد تومان از ارزش معاملات مربوط به معاملات صندوق ها و بلوک بوده است لذا ارزش خالص معاملات برابر 4172 میلیارد تومان می باشد. همچنین از 3382 میلیارد تومان ارزش معاملات فرابورس، 442 میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق اخزا و صندوق ها بوده است. فلذا خالص ارزش معاملات فرابورس برابر 2940 میلیارد تومان می باشد.

در پایان معاملات امروز از 634 نماد پذیرفته شده در بازار سرمایه، 116 نماد در وضعیت صف خرید قرار گرفته بودند و تنها 174 نماد در وضعیت صف فروش قرار داشتند.

بیشترین فروش حقوقی مربوط به تپکو ( 42 درصد) و رتاپ (37 درصد) می باشد. همچنین بیشترین خرید حقوقی مربوط به رمپنا ( 62 درصد) و وشهر (60درصد) می باشد.

همچنین گروه فلزات اساسی و خودرو به ترتیب با ارزش معاملات 447 و 436 میلیارد تومان، برترین ها در بین صنایع بودند.

بیشترین ارزش معاملات بازار سرمایه

نام سهام حجم معاملات (میلیون) ارزش معاملات (میلیارد) قیمت پایانی (ریال) قیمت آخرین معامله (ریال)
وبملت 115 853 7417 7411
ذوب 284 805 2831 2827
حکشتی 44 794 17977 17969
وتجارت 1008 688 683 682

بلوک های مهم صورت گرفته در معاملات امروز

نام سهم حجم معاملات (میلیون) ارزش معاملات (میلیارد) قیمت معامله بلوک (ریال) قیمت اخرین معامله (ریال)
میدکو2 9.8 58.8 6000 5806

بیشترین درصد افزایش

نام سهام درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل ارزش معاملات (میلیارد)   قیمت پایانی (ریال)   قیمت آخرین معامله (ریال)  
غمینو 36.6 126 18000 18000
غشان 10.25 198 58461 60618
ثتران 5.3 73 8674 8728

غمینو: بازگشایی پس از مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه.

غشان: بازگشایی پس از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی در خصوص نوسان قیمت سهم.

ثتران: بازگشایی پس از افشای اطلاعات با اهمیت الف در مورد واگذاری تهیه مصالح و اجرای بلوک های تجاری مسکونی پروژه اندیشه.

اخبار منتخب بازار سرمایه و کدال

  1. مقام مسئول سازمان جهانی بهداشت: بیش از 20 واکسن موثر ضد کرونا در مرحله آماده سازی است. تنها داروی موثر فعلی در برابر این ویروس رمدسویر محصول کمپانی جی لید است که در درمان ابولا استفاده شده است.
  2. ایوب نبوی سخنگوی کمیته شرایط اضطراری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تولید محلول آنتی سپتیک با برخورداری از آزمایشگاه ها و تجهیزات شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خبر داد.
  3. کیانوش پور مجیب 5 محصول رانا پلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دنا پلاس و پانومرا از برنامه توسعه و عرضه محصول ایران خودرو برای سال آینده است.
  4. طبق نتیجه نظرسنجی کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، سرمایه گذاران معتقدند قیمت ها افزایش خواهد یافت اما تحلیل گران دیدگاه قاطعی در این زمینه ندارند.
  5. حسابرس در گزارش خود مبلغ افزایش سرمایه خودرو را به 2104 درصد افزایش داد.
  6. صیدی مدیر عامل بانک صادرات، درباره مطالبات این بانک از شرکت سرمایه گذاری خوارزمی گفت: در مورد طلب از شرکت خوارزمی با این شرکت به توافق رسیدیم و بخشی از مطالبات را به صورت دارایی وصول کردیم و در جدول اقساط تجدید نظر کردیم. از طرفی با توجه به این که نیروگاه ها در دریافت وجوه حاصل از برق با تاخیر مواجه اند، بخشی از مطالبات را نیز در غالب اوراق بدهی تهاتر کردیم.
  7. همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش نیاز به مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده، شرکت های گروه دارویی شستا در یک هفته گذتشه توانستند تولید روزانه  هزاران لیتر مواد ضدعفونی کننده را عملیاتی کنند.
  8. طبق ابلاغیه سازمان بورس آن دسته از کدهای معاملاتی که از تاریخ 7 اسفند ماه به بعد برای اشخاص حقیقی صادر می گردد پس از یک ماه از تاریخ صدور، از قابلیت انجام معامله برخودار خواهد شد. فراهم شدن قابلیت انجام معامله برای این کدها مستلزم سپری شدن مدت یک ماه از تاریخ صدور و منوط به شرکت متقاضیان کدهای معاملاتی جدید و قبولی آنها در آزمونی است که توسط کانون کارگزاران بورس یا توسط شرکت های کارگزاری و با نظارت و تایید کانون کارگزاران بورس برگزار می شود. کانون کارگزان بورس اوراق بهادار تهران می تواند در راستای افزایش دانش مرتبط با بازار سرمایه و نیز ایجاد آمادگی بیشتر برای آن دسته از اشخاص حقیقی که متقاضی کد معاملاتی هستند، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی به صورت حضوری و مجازی نماید. در صورت قبولی اشخاص متقاضی صدور کد،  حداکثر ظرف مدت 3 روز از تاریخ قبولی در آزمون توسط کانون به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اعلام می گردد که پس از فراهم شدن مقدمات توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی از قابلیت معامله برخوردار خواهد شد.
  9. طبق اعلامیه بانک مرکزی پرداخت تسهیلات و ایجاد تعهدات بیش از 5 میلیارد تومان برای اشخاص حقیقی و حقوقی در هر بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی در هرسال شمسی منوط به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده می باشد.
  10. سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشورگفت: نشر اکاذیب و تحریک مردم در فضای مجازی درباره کرونا جرم است و در این رابطه رصدها را با جدیت دنبال کرده و پرونده های قضایی نیز برای مجرمان تشکیل خواهد شد.
  11. سازمان بهداشت جهانی سطح هشدار کرونا را افزایش داد و ارزیابی خود را از خطر شیوع و خطر تاثیرگذاری ویروس کووید 19 در سطح جهانی به بسیار بالا افزایش داد.
  12. کاخ سفید اعلام نمود که دونالد ترامپ قصد دارد معافیت های مالیاتی ویژه ای برای کارخانجات امریکایی متاثر از شیوع کرونا اعلام نماید.
  13. به گزارش پایگاه خبری سنا، برای نخستین بار حجم مبنا برای تمامی شرکت های مندرج در بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ایران از دوشنبه 12 اسفند ماه اعمال می شود. همچنین حداقل حجم مبنا در بازار اول و دوم فرابورس، 5 میلیارد تومان و در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه به ترتیب 20،10 و5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین حداکثر ارزش مبنا برای شرکت های با سرمایه 2 هزار میلیارد تومانی و بالاتر، 12 میلیارد تومان تعیین شده است و برای شرکت های با سرمایه کمتر از 2هزار میلیارد تومان، حداکثر ارزش مبنا10 میلیارد تومان می باشد. از سوی دیگر، تعداد حجم مبنا هر سهم براساس قیمت پایانی سهام در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از نخستین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می شود.
  14. به گزارش گلدمن ساکس فدرال رزرو در نیمه اول سال 2020 سه نوبت کاهش در نرخ بهره تصویب خواهد کرد.
  15. به گزارش رویترز طی هفته گذشته، بورس های سه قاره آمریکا، اروپا و آسیا شاهد افت چشمگیر شاخص بوده و در کل 5 تریلون دلار از ارزش سهام شرکت ها کاسته شده است.
  16. سعید صبور عنوان کرد: تاکنون 800 میلیون تومان بدهی از وام 5000 میلیارد تومانی، آن هم فقط به ایران خودرو پرداخت شده و این شرکت نیز تقریبا تمام این مبلغ را به قطعه سازان داده است.
  17. خزانه داری آمریکا از صدور مجوز برای تراکنش کانال مالی سوئیس با بانک مرکزی ایران ویژه دارو، مواد غذایی و کالاهای بشر دوستانه خبر داد.
  18. طبق اصلاح موادی از دستور العمل پذیره نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار 20 درصد از مازاد بر تعداد اوراق بهادار قابل عرضه در روز عرضه اولیه با قیمت ثابت کشف شد پس از فرایند عرضه اولیه، به صندوق های سرمایه گذاری با درامد ثابت اختصاص داده می شود. همچنین سهام باید به گونه ای عرضه شود که حداکثر 6 ماه پس از روز عرضه اولیه، سهام شناور آزاد شرکت حد نصاب های تعیین شده در دستور العمل پذیرش را بر اساس بازار و تابلو مربوط احزار نماید.
  19. عدبالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت: متاسفانه باید بگویم کسادی بازار با شیوع کرونا تشدید شده و خرید تا حد قابل توجهی توسط مردم کاهش یافته است اما سازمان مالیاتی و بیمه اصلا به این موضوعات توجهی نکرده و هر ماه پیگیر سررسید مبالغ خود هستند.
  20. رضایی نائب رئیس هیات مدیره خودکفایی آزادگان با اشاره به شفاف سازی غصینو برای انتقال به بازار پایه گفت: درخواست پذیرش سهام شرکت سهامی عام صنعتی مینو در فرابورس در جلسه هیات پذیرش فرابورس مطرح و با پذیرش در این بازار به صورت مشروط موافقت شد.
  21. براساس اعلام وزارت بهداشت، تعدا قربانیان کرونا در سطح کشور به 34 نفر افزایش یافت. همچنین تعداد مبتلایان به این ویروس در ایران به 388 نفر رسید.
  22. رئیس سازمان برنامه و بودجه از تخصیص 100 میلیارد تومان برای مقابله با کرونا و اختصاص 1665 میلیارد تومان به بیمه سلامت خبر داد.
  23. در پی حمله بی سابقه جنگنده های روسیه به کاروان ارتش ترکیه و کشته شدن حدود ده تن از سربازان ارتش ترکیه در سوریه، اردوغان جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی را تشکیل داد.
  24. مدیر عامل بانک صادرات با بیان اینکه صورت های مالی این بانک در سال 98 با سود بسته خواهد شد، اعلام کرد که در آینده نزدیک شاهد عرضه سهام گروه مالی سپهر صادرات در بورس خواهیم بود.
  25. بیشترین بازده اوراق مربوط به اورقا اخزا 706 با سررسید 23 تیر 1399 می باشد که دارندگان این اوراق با نگهداری از بازده 21 درصدی برخوردار می شوند.
  26. شرکت داروسازی جابر ابن حیان(دجابر) از مزایده عمومی 5 دستگاه آپارتمان به وصرت نقد ویکجا خبر داد.
  27. شرکت سخت آژند(ثاژن) از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده شش دانگ مغازه تجاری رشت خبرداد.
  28. شرکت ایتالران(کایتا) از مزایده فروش دستگاه ها و ماشین آلات مازاد خود خبر داد.
  29. هیئت مدیره پلاست افزایش سرمایه 768 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را تصویب نمود.
  30. شرکت سیمان شرق(سشرق) از واگذاری 5 درصد از سهام شرکت فراورده های سیمان شرق به قیمت 1261 تومان خبر داد.
  31. شرکت ماشین سازی اراک(فاراک) از شرکت در مناقصه احداث 6 دستگاه مخزن جدید ذخیره سازی فراورده های نفتی خبر داد.
  32. بانک پارسیان از واگذاری 1.77 درصد از سهام شرکت ساختمان ایران به قیمت واگذاری هر سهم 1937 تومان خبر داد.
  33. شرکت ایران بترانس(بترانس) از واگذاری 23.7 درصدی از سهام شرکت صنعت و تجارت آداک به شرکت مدیریت ساخت و تهیه کالای آب وبرق خبر داد.
  34. شرکت پارس خودرو(خپارس) از مزایده فروش سهام شرکت تولیدی موتور، گیریبکس و اکسل سایپا در تاریخ 10 اسفند ماه خبر داد.
  35. شرکت سرمایه گذاری شفا دارو(شفا) از مزایده عمومی ساختمان سپیدار و دو واحد آپارتمان در خیابان ملاصدرا خبر داد.
  36. شرکت باما(کاما) از واگذاری 3.4 درصد از شرکت ذوب روی اصفهان به قیمت 3158 تومان خبر داد.

می توانید گزارش بازار سهام را هر روز در کانال سیگنال به آدرس signal_tahlil (تحلیل با سیگنال) مشاهده کنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • دمتون گرم با این برنامه خوبتون من هیچی بلد نبودم ولی اطلاعات شما خیلی ب من کمک کرد موفق باشید.

  • باسلام. ضمن تبریک سال نو ، از اپلیکیشن خوبتون سپاسگزارم . موفق باشید

    • سلام دوست عزیز. درخواستتون به تیم تحلیل منتقل شد. با سیگنال همراه باشید.

  • خدا قوت عالی بود دوستان بسیار کاربردی از صفر تا صد بورس را فرا خواهید گرفت

    • سلام و درود. درخواست شما به تیم تحلیل منتقل شد. با سیگنال همراه باشید.

  • سلام خسته نباشید از تحلیل های شما خیلی ممنون هستم واقعا دستتون درد نکنه خیلی عالی هست

  • باسلام و تشکر بابت برنامه خوبتون میخاستم نماد وآوا رو بررسی کنید

    • سلام دوست عزیز. سپاس از لطف و محبت شما. درخواستتون به تیم تحلیل منتقل میشه. میتونید از کانال ما به آدرس signal_tahlil هم تحلیل های بیشتر رو مشاهده کنید.