وضعیت ناپایدار اقتصاد استرالیا و نیوزیلند

وضعیت ناپایدار اقتصاد استرالیا و نیوزیلند

آردن، نخست وزیر نیوزیلند: یک مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. مطمئن نیستم از گونه دلتا باشد، اما فرض را بر این میگیرم که این طور است. نیاز است سخت گیرانه و هر چه سریع‌تر اقداماتی برای جلوگیری از شیوع ویروس انجام دهیم. (افت ارزش دلار نیوزیلند)

آردن، نخست وزیر نیوزیلند:  نیوزیلند به مدت 3 روز قرنطینه سراسری می‌شود. از امشب به مدت 3 روز سطح هشدار در کشور نیوزیلند به سطح 4 می‌رسد. ارزش دلار نیوزیلند مقابل دلار آمریکا در واکنش به این اخبار به کف 0.6930 رسید و امروز حدودا 1.2 درصد افت داشته است. این مسئله می‌تواند برنامه‌های بانک مرکزی نیوزیلند را برای جلسه فردا با مشکل مواجه کند. احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه بامداد فردا بسیار کاهش می یابد.

ادامه سیاست های حمایتی اقتصادی در استرالیا (افت ارزش دلار استرالیا)

صورتجلسه سیاست‌های پولی بانک مرکزی استرالیا: شیوع اخیر ویروس وقفه‌ای دربهبودی اقتصادی ایجاد کرده است. پیامدهای سلامتی بهداشتی همچنان به عنوان منبع اصلی عدم قطعیت برای چشم انداز اقتصادی شناخته می‌شوند. با توجه به کاهش مورد انتظار فعالیت‌های اقتصادی در ماه سپتامبر و فقدان فشارهای تورمی گسترده احتمالا در سه ماهه بعدی تورم پایه همچنان پایین باشد و  تا پایان سال 2023 به تدریج به 2.25 درصد افزایش یابد. برنامه خرید اوراق با توجه به وضعیت اقتصادی و وضعیت سلامتی بهداشتی بررسی خواهد شد.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

شاخص سهام

شاخص‌های سهام آسیایی سقوط کرده‌اند. نگرانی‌ها از پیامدهای اقتصادی شیوع کرونای دلتا بر بازار فشار می‌آورد. نگرانی‌ها به حدی بوده که جریانات ریسک گریزی به راه افتاده و تقاضا برای اوراق خزانه‌داری و دلار آمریکا افزایش یافته است.

شاخص سهام استرالیا، هنگ‌کنگ و چین سقوط کرده‌اند. شاخص‌های آتی سهام آمریکا هم پایین آمده‌اند و شاخص‌های آتی سهام اروپا نوسانی هستند. این در حالی است که دیشب شاخص سهام S&P ۵۰۰ به اوج تاریخی دیگری صعود کرد. در آسیا نگرانی‌ها از افت فعالیت‌های اقتصادی و سختگیری‌های دولت چین به همراه مقابله دولت‌ها با شیوع کرونا همه را نگران کرده است. در نیوزیلند ترس از کرونای دلتا باعث تضعیف دلار نیوزیلند شده و نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی را پایین آورده است. بانک رزرو استرالیا هم اعلام کرده که اگر محدودیت‌های کرونایی بر فعالیت‌های اقتصادی آسیب وارد کنند، آماده است تا واکنش لازم را نشان دهد. به همین دلیل دلار استرالیا تضعیف شده است.

بازده اوراق قرضه

در همین حال جریانات ریسک گریزی باعث افزایش تقاضا برای اوراق خزانه‌داری آمریکا شده و نرخ بازدهی این اوراق سقوط کرده است. امروز رئیس فدرال رزرو آمریکا سخنرانی خواهد داشت و در اواخر ماه اوت هم گردهمایی جکسون هول برگزار خواهد شد و سرمایه‌گذاران امیدوارند که شاید سرنخی از آینده سیاست‌های پولی فدرال رزرو به دست آورند.

افت فعالیت‌های اقتصادی، تشدید فشارهای تورمی و احتمال عقب‌نشینی بانک‌های مرکزی از سیاست‌های حمایتی فکر بازار را به خود مشغول کرده است. با این حال گزارش‌های مالی خوب شرکت‌های سهامی و نقدینگی فراوانی که در سنییستم مالی وجود دارد، از روند صعودی بازار سهام آمریکا حمایت می‌کند. اما از دید بنیادی انتظار می‌رود که بازارهای سهام آمریکا نوسانات جدی را در پیش رو داشته باشند.

اخیراً رئیس فدرال رزرو بوستون هم گفته که از کاهش حجم خرید اوراق خزانه‌داری در ماه سپتامبر حمایت خواهد کرد. البته به شرطی که داده‌های اشتغال آمریکا قوی باشند. تحلیلگران بر این باورند که اطلاعیه رسمی خروج فدرال رزرو از سیاست‌های انبساطی پولی نمی‌تواند شوک بزرگی را به بازار وارد کند. بازار خیلی وقت است که برای خروج فدرال رزرو از سیاست‌های انبساطی پولی آماده می‌شود. اما اگر فدرال رزرو از چرخه افزایش نرخ بهره حرف بزند، بازار شوکه خواهد شد.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *