بی‌اعتنایی بازارهای جهانی به داده‌های هفتگی

بی‌اعتنایی بازارهای جهانی به داده‌های هفتگی

در این چند روز داده‌های اقتصادی تولید ناخالص داخلی آمریکا و نرخ بهره‌ی ناحیه اروپا منتشر شد. نرخ بهره مطابق انتظارات افزایش یافت، اما رشد GDP آمریکا فراتر از پیش‌بینی‌ها بود.

سیگنال GDP فصلی آمریکا به فدرال رزرو

آخرین آمارهای رشد اقتصادی آمریکا نشان از افزایش 2.6 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل سوم سال جاری دارد. این درحالی است که پیش‌بینی‌ها کم‌تر از این رقم و معادل 2.4 درصد بود.

افزایش GDP آمریکا در فصل سوم سال، فراتر از انتظار بوده، بنابراین فدرال رزرو با آسودگی خاطر می‌تواند در خصوص افزیش نرخ بهره در دوم نوامبر تصمیم بگیرد. اما بازارها به این موضوع واکنش منفی نشان ندادند، چرا که افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره می‌تواند نگران‌کننده باشد. همین موضوع انتظار از فدرال رزرو برای افزایش سه‌پله‌ای را کاهش داده است.

افزایش سه‌پله‌ای نرخ بهره ناحیه‌ی یورو

بعد از بحران کرونا، تورم کشورهای ناحیه‌ی یورو رو به افزایش گذاشت و میانگین تورم اروپا به مرز دو رقمی شدن رسید.

کریستین لاگارد، ریاست بانک مرکزی اروپا، دست به کار شد و ترمز بازار پول را کشید. این‌بار لاگارد نرخ بهره را سه‌ پله‌ افزایش داد و به 2 درصد رساند.

از آنجائیکه افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره اروپا، مطابق پیش‌بینی‌ها بود، بازارها واکنش چندانی نشان ندادند. در حال حاضر بازارهای جهانی به تصمیم فدرال رزرو در خصوص تعیین نرخ بهره در پایان هفته‌ی جاری چشم دوخته‌اند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *