چرا فولاد ایران در بازارهای جهانی ارزان تر بفروش میرسد؟ | 3 آذر ماه 1399

چرا فولاد ایران در بازارهای جهانی ارزان تر بفروش میرسد؟ | 3 آذر ماه 1399

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب افزود با وجود شیوع ویروس کرونا، در ایران شاهد افزایش مصرف داخلی محصولات فولادی در 7 ماهه اول امسال بودیم به طوری که دولت برای کنترل بازار داخلی مجبور شد محدودیت صادراتی برای مقاطع بلند که مورد استفاده در ساخت و ساز است و حتی مقاطع تخت فولادی نیز که مربوط پروژه عمرانی، خودروسازی و تولید صنایع لوازم خانگی باشد اقدام کند؛ در این زمینه حتی افزایش واردات رخ داد و تقاضا بالا رفت.

وی افزود: ایران از سال 2015 به یک صادرکننده فولاد در بازار بین‌المللی تبدیل شده است، البته امروزه با وجود تحریم‌ها خریداران خارجی محدود شده اند و تعداد خریداران در کشورهای هدف کمتر از 10 رسیده است. از طرفی به دلیل تحریم‌ها، امکان استفاده از اعتبار اسنادی و روش‌های متداول فروش بین الملل حتی صدور اسناد حمل به روش استاندارد وجود ندارد و چه بسا مجبوریم اسناد حمل را به صورت غیرواقعی و بارنامه ها را به صورت سوییچ صادر کنیم؛ به این شکل که بعد از صدور بارنامه اولیه یک بارنامه دیگر در کشور هدف صادر می‌شود و یا اینکه به تغییر نام کشور در گواهی مبدا که یک روش قدیمی است، اقدام کنیم.

جعفری طهرانی افزود: بنابراین بسیاری از خریداران حاضر نیستند این شرایط پر ریسک را قبول کنند و وارد موضوع خرید بر اساس پرداخت نقدی شوند. زیرا در پرداخت اعتبار اسنادی طرف خریدار 10درصد از مبلغ قرارداد را در بانک سپرده کرده و مابقی را بانک به او تسهیلات می‌دهد و هر زمان که بار آماده حمل شد بانک خریدار از طریق بانک کارگزار به بانک ذی نفع پول را می‌دهد، اما در فروش نقدی به ویژه محصولات فولادی خریدار مجبور است 100 درصد پول معامله را قبل از حرکت کشتی پرداخت کند که بسیاری از خریداران این موضوع را به دلیل ریسک بالایی که دارد قبول نمی‌کنند، اما با این حال می‌بینیم هنوز خریدارانی حاضر به خرید با چنین شرایطی هستند و باید این موضوع را به فال نیک بگیریم.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *