رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری(مهر1402)

رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری(مهر1402)

یکی از مهم‌ترین معیارهای سرمایه‌گذاران برای انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازدهی آن در بازه های زمانی مختلف است، اما از آن‌جایی که درجه‌ی ریسک پذیری سرمایه‌گذاران با یکدیگر متفاوت است، باید علاوه بر بازدهی‌(در دوره های مختلف زمانی‌) پارامترهای دیگر از‌جمله ریسک، عملکرد ارکان صندوق (‌اعم ‌از مدیر، ضامن نقدشوندگی‌)‌ و‌… هم مورد بررسی قرار بگیرد.

به همین منظورسامانه هوشمند رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تمامی صندوق های درآمد‌ثابت، مختلط و سهامی را به صورت ماهیانه مورد ارزیابی قرار داده و رتبه‌بندی صندوق ها را منتشر می‌کند تا سرمایه‌گذارانی که علاقه مند به سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه می باشند، در تصمیم گیری خود معیار مناسبی از تمامی موارد ذکر شده داشته باشند.

رتبه‌بندی پیش رو در‌بر‌گیرنده‌ی آخرین اطلاعات صندوق‌ها تا تاریخ 30 مهر 1402 می باشد. در رتبه‌بندی کلی(مقایسه‌ی صندوق‌های سهامی، درآمد ‌ثابت و مختلط)، صندوق‌های درآمدثابت عملکرد مناسب تری نسبت به سایر صندوق‌ها کسب کرده‌اند به نحوی که صندوق های درآمد ثابت مشترک نوین نگر آسیا، مشترک البرز، مختص اوراق دولتی کاریزما، ارزش پاداش و ارمغان فیروزه آسیا به ترتیب در رتبه یک تا پنج این سامانه قرار گرفته اند.

عملکرد ضعیف صندوق‌های سهامی

افت شاخص کل از محدوده‌ی دو میلیون پانصد و پنجاه هزار واحد از اواسط اردیبهشت 1402  به دو میلیون و سی هزار واحد (افت حدود 21 درصد‌) تا اواخر مهر ماه و در کنار آن خروج پول سنگین از سهام و صندوق های سهامی باعث عملکرد ضعیف این صندوق‌ها در سامانه رتبه بندی گردیده است به نحوی که در میان 30 صندوق برتر، تنها نام یک صندوق سهامی به چشم می خورد.(‌صندوق سهامی بازده ‌بورس با رتبه‌ی 28 در میان 30 صندوق برتر قرار گرفته است.) جدول پایین رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی قابل معامله را نشان می‌دهد.

رتبه بندی صندوق های سهامی

از نکات قابل توجه این رتبه بندی، وجود دو صندوق تحت مدیریت تامین‌ سرمایه دماوند در رتبه های اول و دوم صندوق های سهامی قابل معامله می باشد. همچنین رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی صدور-ابطالی به شرح جدول پایین است.

رتبه بندی صندوق های سهامی

پیشتازی صندوق های درآمد‌ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت به دنبال سیاست‌های انقباضی دولت در سال مهار تورم و بالا رفتن YTM اسناد‌خزانه‌اسلامی (‌اخزا‌) و نرخ‌سود اوراق‌بدهی اعم از مرابحه، گام و‌… عملکرد مناسبی از خود به جایی گذاشته اند به نحوی که در رتبه بندی کلی، سی صندوق برتر به جز صندوق بازده ‌بورس مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت می‌باشد. جدول پایین رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت قابل معامله را نشان می‌دهد.

رتبه بندی صندوق های درآمد ثابت

جدول پایین رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت صدور-ابطالی را نشان می‌دهد.

رتبه بندی صندوق های درآمد ثابت

استقبال از صندوق تضمین اصل سرمایه

صندوق های اصل تضمین سرمایه که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند به خوبی توانسته اند خیلی زود در بین سرمایه گذاران جایگاه خود را پیدا کرده و بر اساس رتبه بندی شکل گرفته صندوق تضمین ‌اصل‌سرمایه ‌مفید در رتبه اول صندوق های مختلط قرار گرفته است و این نشان دهنده‌ی این موضوع است که بازار سرمایه‌ی ایران بیش از پیش نیازمند ایجاد ابزارهایی برای سرمایه گذاران با درجه ریسک‌های  متفاوت است. جدول پایین رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط را نشان می‌دهد.

رتبه بندی صندوق های مختلط

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *