رتبه‌بندی بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری (اسفند1402)

رتبه‌بندی بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری (اسفند1402)

بعد از ریزش بازار سهام در اواخر مرداد 99، شاخص کل پس از دو سال و نیم، در تاریخ 15 فروردین 1402 توانست به سطح قبلی خود بازگردد و ارقامی بالاتر از آن را ثبت کند. اما در 17 اردیبهشت شاخص کل با کاهش سنگین 4 درصدی همراه شد و اهالی بازار سرمایه متعجب از این ریزش ناگهانی، در پی علت موضوع بودند.

بعد از 50 روز و ریزش 35 درصدی قیمت برخی سهام، در 7 تیر ماه نامه‌ای با امضای محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری منتشر شد که نشان می‌داد دلایل نزول ناگهانی شاخص بورس تصویب نرخ‌های جدید خوراک گاز صنایع بوده و برخی با اطلاع داشتن از این اطلاعات نهانی سهام خود را در سقف جدید شاخص به فروش رسانده‌اند. بعد از افشای این نامه و عوامل دیگر از جمله ابلاغیه پالایشی‌ها و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی (نرخ سپرده 30 درصدی) بازار سهام در سال 1402 دوره‌ی پر فراز و نشیبی را سپری کرد و شاخص کل تنها با رشد 14 درصدی نسبت به اوایل سال، به کار خود پایان داد اما در این بین برخی صندوق‌های سهامی با رویکرد مدیریتی مناسب و تفییرات به موقع در پرتفوی خود، توانستند عملکرد متفاوت‌تری نسبت به شاخص کل رقم بزنند که در ادامه به بررسی برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 1402 می‌پردازیم.

صندوق‌های سهامی پایین تر از حد انتظار

صندوق‌های سهامی (سهامی و صدور و ابطالی) از منظر بازدهی در سال 1402 خیلی متفاوت نسبت به شاخص کل عمل نکرده‌ و با بازدهی 17 درصدی به کار خود پایان دادند اما در این بین صندوق‌های ثهام و آساس ضمن کسب بالاترین بازدهی سالانه، در پارامترهای دیگر از‌جمله ریسک، عملکرد ارکان صندوق همچنین عملکرد مطلوبی از خود در این سال بجای گذاشته‌ و در رتبه بندی صندوق‌های سهامی قابل معامله در صدر این لیست قرار گرفته‌اند.

صندوق های سهامی

در بین صندوق‌های سهامی صدور و ابطالی، مشترک ذوب آهن نو ویرا  و مشترک دماسنج در صدر قرار گرفته‌اند.

صندوق های سهامی

صندوق‌های درآمد ثابت برنده‌ی واقعی

در اوایل سال 1402، حتی خوشبینانه‌ترین فرد هم نمی‌توانست پیش‌بینی کند که در پایان سال، صندوق‌های درآمد ثابت با کسب بازدهی سالیانه 24.36 درصدی بالاتر از صندوق‌های سهامی و مختلط، در صدر بازدهی سالیانه قرار خواهند گرفت. در این میان، صندوق درآمد ثابت صایند با بازدهی سالیانه 43 درصدی فراتر از انتظارات ظاهر شده است.

صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های ارزش آفرین گلرنگ و بانک ایران زمین در بین صندوق‌های درآمد ثابت صدور و ابطالی، در صدر قرار گرفته‌اند.

صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های مختلط با محوریت تضمین اصل سرمایه

صندوق‌های تضمین اصل سرمایه در اواخر سال 1401 به بازار عرضه شدند و در دسته‌بندی صندوق‌های مختلط قرار گرفتند. احتمالاً در آن زمان، کمتر کسی آگاهی کافی از این نوع صندوق‌ها داشت، اما با افزوده شدن صندوق‌های تضمین دیگر در سال 1402، این صندوق‌ها به دلیل ماهیت پرریسک بازار سهام، جایگاه برتری در بین سایر صندوق‌ها به دست آوردند و در رتبه‌بندی‌های منتشر شده در سال 1402، همواره یکی از برترین صندوق‌های مختلط بوده‌اند.

صندوق‌های مختلط مشترک آسمان خاورمیانه، زیتون و تضمین اصل سرمایه مفید در صدر رتبه‌بندی سال 1402 قرار گرفته‌اند.

صندوق های مختلط

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران