دلایل افت ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی چه بود؟ | تاریخ 16 شهریور ماه 1399

دلایل افت ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی چه بود؟ | تاریخ 16 شهریور ماه 1399

در طی هفته گذشته ، قیمت نفت وست تگزاس که به دلیل انتشار خبر افت ذخایر نفتی آمریکا توانست تا محدوده 43 دلار و 70 سنت بالا رود، پس از یک افت شدید تقریبا 10 درصدی به کانال 39 دلار بازگشت.

در حال حاضر هر بشکه نفت برنت با افت نزدیک به ٣ درصدی در رقم ۴2 دلار و 32 سنت معامله می‌شود. همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با افت بیشتر و معدل ٣.٣ درصدی به عدد 39 دلار و 42 سنت بازگشت.

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر افت قیمت نفت در این روزها رسیدن فصل تعمیرات و اورهال پالایشگاهها و در پی آن کاهش غیرمنتظره تقاضای پالایشگاه‌های آمریکا برای خرید نفت در ماه‌های پیش رو است. طبق گزارشEIA  به دلیل طوفان اخیر در خلیج مکزیک و تعطیلی برخی نیروگاه‌ها، تقاضای سوخت برای پالایشگاه‌ها کاهش غیرمنتظره را تجربه کرده است.

این درحالیست که تا پیش از این انتظار می‌رفت با آغاز فصل سرد و افت مصرف سوخت اما به دلیل بهبود شرایط کرونایی، تقاضا برای سوخت چندان کاهش نیابد.

اما انتشار آمارهایی از نرخ بهره برداری از پالایشگاه‌ها در آمریکا، نگرانی‌ها از افت تقاضای نفت خام از سوی پالایشگاه‌ها را افزایش داد. طبق آخرین گزارش‌ها، نرخ بهره برداری از پالایشگاه‌ها به ٧۶.۶ درصد کاهش یافته که کمترین میزان از ماه ژوئن است.

دیگر خبر تاثیرگذار بر افت قیمت نفت، اظهارات جدید وزیر نفت عراق در خصوص عدم پذیرش قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس از ابتدای سال ٢٠٢١ میلادی است. این موضوع نیز می‌تواند سیگنالی به بازار نفت در جهت تداوم مازاد عرضه باشد.

از سوی دیگر اما همانطور که گفته شد، بر اساس گزارش شرکت انستیتو نفت آمریکا میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ٢٨ آگوست با ۶.۴ میلیون بشکه کاهش به حدود ۵٠١ میلیون بشکه رسیده در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش ١.٩ میلیون بشکه‌ای را داشتند.

میزان ذخایر بنزین آمریکا نیز با ۵.٧ میلیون بشکه کاهش مواجه شده در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش سه میلیون بشکه‌ای را داشتند.

همچنین EIA نیز در گزارش امروز خود عنوان کرده که تولید نفت در آمریکا برای اولین بار سال ٢٠١٨ به زیر ١٠ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. البته لازم به یادآوری است که میزان تقاضای نفت در آمریکا نیز به ١۶.٩ میلیون بشکه در روز کاهش یافته که کمترین میزان در ١٣ هفته گذشته است.

دلایل افت ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی چه بود؟
تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *