سهام شاخص ساز بخریم یا سهام کوچک ؟(بروزرسانی تحلیل)

سهام شاخص ساز بخریم یا سهام کوچک ؟(بروزرسانی تحلیل)

تحلیل ارائه شده در 14 آبان 1402

سرمایه گذاران بازارهای مالی همواره تمایل به سرمایه گذاری در نمادهایی دارند که در روندهای صعودی سود بیشتر و در صورت نزولی شدن بازار ضرر کمتری را متوجه سبد سرمایه گذاری‌ آنها نماید. یکی از بهترین روش ها جهت دستیابی به این نمادهای منتخب استفاده از تحلیل  نسبیتی میباشد.

در بورس تهران به طور کلی نمادهای حاضر در بازار را میتوان به دو دسته ی نمادهای شاخص ساز و نمادهای کمتر تاثیر گذار بر شاخص (کوچک) تقسیم کرد. از آنجایی که طی دوره های مختلف وضعیت بازدهی این دو دسته متفاوت بوده است، در این نوشتار تحلیلی با استفاده از تحلیل نسبیتی به پاسخ به این پرسش میپردازیم که طی هفته های آتی کدام یک از این دو دسته(نمادهای شاخص ساز یا نمادهای کوچک تر) مناسب سرمایه گذاری هستند.

جهت پاسخ به این پرسش کافیست به تحلیل نمودار نسبت شاخص کل هم وزن (بیانگر وضعیت نمادهای کوچکتر) به شاخص کل بورس (بیانگر وضعیت نمادهای شاخص ساز) بپردازیم.

تحلیل نسبیتی شاخص هم وزن به شاخص کل بورس

نمودار هفتگی نسبت شاخص هموزن به شاخص کل-14 آبان 1402

براساس نمودار نسبت شاخص کل هم وزن به شاخص کل بورس مادامی‌که این نسبت ورای روند سبزرنگ قرار دارد، به نظر در میان مدت بازدهی نمادهای کوچک بهتر از بازدهی نمادهای شاخص ساز باشد.(در صورت نزولی بودن بازار ، ریزش کمتر و در صورت صعودی بودن بازار،رشد بیشتر)

بروزرسانی تحلیل | 1 آذر 1402

مطابق آخرین تحلیل ارائه شده،طی روزهای اخیر شاهد برتری شاخص هموزن نسبت به شاخص کل(بازدهی بهتر نمادهای کوچکتر بازار نسبت به شاخص سازها) بوده ایم.

نمودار هفتگی نسبت شاخص هموزن به شاخص کل
نمودار هفتگی نسبت شاخص هموزن به شاخص کل-1 آذر 1402
برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت‌های لحظه‌ای سهام به سیگنال مراجعه نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *