کاهش رشد اقتصادی ایران | کدام بخش‌ها چه تغییری کردند؟

کاهش رشد اقتصادی ایران | کدام بخش‌ها چه تغییری کردند؟

مرکز آمار ایران اخیرا گزارش رشد اقتصادی ایران در سه ماهه‌ی اول سال جاری را منتشر کرد. اگرچه حجم کل تولید ناخالص داخلی ایران با رشد 3.8 درصدی در سه ماهه‌ی اول به 1887 هزار میلیارد ریال رسیده اما رشد اقتصادی به نسبت دوره‌ی مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

رشد تولید ناخالص داخلی در فصل بهار
نمودار تغییرات وضعیت رشد اقتصادی
برای مطالعه آخرین اخبار و تحلیل‌های اقتصادی

کدام بخش‌های تولید چقدر رشد کردند؟

در بین اجزاء مختلف تولید، بخش تامین آب، برق و گاز بیشترین رشد را به خود اختصاص داده و رقم مربوط به آن معادل 13.8 درصد بوده و بخش ساختمان با کاهش 3.9 درصدی، بیشترین کاهش را تجربه کرده است.

درصد تغییر تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده رشته فعالیت‌های مختلف در بهار 1401
نمودار رشد تولید در بخش‌های مختلف

از آنجایی که بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی را بخش خدمات به خود اختصاص داده؛ بنابراین رشد تولید ایران نیز بسیار نزدیک به رشد بخش خدمات(3.9 درصد) است.

نگرانی از آمار تشکیل سرمایه ثابت ناخالص

طبق گزارش مرکز آمار، تشکیل سرمایه ثابت که در واقع تقاضای بنگاه‌ها را نشان می‌دهد، در سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال جاری با کاهش مواجه شده است. درصد تغییر تشکیل سرمایه ثابت در بازه‌ی زمانی مزبور معادل منفی 0.1 درصد بوده است.

جزئیات آمار نشان می‌دهد که کاهش تشکیل سرمایه ثابت درنتیجه‌ی کاهش رشد در بخش ساختمان بوده، به نحوی که تشکیل سرمایه در بخش ساختمان معادل منفی چهار درصد گزارش شده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بازارهای جهانی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *