نوسان 14 درصدی صندوق دارا یکم در امروز (29 مهرماه 99)

نوسان 14 درصدی صندوق دارا یکم در امروز (29 مهرماه 99)

در روز سه شنبه 29 مهرماه 99 با دیگر شاهد معاملات خاص و بحث برانگیزی در صندوق دارا یکم بودیم. قیمت معاملاتی این صندوق در بازه 17330 تومان تا 19825 تومان نوسان کرد. جزئیات بیشتر از معاملات امروز این صندوق در تابلوی معاملات سایت tsetmc در تصویر زیر قابل مشاهده است:

نوسان 14 درصدی صندوق دارا یکم در امروز (29 مهرماه 99)

سوال اصلی این است که دلیل معاملات عجیب و خاص در صندوق واسطه گری مالی یکم (نماد: دارا یکم) چیست؟

از نظر تکنیکی قرار گرفتن قیمت در محدوده حمایتی و تشکیل الگوی مثلث نزولی باعث فشرده شدن قیمت در انتهای مثلث و تقاضای خریداران شده است. چهارمین مرتبه است که قیمت به محدوده 17 هزار تومان که مهمترین حمایت قیمت است برخورد می کند و با خریدهای سنگین مواجه می شود.

تحلیل تکنیکال صندوق دارا یکم در قاب زمانی روزانه

نوسان 14 درصدی صندوق دارا یکم در امروز (29 مهرماه 99)

این بار برای تایید خروج از روند نزولی باید منتظر شکست محدوده 24500 تومان باشیم.

علت دیگر حباب قیمتی صندوق دارا یکم است. در گزارش حباب در صندوق های ETF مشاهده شد که صندوق دارا یکم بیش از 20 درصد حباب منفی دارد. این حباب منفی در روزهای اول هفته(27 و 28 مهرماه 99) بیشتر هم شد و به نزدیکی 38 درصد حباب منفی هم رسید. در حالت استاندارد خرید زیر قیمت ارزش ذاتی برای سرمایه گذاران جذاب است و می توان این امر را یکی از دلایل فشار خریداران در صندوق دانست. عدم وجود بازارگردان یکی دیگر از علل معاملات خاص در دارا یکم است.

صندوق دارا یکم با ماهیت سهامی وارد بازار سرمایه شد اما ساختار فعالیت آن مشابه صندوق های بازارگردانی ست. در صورت های مالی صندوق دارا یکم که اخیرا در سایت صندوق منتشر شده است به نوعی وظیفه بازارگردانی را به عهده مدیران این صندوق گذاشته است. در حالی که در ارکان این صندوق رکنی به نام بازارگردان تعریف نشده است. در دومین صندوق ETF دولتی این معضل شناسایی شد و رکن بازارگردان در صندوق ETF پالایشی یکم در نظر گرفته شده است.

نوسان 14 درصدی صندوق دارا یکم در امروز (29 مهرماه 99)

شاید بتوان دلیل خاص بودن معاملات در صندوق دارا یکم را به ماهیت متفاوت آن با سایر صندوق های ETF نسبت داد. برای نمونه تمام صندوق های ETF دارای رکن بازارگردان هستند که وظیفه متعادل کردن قیمت صندوق را بر عهده دارد اما در صندوق دارا یکم رکن بازارگردان وجود نداشت. علاوه بر این ساختار صندوق دارا یکم از نظر نوع مدیریت و نوع سهام موجود در پرتفوی آن نیز منحصربفرد بود و از قوانین معمول صندوق های سرمایه گذاری پیروی نمی کرد.

بیشتر بخوانید
معرفی صندوق دارایکم

در تصویر بالا وظیفه خرید و فروش واحدهای صندوق دارا یکم جزو وظایف این صندوق برشمرده شده است اما با بررسی پرتفوی صندوق دارا یکم هیچ نشانه ای از خرید واحد توسط صندوق دیده نمی شود. تصویر زیر صورت وضعیت پرتفوی صندوق دارا یکم در ماه منتهی به 31 شهریور را نشان می دهد. در کادر قرمز رنگ مشاهده می شود که تحرکاتی از طرف صندوق در جهت خرید و فروش سهام و واحدهای صندوق صورت نگرفته است.

نوسان 14 درصدی صندوق دارا یکم در امروز (29 مهرماه 99)
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام ، میشه لطفا بنده رو راهنمایی بفرمایید و سوالم رو پاسخ بدید ، خیلی برامدمهمه و نتونستم جایی به جوابش برسم . ‌
    از سهام دارایکم در ضررم و ضررمم زیاده ، بنظرتون چه کنم ، رو چه مدت با چه سودی میتونم روش حساب کنم ؟؟