تحلیل بنیادی گروه صنعتی پاکشو از پنجره فروشهای فصلی

درآمد پاکشو در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 59 درصدی مواجه بوده است. همچنین گفتنی است که تعداد فروش محصولات شرکت طی همین مدت 42 درصد بیشتر شده است.
بررسی اجمالی شرکت
گروه صنعتی پاکشو به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده با حدود 45 سال سابقه تولید در کشور است که در زمینه تهیه، توزیع و پخش محصولات بهداشتی و شیمیایی فعالیت دارد. همچنین واردات مواد اولیه و صادرات محصولات شرکت از فعالیتهای دیگر این مجموعه میباشد.
اطلاعات کلی پاکشو
- سهامدار اصلی این شرکت، شرکت گروه صنعتی گلرنگ میباشد که مالکیت 59درصد پاکشو را در اختیار دارد. همچنین شرکت پاکشو دارای 5 شرکت تابعه از جمله شرکت گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش و شرکت پدیده شیمی جم میباشد.
- تقریباً 30درصد از میزان بهای تمامشده مواد اولیه شرکت را مواد اولیه وارداتی تشکیل میدهد بنابراین نوسانات ارزی میتواند تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام شده محصول داشته باشد.
- عمده محصولات شرکت شامل 2 دسته پودر و مایعات مربوط به البسه و انواع مایعات مانند شامپوها، مایع دستشویی و ظرفشویی میشود.
- وضعیت فروش شرکت طی فصول اخیر در نمودار زیر مشاهده میشود. مقدار فروش شرکت طی 13 فصل اخیر، معمولاً در محدوده 30هزار تا 70هزار تن بوده است. فروش محصولات مربوط به البسه به نسبت محصولات دیگر از ثبات بیشتری برخوردار بوده است.
- به علت افزایش نرخ ارز و وقوع تورم طی ماههای اخیر نسبت به دورههای قبل، نرخ فروش این شرکت نیز افزایش یافته است. همانطور که مشاهده میشود نرخ فروش دسته محصولات مایعات از اوایل سال 96 تا فصل اخیر به ازای هر تن رشد 189درصدی را تجربه کرده است. به علت رشد قیمت ارز طی سالهای اخیر، نرخ فروش محصولات این شرکت نیز افزایش یافته و به تبع آن درآمد ناشی از فروش محصولات اصلی شرکت عمدتا صعودی بوده است.
- سهم صادراتی شرکت بخش طی سه سال گذشته حدود 5 درصد از کل فروش شرکت بوده و عمده محصولات شرکت در بازارهای داخلی توزیع میشود.
جمع بندی
شرکت پاکشو شرکتی با توانایی بالا در عرصه تهیه و تولید محصولات بهداشتی و شیمیایی در کشور است.
- درآمد پاکشو در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 59 درصدی مواجه بوده است. همچنین گفتنی است که تعداد فروش محصولات شرکت طی همین مدت 42 درصد بیشتر شده است.
- عمده محصولات شرکت شامل 2 دسته پودر و مایعات مربوط به البسه و انواع مایعات مانند شامپوها، مایع دستشویی و ظرفشویی میشود.
- با توجه به رشد 190¬درصدی نرخ فروش محصولات برای یک سری از محصولات، شرکت توانسته است رشد خوبی را از لحاظ درآمدی به ثبت برساند. نرخ فروش محصولات تابعی از قیمت نرخ ارز و تورم کشور است.
- در حال حاضر تنها حدود 5 درصد از فروش کل شرکت را فروش صادراتی تشکیل میدهد. با توجه به نوسانات ارزی و گران شدن مواد اولیه وارداتی شرکت در پی افزایش سهم خود در بازارهای خارجی است تا از اثرات مخرب افزایش نرخ ارز در امان باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.