تحلیل بنیادی کاسپین | آذر 1400

تحلیل بنیادی کاسپین | آذر 1400

مبنای بررسی این مقاله بر اساس تحلیل به روش کانسلیم است. پیرامون این روش، بیشتر بخوانید.

درباره شرکت

شرکت داروسازی کاسپین تأمین در سال1362 با نام شرکت گسترش و سرمایه‌گذاری دارویی ایران به‌صورت سهامی خاص تأسیس گریدید و در سال 1376 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این شرکت در زمینه تولید انواع محصولات دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد. مواد اولیه تولید شامل مواد مؤثره، جانبی و اقلام بسته ‌بندی می‌باشد؛ مواد مؤثره عمدتاً وارداتی و اقلام بسته‌بندی عمدتاً از منابع داخلی تهیه می‌شود.

مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه شرکت در گیلان شهر صنعتی رشت واقع گردیده است.

روند سودآوری کاسپین

روند سودآوری کاسپین

شرکت کاسپین در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 20015513 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره اول سال1400، 65% و نسبت دوره دوم سال 1399 52% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه دوم

مقایسه نرخ رشد کاسپین بر اساس عملکرد سه‌ماهه دوم

کاسپین در گزارش 3 ماهه دوم 1400 شرکت رشد 178% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این نسبت بیشتر از تورم و عدد قابل قبولی در نرخ رشد است.

بررسی عملکرد ۳ ماهه دوم ۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره‌های سه‌ماهه یک سال گذشته نشان می‌دهد در این دوره سود عملکردی ساخته شده از منظر نرخ رشد سالانه رتبه اول سودسازی را به خود اختصاص داده است.

مقایسه نرخ رشد کاسپین بر اساس عملکرد سه‌ماهه دوم

روند فروش شرکت کاسپین

روند فروش شرکت کاسپین

روند فروش شرکت کاسپینکاسپین در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ فروش 2943835 میلیون‌ریالی را محقق نموده که این میزان نشان‌دهنده رشد 121% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک کاسپین

بررسی محصول استراتژیک کاسپین

شرکت کاسپین به طور عمده در عرضه 2 گروه محصول فعالیت می‌نماید. باتوجه ‌به نمودار بالا در حال حاضر محصولات تزریقی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده و کالای استراتژیک محسوب می‌گردد.

نرخ فروش محصول استراتژیک کاسپین

نرخ فروش محصول استراتژیک کاسپین

میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در دوره سه‌ماهه دوم 1400 نسبت به دوره سه‌ماهه اول 1400، درمجموع 138% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در کاسپین

میزان فروش محصول استراتژیک در کاسپین

میانگین میزان فروش شرکت در سه‌ماهه دوم 1400 نسبت به دوره اول 1400، 16% افزایش و نسبت به دوره دوم سال 1399، 17% کاهش داشته است و این کاهش فروش احتمالا باعث بروز اثرات کاهش درآمد خواهد شد.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد کاسپین

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد کاسپین

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت سهام کاسپین در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی ضعیف بین قیمت سهم و رفتار سهام‌دارهای حقیقی است در مجموع نمی توان الگوی دقیقی برای این رفتار پیدا کرد.

تطبیق قیمت سهم کاسپین و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم کاسپین و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار کاسپین نشان می‌دهد این سهم در برخی ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد پس بهتر است در هنگام تحلیل سهم نیم‌نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ریسک‌های بااهمیت که ممکن است وضعیت سودآوری شرکت را تحت‌تأثیر قرار دهند عبارت‌اند از:

  • تغییر تکنولوژی
  • ملاحظات قانونی
  • نوسانات نرخ بهره
  • نوسانات نرخ ارز
  • سیاسی و قانونی
  • ریسک تجاری
  • وضعیت و تامین نقدینگی
  • نیاز به دارو بیماری کرونا

ارزیابی

ارزیابی کاسپین

باتوجه‌به پارامترهای بررسی شده در این مقاله، کاسپین امتیازهای زیر را در ارزیابی کسب می‌نماید.

آخرین اطلاعات شرکت کاسپین درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *