تحلیل بنیادی پاسا | مهر 1400

درباره شرکت ایران یاسا تایر و رابر
این شرکت در سال 1347 با نام شرکت سهامی کارخانجات تولیدی و صنعتی ایران یاسا به صورت سهامی خاص تاسیس گردید و در اداره شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.
با تصمیم سهامدران شرکت در سال 1382 نام شرکت به ایران یاسا تایر و رابر تغییر کرد و نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.
روند سودآوری پاسا
بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارشها عملکرد سهماهه شرکت نشاندهنده روبهرشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.
شرکت پاسا در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 2399737 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره قبل 10% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 227% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سهماهه اول
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟
- تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 91% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد تقریبا بیشتر از 2 برابر نرخ افزایش تورم است و میتوان گفت شرکت از نظر نرخ شد در وضعیت مناسبی قرار دارد.
بررسی عملکرد ۳ماهه اول۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته نشان می دهد این دوره جایگاه سوم را در بین پنج دوره آخر کسب می نماید و جایگاه مطلوبی از دیدگاه کانسلیم نیست.
روند فروش شرکت پاسا
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش میتوان پیشبینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد روند فروش شرکت در ماههای مختلف در مجموع درحالرشد بوده است در ماه ها تیر و مرداد ۱۴۰۰ فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته است اما در ماه شهریور فروش شرکت افزایش داشه و از دو ماه تیر و مرداد پیشی گرفته است.
پاسا در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ فروش 2669468 میلیونریالی را ثبت نماید که این میزان نشاندهنده رشد 133% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک پاسا
شرکت در حال حاضر 3 محصول عمده را به بازار عرضه مینماید. باتوجهبه نمودار بالا در حال حاضر تایر بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.
نرخ فروش محصول استراتژیک پاسا
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است اما در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۹ این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در 3ماهه دوم 1400 نسبت به دوره ماقبل آخر 7% رشد داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در پاسا
بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان میدهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایشیافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
مقایسهها نشان میدهد میانگین میزان فروش در سه ماهه اول 1400 شرکت نسبت به دوره قبل 22% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 28% رشد داشته است.
کاهش چشمگیر فروش در ماههای مرداد و شهریور 1400 و پایینتر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه در سال قبل روند نگرانکنندهای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد پاسا
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در یک سال گذشته نشاندهنده همبستگی ضعیف بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و نمی توان رابطه معناداری از این ارتباط کشف نمود.
تطبیق قیمت سهم پاسا و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار پاسا نشان میدهد این سهم در بیشتر ماهها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیمنگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.
ارزیابی
آخرین اطلاعات شرکت پاسا درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.