تحلیل بنیادی نماد بورسی شیراز

تحلیل بنیادی نماد بورسی شیراز

مبنای بررسی این مقاله بر اساس تحلیل به روش کانسلیم است. پیرامون این روش اینجا بیشتر بخوانید.

تا زمان تنظیم این مقاله گزارشات فصلی سه ماهه سوم 1400 منتشر نشده لذا مبنای بررسی سود  و زیان، گزارشات فصلی سه ماهه دوم1400 است.

درباره شرکت پتروشیمی شیراز

شرکت پتروشیمی شیراز در سال 1343 به‌صورت سهامی خاص تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و در سال 1372 به اداره ثبت شرکت‌های شیراز منتقل گردید.

پس از گذشت 40 سال از فعالیت این شرکت با تصمیم سهام‌داران در سال 1383 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید و فروش محصولات پتروشیمی است. مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از: گاز طبیعی و کیسه  

بیشترین میزان ماده مصرفی مربوط به گاز است که از نظر مقداری نزدیک به 95% میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.

 مرکز اصلی و کارخانه شرکت در استان فارس واقع گردیده است.

تعداد کارکنان شرکت در حال حاضر 798 نفر می‌باشد.

روند سودآوری شیراز

شرکت شیراز در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 39281762 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره اول سال 1400، 18% و نسبت دوره دوم سال 1399، 109% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه دوم

شیراز در گزارش 3 ماهه دوم 1400 شرکت رشد 86% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این نسبت بیشتر از تورم و عدد قابل قبولی در نرخ رشد است

بررسی عملکرد ۳ ماهه دوم ۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره‌های سه‌ماهه یک سال گذشته نشان می‌دهد در این دوره سود عملکردی ساخته شده از منظر نرخ رشد سالانه رتبه اول سودسازی را به خود اختصاص داده است.

روند فروش شرکت شیراز

شیراز در سه ماه سوم سال ۱۴۰۰ فروش 34796537 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 68% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک شیراز

فروش شرکت شیراز را می توان در 7 گروه محصول تقسیم بندی نمود. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر اوره صادراتی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده و کالای استراتژیک محسوب می‌گردد.

نرخ فروش محصول استراتژیک شیراز

میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در دوره سه‌ماهه سوم 1400 نسبت به دوره سه‌ماهه دوم 1400، درمجموع 55% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در شیراز

میانگین میزان فروش شرکت در سه‌ماهه سوم 1400 نسبت به دوره دوم 1400، 47% کاهش و نسبت به دوره سوم سال 1399، 22% افزایش داشته است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد شیراز

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت سهام شیراز در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهام‌دارهای حقیقی است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی رفتار سهام‌دار حقیقی در هنگام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم شیراز و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار شیراز نشان می‌دهد این سهم در بیشتر ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد پس بهتر است در هنگام تحلیل سهم باید ‌نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ریسک‌های بااهمیت که ممکن است وضعیت سودآوری شرکت را تحت‌تأثیر قرار دهند عبارت‌اند از:

  • نرخ ارز
  • بازار
  • بهای حامل‌های انرژی
  • اوره داخلی
  • نرخ فروش صادراتی
  • ریسک‌های سیاسی و اقتصادی
  • زیست‌محیطی و ایمنی
  • سرمایه در گردش
  • مطالبات شرکت
  • نقدینگی

ارزیابی

باتوجه‌به پارامترهای بررسی شده در این مقاله شیراز امتیازهای زیر را در ارزیابی کسب می‌نماید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام
    خواهشمند است تحلیل شیراز را بروزرسانی فرمایید.
    تحلیل موجود متعلق به یک سال قبل است .