تحلیل بنیادی فملی | شهریور 1400

چطور ارزندگی سهام را تشخیص دهیم؟ شاید این بزرگترین سؤالی باشد که هر سرمایهگذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس بر مبنای کانسیلیم که یک روش ارزیابی است، عوامل بنیادی را بررسی میکنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست میآوریم تصمیمگیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.
اولین موردی که در مورد شرکت بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد شاید مهمترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حال نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت ملی صنایع مس ایران
شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1351 با نام شرکت سهامی معادن سرچشمه در شهر رفسنجان تاسیس شد و 4 سال بعد به شکل کنونی تغییر نام داد.
از جمله فعالیت های این شرکت می توان به استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و اشاره کرد.
این شرکت جزو بزرگترین شرکتهای بورس ایران و جزو نمادهای شاخص ساز است.
روند سودآوری شرکت فملی
بررسی نمودار سودآوری شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در سال های خیر است. نکته مهم در مورد سودآوری شرکت این است که شرکت فملی هیچگاه در طول سال های فعالیت خود زیان ده نبوده که نشان دهنده قوی بودن بنیان شرکت و روند روبه رشد شرکت است.
شرکت ملی صنایع مس در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 320431305 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 23% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 160% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد بر اساس گزارش عملکرد 3ماهه اول
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟
- تورم در زمان نگارش این گزارش 44% اعلام شده است.
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 172% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد بیش از 3 برابر رشد تورم است پس میتوان گفت شرکت در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.
بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان میدهد سود این دوره شرکت جایگاه اول سودسازی در یک سال گذشته کسب می کند.
روند فروش فملی
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش میتوان پیشبینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد روند فروش شرکت در ماههای مختلف اغلب درحالرشد بوده است.
فملی موفق شده در سه ماه اول سال 1400 فروش 135189649 میلیونریالی را ثبت نماید که این میزان نشاندهنده رشد 110% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک فملی
شرکت محصولات مختلفی را به بازار عرضه مینماید. باتوجه به نمودار بالا در حال حاضر کاتد بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.
بررسی نرخ فروش محصول استراتژیک در فملی
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
به طوری که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 10% را تجربه کرده است.
میزان فروش محصول استراتژیک در فملی
بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان میدهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایشیافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
مقایسهها نشان میدهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 1% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 29% داشته است که زنگ خطری برای کاهش سودآوری محسوب می شود.
عملکرد حقیقی و حقوقی در فملی
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در شش ماه گذشته نشاندهنده همبستگی ضعیف بین آن ها است و عملا نمی توان رفتار قیمتی را به هیچکدام از حقیقی ها یا حقوقی ها نسبت داد.
تطبیق قیمت نماد فملی و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار فملی نشان دهنده همبستگی قوی بین این دو است با توجه به شاخص ساز بودن نماد فملی مشاهده چنین رفتاری طبیعی بنظر می رسد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نمودار فولاد نوشته
سلام دوست عزیز
ممنون از شما
به سرعت اصلاح خواهد شد
خیلی خیلی ممنونم از اطلاعات و تحلیل هایی ک در اختیارمون قرار میدید از تلاش هاتون سپاس گزارم💖