تحلیل بنیادی فمراد | شهریور1400

شاید بزرگترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.
اولین موردی که بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد، شاید مهمترین مورد نیز باشد بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت آلومراد
شركت آلومراد در تاريخ 24/04/1355 به صورت شركت سهامي عام تأسيس شده در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي تهران به ثبت رسيده است. شركت داراي پروانه بهره برداري به شماره 4145/127 مورخ 06/04/1386 با ظرفيت 36075 تن در سال ميباشد.
بهره برداري شركت از اول تيرماه 1357 شروع شده است. درحال حاضر، شركت آلومراد واحد تجاري فرعي شركت آلومتك (سهامي عام) مي باشد و واحد تجاري اصلي ، شركت آلومتك است. مركز اصلي شركت آلومراد در تهران و كارخانه آن در قزوين واقع است.
روند سودآوری فمراد
بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده کاهش سود آوری شرکت نسبت به دوره قبل است.
شرکت فمراد در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 170037 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 26% کاهش داشته اما و نسبت به مدت مشابه سال قبل 162% رشد داشته است.
بررسی نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟
- تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت کاهش 95% را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد و از این بابت نشانه خوبی نیست.
بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان میدهد سود این دوره شرکت در بین پنج دوره گذشته در جایگاه آخر قرار می گیرد و این موضوع پارامتر مهمی در کاهش نرخ رشد شرکت است.
روند فروش شرکت فمراد
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش میتوان پیشبینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد فروش شرکت نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی را تجربه کرده است.
فمراد در سه ماه اول سال 1400 فروش 49639 میلیونریالی را ثبت نموده است که این میزان نشاندهنده کاهش 86% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک فمراد
شرکت در حال حاضر 3 محصول عمده را به بازار عرضه مینماید. باتوجهبه نمودار بالا در حال حاضر “راد کارمزدی” بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.
نرخ فروش محصول استراتژیک فمراد
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته تغییر قابلتوجهی نداشته. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره که مربوط به فصل اول 1400 است نسبت به دوره ماقبل آخر یعنی پایان سال1399 ، 3% کاهش داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در فمراد
بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان میدهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایشیافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
مقایسهها نشان میدهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 14% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 130% رشد داشته است.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فمراد
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در یکسال گذشته نشاندهنده همبستگی ضعیف بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقیقی است .
تطبیق قیمت سهم فمراد و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار فمراد نشان می دهد این سهم در ماه های اخیر رفتار متفاوتی نسبت به شاخص کل داشته و همبستگی ضعیفی بین این دو وجود دارد.
آخرین اطلاعات شرکت فمراد درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.