تحلیل بنیادی فزرین | شهریور 1400

چطور سهام مناسب را شناسایی کنیم؟ شاید این یکی از مهمترین سؤالاتی باشد که سرمایهگذاران بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس عوامل بنیادی سهم را با روش کانسیلیم که یک روش تحلیل بنیادی است، بررسی میکنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست میآوریم می توانیم در مورد ارزندگی سهام برآورد بهتری داشته باشیم.
اولین موردی که در مورد شرکت بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد شاید مهمترین مورد نیز باشد و مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد بررسی میزان فروش کل شرکت است و با استفاده از آن میتوانیم تا حدودی گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود بیشتر خواهد بود.
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. تغییر میزان فروش این محصول میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حال نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سودسازی شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت زرین معدن آسیا
این شرکت در سال 1383 در اداره شرکت ها و ثبت مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و با تصمیم سهامداران در سال 1384 به زنجان منتقل گردید. شرکت در سال 1386 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.
شرکت زرین معدن آسیا سال 1390 به عنوان 67 شرکت در بازار دوم فرابروس ایران پذیرفته شد.
این شرکت درحال حاضر با نماد فزرین در این بازار فرابورس مشغول به فعالیت است.
روند سودآوری فزرین
بررسی نمودار سودآوری شرکت رو به رشد بودن روند سودآوری شرکت را در یکسال گذشته نشان می دهد.
شرکت در سه ماه اول سال 1400 سودی معادل 1636827 میلیون ریالی به دست آورده است. سود این دوره در مقایسه با سه ماه پایان سال 1399 رشدی 41% و نسبت به سه ماه اول سال 1399 رشدی 276% را به ثبت رسانده است.
سنجش نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول
مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می باشد.خصوصا در بازار تورمی ایران، این مقایسه می تواند شرکتهایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند.بر این مبنا شرکت ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند.این عدد متغیر است ولی با توجه به تورم موجود فعلی این عدد 44 درصد اعلام شده است.
شرکتی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.
سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده رشد 559% را تجربه کرده است که این میزان تقریبا بیشتر از یازده برابر تورم است و عدد قابل توجهی است.
همچنین بررسی سود ساخته شده آخرین گزارش نشان می دهد که این دوره در یک سال گذشته از لحاظ رتبه در جایگاه اول قرار گرفته است و نکته مثبتی محسوب می شود.
روند فروش ماهانه فزرین
شرکت در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت فروش 1162011 میلیون ریالی گردیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 186% داشته است علارقم افزایش فروش 1400نسبت به 99، این افزایش فروش آهنگ منظمی نداشته و در ماههای اردیبهشت و تیر1400 بسیار بیشتر از ماههای قبل بوده است.
بررسی محصول استراتژیک فزرین
بیشترین میزان فروش در بین دو محصول تولیدی شرکت، کنسانتره روی است.
- البته باید به این نکته توجه کرد که بیش از 98% تولید شرکت مربوط به کنستانتره روی است و تک محصولی شدن به عنوان یک ریسک برای شرکت محسوب شود.
نرخ فروش محصول استراتژیک فزرین
از آنجایی که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.
بررسی ها نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در 3ماهه اول1400 نسبت به دوره پایان سال99 رشد 23% داشته است. با توجه به کاهش ناگهانی نرخ فروش در مرداد1400 ، این موضوع در گزارشات ماههای بعد باید با دقت بیشتری رصد شود.
میزان فروش محصول استراتژیک فزرین
بررسی این بخش به ما این امکان را می دهد تا بدانیم شرکت در حال حاضر در دوره رونق یا رکود قرار دارد.
مقایسه میزان فروش سه ماهه اول1400 نسبت در دوره سه ماهه پایان99 کاهش 18% را نشان می دهد و این موضوع نشان می دهد افزایش سود آوری شرکت بجای اینکه ناشی از افزایش فروش باشد متاثر از افزایش نرخ فروش محصولات بوده است اما در مرداد 1400 علارقم کاهش قیمت فروش، میزان فروش افزایش یافته است.
عملکرد حقیقی و حقوقی نماد فزرین
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت نشان می دهد انطباق دقیق تغییرات قیمت سهم با رفتار سهامداران بسادگی مقدور نیست و نمی توان تغییرات قیمت سهم را دقیقا به یکی از سهامداران حقیقی یا حقوقی نسبت داد و اصطلاحا همبستگی متوسطی بین آنها برقرار است. اما بنظر می رسد در رشد قیمت سهم ، سهامدران حقوقی موثرتر از حقیقی های بوده اند.
تطبیق قیمت سهم و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار قیمت این سهم نشان دهنده همبستگی متوسط بین رفتار سهم و شاخص است از سویی دیگر قیمت سهم با یک فاز تاخیر متاثر از رفتار شاخص کل بورس است که این هم نکته جالب و قابل توجهی است!
آخرین اطلاعات شرکت درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.