تحلیل بنیادی غکورش | شهریور 1400

چطور سهام مناسب را شناسایی کنیم؟ شاید این بزرگترین سؤالی باشد که هر سرمایهگذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس قصد عوامل بنیادی یک سهم را بررسی میکنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست میآوریم تصمیمگیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.
اولین موردی که در مورد شرکت بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد شاید مهمترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیلها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
- بررسی این مورد میتواند ریسکهای پیشروی شرکت در فروش محصولات را نیز برای ما مشخص کند.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حال نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت صنعت غذایی کورش
شرکت صنعت بسته بندی کورش سال 1390در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است.
این شرکت در سال 1398 با تصمیم سهامداران به سهامی عام تدبیل گردید و در سال 1399 در بورس ارواق بهادارن تهران پذیرفته شد.
ماده اولیه مصرفی شرکت روغن خام است که حدود 60% آن از داخل و 40% آن از خارج کشور تامین می شود.
روند سودآوری شرکت غکورش
بررسی نمودار سودآوری رو به رشد بودن روند سودآوری شرکت را نشان می دهد.
*نکته مهم در مورد این شرکت ثبت رکورد های جدید سودآوری در هر دوره نسبت به دوره قبل است.
شرکت در سه ماه اولی سال 1400 سودی معادل 11981155 میلیون ریالی به دست آورده است. سود این دوره در مقایسه با سه ماه پایان سال 1399 رشدی 5% و نسبت به سه ماه اول سال 1399 رشدی 111% را به ثبت رسانده است.
بررسی نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماه اول غکورش
مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می باشد.خصوصا در بازار تورمی ایران، این مقایسه می تواند شرکتهایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند.بر این مبنا شرکت ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند.این عدد متغیر است ولی با توجه به تورم موجود فعلی این عدد را 44 درصد در نظر گرفته ایم.
همچنین شرکتی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.
سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده رشد 23% را تجربه کرده است که این میزان بیش کمتر از تورم می باشد.
بررسی سود ساخته شده آخرین گزارش نشان می دهد که این دوره در یک سال گذشته از لحاظ رتبه در جایگاه سوم قرار گرفته است.
روند فروش شرکت غکورش
بررسی روند فروش شرکت نشان می دهد در سه ماه ابتدایی سال 1400 این شرکت موفق به ثبت رکوردهای بهتری از سال قبل گردیده است.
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می توان پیش بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
شرکت در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت فروش 14629147 میلیون ریالی گردیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 143% داشته است که نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت می باشد.
محصول استراتژیک غکورش
در حال حاضر شرکت 6 محصول به بازار عرضه می کند. بیشترین میزان فروش در بین همه محصولات مربوط به روغن خوراکی است. به همین دلیل این محصول را به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می نماییم.
نرخ فروش محصول استراتژیک غکورش
از آنجایی که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.
بررسی ها نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک غکورش یا همان روغن خوراکی در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 16% داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک غکورش
مقایسه میزان فروش آخرین دوره نسبت دوره ماقبل رشد 3کمتر از 1% را نشان می دهد. از آنجایی که این رشد چشمگیر نیست می توان گفت شرایط شرکت تغییر چندانی نداشته است و در مرداد 1400 کاهش فروش قابل توجهی داشته است.