تحلیل بنیادی غفارس | مهر 1400

مبنای این مقاله بر اساس تحلیل به روش کانسلیم است. پیرامون این روش اینجا بیشتر بخوانید.
درباره شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس
این شرکت با نام کارخانه شیرپاستوریزه شیراز در سال 1346 شروع به کار کرد. کارخانه ای که در حال حاضر شرکت شیرپگاه در آن قرار دارد از ادغام کارخانه شیر شیراز و شیر زرقان در سال 1354 تاسیس شده بود.
شرکت شیر پاستوریزه پگاه در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه صنایع شیر ایران مشغول به فعالیت است. مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت اند از: شیر خام، مواد بسته بندی و مواد جانبی می باشد که بیشترین میزان مصرف مربوط شیر خام است.
مهمترین محصولات تولیدی شرکت عبارت اند از: دوغ، پنیر، ماست، کره، خامه و شیر می باشد که بیشترین میزان فروش و سود حاصله مربوط شیر است.
روند سودآوری غفارس
سودآوری غفارس روند در دوره های 3ماهه گذشته منظمی طی نکرده و برخی گزارشات فصلی، زیان ده هم بوده است. شرکت غفارس در سه ماه دوم سال۱۴۰۰، 108235 میلیون ریال سود به ثبت رسانده است. این میزان نسبت به دوره قبل 158% رشد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 317% افزایش داشته است که اعداد خوب و قابل توجهی است. اگر این شرکت بتواند در فصول بعدی نیز این رشد سوددهی را حفظ نماید رتبه خوبی از منظر کانسلیم بدست می آورد.
مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سهماهه اول
سود شرکت در گزارش شش ماه دوم1400 رشد 317% را نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است که این عدد بسیار بیشتر نرخ تورم بوده و از نظر نرخ رشد پارامتر خوبی محسوب می شود.
بررسی عملکرد ۳ماهه دوم1400 و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته نشان می دهد در این دوره بالاترین سود عملکردی ساخته شده و از منظر نرخ رشد سالانه رتبه اول سود سازی را داشته است.
روند فروش شرکت غفارس
فروش شرکت در ماههای مختلف در مجموع درحالرشد بوده است. غفارس در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ توانسته فروش 2435168 میلیونریالی را ثبت نماید. این میزان نشاندهنده رشد 46% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک غفارس
شرکت در حال حاضر 7 محصول اصلی به بازار عرضه مینماید. باتوجهبه نمودار بالا در حال حاضر شیر بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و این محصول را بعنوان کالای استراتژیک مورد برسی قرار می دهیم.
نرخ فروش محصول استراتژیک غفارس
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته است. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک در دوره سه ماهه دوم 1400 نسبت به دوره ماقبل آخر 24% رشد داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در غفارس
میانگین میزان فروش شرکت در 3ماه دوم 1400 نسبت به دوره قبل 9% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 1% رشد داشته است. کاهش چشمگیر فروش در شش ماه ابتدای سال 1400 و پایینتر بودن فروش نسبت به ماههای مشابه سال قبل روند نگرانکنندهای در سودآوری سال ایجاد کرده است.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد غفارس
مقایسه رفتار سهامداران و روند تغییرات قیمت در یک سال گذشته نشاندهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهام داران حقیقی است. این موضوع نشاندهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدار حقیقی در این نماد است.
تطبیق قیمت سهم غفارس و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار غفارس نشان میدهد این سهم تا حدودی رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو برقرار است. بنابراین در هنگام تحلیل سهم باید وضعیت بازار و شاخص کل بورس را تحت نظر داشته باشیم.
ارزیابی
با توجه به پارامترهای بررسی شده در این مقاله ، غفارس امتیاز های زیر را در ارزیابی کسب می نماید.
آخرین اطلاعات شرکت غفارس درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.