تحلیل بنیادی سقاین | مرداد1400

درباره شرکت سیمان قاین
شرکت سیمان قاین در سال 1360 با نام سیمان خراسان بهصورت سهامی خاص تأسیس گردید.
نام این شرکت در سال 1374 به سیمان قاین تغییر یافت.
شرکت در سال 1375 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در سال 1376 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. همانطور که از نام مشخص است این شرکت در صنعت سیمان مشغول به فعالیت است.
روند سودآوری شرکت سقاین
یکی از نکاتی که باید در مورد سقائن به آن توجه کرد سودسازی بودن همیشگی این شرکت از سال 95 تا کنون است برخی مواقع سود این شرکت کاهشیافته اما هیچگاه زیانده نشده است.
سقائن در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت رکورد 1547465 میلیون ریال گردیده است این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل 563849 میلیون ریال سود ساخته است.
مقایسه سودسازی این شرکت در سه ماه اول سال 1400 و 1399 نشاندهنده رشد 174% است.
اگر سه ماه اول سال 1400 را به سه ماه پایانی سال 1399 مقایسه نماییم متوجه رشد 15% شرکت نسبت به دوره ماقبل آخر میشویم.
مقایسه نرخ رشد با بررسی عملکرد سه ماهه سالیان گذشته
یکی از مهمترین دلایل بررسی نرخ رشد تورمی بودن اقتصاد ایران است. به همین دلیل در این بخش دو مورد را بررسی میکنیم:
- آیا شرکت موفق به رشدی بیش از تورم کشور گردید است؟
- 2. آخرین گزارش ارائه شده چه جایگاهی در یک سال گذشته را به دست میآورد.
- طبق آمارها تورم سالانه کشور در زمان نگارش این گزارش 46% برآورد شده است.
مقایسه سود آخرین دوره شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 80 % را نشان میدهد که این میزان بیش از تورم فعلی است پس میتوان گفت شرکت از این نظر در وضعیت مناسبی قرار دارد.
سود ساخته شده آخرین دوره شرکت در یک سال گذشته در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و از این لحاظ این دوره جایگاه دوم را کسب میکند.
گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیلها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
روند فروش شرکت
نمودار بالا نشان میدهد روند فروش شرکت در سالهای اخیر همواره روبهرشد بوده است.
سقائن در سه ماه ابتدای سال 1400 موفق به فروش 642535 میلیونریالی گردیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 94% رشد را نشان میدهد.
بررسی محصول استراتژیک سقاین
تنها محصول شرکت در حال حاضر سیمان است که آن را در دو بخش صادراتی و داخلی به فروش میرساند.
- تکمحصولی بودن محصول یکی از ریسکهای بزرگ شرکت است.
نرخ فروش محصول استراتژیک
ازآنجاییکه سیمان داخلی بیشترین میزان فروش و سودآوری را برای شرکت به ارمغان میآورد رشد نرخ فروش آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت بهحساب آمده و میتواند میزان سودسازی شرکت را افزایش دهد.
بررسی نمودار نشان میدهد که میانگین نرخ فروش سیمان داخلی شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 40% داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک
در این بخش به بررسی میانگین میزان فروش سیمان داخلی شرکت در طی فواصل زمانی مختلف میپردازیم. افزایش میانگین فروش یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی احتمالا شرکت در حال ورود به دوره روکود است.
بررسیها نشان میدهد میانگین فروش سیمان داخلی شرکت نسبت به دوره قبل 20% افزایشیافته است. اما در مقایسه با مدت مشابه در ماههای خرداد و تیر میزان فروش شرکت کاهش یافته است و هشداری برای کاهش روند سودآوری شرکت محسوب می شود.
عملکرد حقیقی و حقوقی
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت نشان میدهد همبستگی قوی بین قیمت و رفتار حقیقی ها وجود دارد.
هرگاه سهامداران حقیقی در این سهم شروع به فروش سهام کردهاند قیمت سهم نزولی شده و هرگاه از سهم حمایت کردهاند قیمت سهم نیز رشد کرده است.
تطبیق قیمت و شاخص کل
مقایسه رفتار سهم و شاخص کل نشان میدهد با اینکه در برخی رشد و کاهش ها سمت و سوی تغییر قیمت شاخص کل و سقاین مشابه یکدیگر بوده اما نسبت دقیقی در این بین وجود ندارد و می توان این برداشت را کرد که در هنگام بررسی و تحلیل نماد بررسی وضعیت شاخص کل اهمیت کمتری پیدا می کند.