تحلیل بنیادی ساینا | مرداد 18

معرفی شرکت
شرکت صنايع بهداشتي ساينا که زیر مجموعه هلدینگ مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر می باشد در ۲ بهمن ۱۳۸۰ تحت شماره ۱۸۱۸۰۲ در اداره ثبت شركتها و مالكیت صنعتی تهران بر مبنای توافقات و هماهنگی به عمل آمده فیمابین مدیریت شركت پاكسان و مدیریت گروه توسعه صنایع بهشهر در زمینی به مساحت ۵/۵۹۸۹۸ متر مربع در ناحیه صنعتی شهرستان ابهر روبروی روستای قِروِه تاسیس گردید.
این شرکت در مورخ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. موضوع شركت طبق ماده ۲ اساسنامه به تهیه و تولید انواع مواد شوینده و پاک كننده، محصولات آرایشی، بهداشتی، شیمیایی و كارهای تولیدی و بازرگانی، سرمایه گذاری، صادراتی و واردات و انجام هر نوع عملیات و معاملاتی كه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با موضوع شركت باشد.
در حال حاضر شرکت ساینا با تولید و عرضه برندهای نام آشنایی نظیرگلی،گلی پلاس،پریمکس،سپید،برف،رخشا و ارکید درگروه محصولاتی همچون مایعات ظرفشویی، نرم کننده،لباسشویی،شیشه شوی،سفیدکننده،گازپاک کن و ده ها محصول دیگر سهم قابل توجهی از بازار مصرف صنعت شوینده را در داخل کشور ايران و بازار صادراتی کشورهای همجوار به خود اختصاص داده است.
روند روزانه و رصد لحظهای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال
در حال حاضر شركت ساينا در عرصه صادرات با تکیه بر خوشنامی برندهایی چون برف و پراید در بازار کشورهای همسایه و نیز آسیای میانه سهم بازار خوبی را از آن خود نموده است.
صنعت شوینده در ایران:
- جزء گروه مواد شیمیای مصرفی می باشد.
- گروه شیمیایی حدود %۱از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.
- بــازار محصــولات بهداشــتی و شــوینده هــا یــک بــازار رقابتــی بــوده اســت کــه تولیــدات داخلــی و خارجــی بــا برندهــای متنــوع مشــغول فعالیــت مــی باشــد.
- بازار هدف داخل کشور می باشد، حدود 85درصد از محصولات در داخل کشور به فروش می رسد.
- با توجه به قدمت صنعت، تکنولوژی ساخت تجهیزات به صورت بومی وجود دارد.
- قیمت نفت و فراوردهای نفتی (پالایشـی) بازار مواد اولیه را تحت تاثیر قرار می دهد.
دیاگرام تولیدی ساینا:
محصولات شرکتهای شوینده پذیرفته شده در بورس:
مقایسه شرکت ها از لحاظ مبلغ فروش و مقدار فروش در سال 1399:
ترکیب سهامداران عمده:
همانطور که در نمودار زیر مشخص است، شرکت مدیریت صنعت شوینده توصعه صنایع بهشهر به عنوان بزرگترین سهامدار این شرکت میباشد.
سوابق افزایش سرمایه شرکت:
سرمايه اوليه شركت طبق ماده 5 اساسنامه مبلغ 10 ميليارد منقسم به يك ميليون سهم با نام ده هزار ريالي بوده كه طي چهارماه به 100 ميليارد ريال (صد ميليون سهم با نام 1000 ريالي) افزايش يافته است. تغييرات سرمايه شركت به شرح ذيل مي باشد.
ساختار سرمایه:
در شکل زیر ساختار سرمایه شرکت ساینا نشان داده شده است. با بررسی نسبت های مالی، ما می توانیم از ثبات و وضعیت بازپرداخت ها و روند مالی شرکت ها مطلع شویم. یکی از این نسبت های مالی، نسبت های نقدینگی است که به دو بخش نسبت آنی و نسبت جاری تقسیم می شود. نسبت جاری شرکت 1.43 می باشد. این نسبت میزان توانایی شرکت در بازپرداخت بدهیهای کوتاه مدت را به ما می گوید و از این رو، نسبت جاری شرکت ساینا در حد قابل قبولی می باشد. نسبت آنی شرکت ساینا هم برابر است با 62 درصد، این بدین معنی است که فقط 62 درصد از دازایی های شرکت قابلیت نقد شوندگی سریع را دارد و از این نسبت نتیجه میگیریم که شرکت ساینا وضعیت مناسبی در بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت ندارد.
حدود 36 درصد دارایی شرکت به حقوق صاحبان سهام تخصیص پیدا کرده است که تقریبا 82 درصد آن به سود انباشته تخصیص پیدا کرده است.
حاشیه سود شرکت ساینا:
در نمودار زیر روند حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص شرکت را در بازه زمانی سالهای 95 تا 99 نشان میدهد. همانطور که مشهود است پس از افت حاشیه سود در سال 96 نسبت به سال 95، با جهش نرخ ارز در سالهای بعد از آن و افزایش نرخهای متوالی در فروش محصولات، حاشیه سود شرکت با رشد همراه شده است و در چند سال اخیر از روندی تقریباً باثبات برخوردار بوده است (به جز سال 1398). علت افزايش حاشیه سود در سال 1398 را میتوان فروش مواد اوليه به شركت پاكسان در نظر گرفت، که این امر باعث افزایش خالص درامد هاي غير عملياتي اين شركت در آن سال شده است.
مفروضات:
ترکیب مقدار فروش (داخلی/صادراتی) محصولات شرکت:
روند فروش داخلی و صادراتی شرکت ساينا در نمودار زیر مشاهده میشود. همانطور که از نمودار برداشت مي شود، حدود 95 درصد از محصولات تولیدی در بازار داخلی عرضه میشود و مابقی عمدتا به کشورهای دیگر از جمله عراق صادر میشود.
ترکیب مبلغ فروش:
نمودار زیر ترکیب مبلغ فروش محصولات شرکت را در سال 1399 نشان میدهد. همانطور که مشاهده میشود در سال اخیر بیشترین سهم فروش مربوط به فروش داخلي مايع ظرفشويي میباشد که 56 درصد از مبلغ فروش شرکت شامل میشود. پس از مايع ظرفشويي، فروش داخلي مايع لباسشويي و فروش صادراتي ژل ظرفشويي، عمده ترين سهم را در ميزان فروش شركت دارد.
ترکیب بهای تمام شده و هزینه سربار:
عمده بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت به مواد مستقیم مصرفی مربوط میشود که آن نیز عمدتا اسید سولفونیک آلکیل بنزن خطی (LABSA) و تگزاپن است. بنابر گزارشات کدال، مواد اولیه مورد نیاز شرکت تماما از داخل تامین میشود اما در هر صورت مبنای نرخ گذاری این مواد جهانیست و بر اساس نرخ های FOB خلیج فارس خریداری میشوند. بنابراین نرخ مواد اولیه تحت تاثیر نرخ دلار و قیمتهای جهانی نفت و محصولات پتروشیمی قرار دارد.
صورت سود و زیان:
در محاسبه مبلغ فروش، مقدار فروش برابر با مقدار تولید در نظر گرفته شده است و مقدار موجودی پایان دوره نیز به ابتدای سال اضافه میشود. شرکت ساینا در سال 1399 بدنبال دریافت مجوز افزایش سرمایه بود که موفق به دریافت موافقت سازمان بورس نشد و در اینصورت طبق گفته خود شرکت، مقدار تولید محصولات به اندازه 3 درصد افزایش خواهد یافت.
میزان و مبلغ تخفیفات و برگشت از فروش سال جاری و در سال آینده صفر منظور شده است.
بازار جهانی:
با وجود باقی ماندن نگرانی های مرتبط با ویروس کرونا، با افزایش مصرف نفت و همچنین محصولات مشتق از نفت، قیمت نفت توانسته ثبات خوبی داشته باشد و نکته مهمی که باید در گزارشات تحلیلی به آن توجه کرد این است که احتمال دارد در چند ماه آینده صادرات نفت ایران وارد چرخه جهانی مبادلات نفتی بشود که در اینصورت باید انتظار کاهش و تعدیل قیمت نفت را داشته باشیم.
علاوه بر اینها اوپک پلاس به این توافق رسید که از ماه آگوست، تولید نفت را 400 هزار بشکه در روز افزایش دهد. علی رغم این توافق اوپک پلاس، گلدمن ساکس همچنان معتقد است که تقاضای بالای نفت تاثیر بیشتری از افزایش تولید نفت بر قیمت خواهد گذاشت و قیمت نفت به سمت 80 دلار پیش خواهد رفت.
قیمت دلار:
با توجه به نوقف مذاکرات هسته و به تعویق افتادن لغو تحریمها و همچنین کم بودن احتمال تمایل ایران به انجام توافق در ماه های آتی، و از طرف دیگر انتظار تورمی موجود در داخل کشور باعث می شود که انتظار کاهش قیمت دلار را نداشته باشیم. و این امر باعث افزایش بهای تمام شده محصولات شرکت ساینا خواهد شد.
تحلیل حساسیت:
با توجه به جدول زیر درمیابیم که با افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت جهانی نفت برنت، بهای تمام شده مواد اولیه مصرفی بالا خواهد رفت و باعث کاهش حاشیه سود این شرکت خواهد شد. البته در صورت رخداد همچین سناریویی مطمئنا شرکت اقدام به افزایش نرخ خواهد کرد تا از زیان ده بودن خارج شود.
سلام خداقوت خیلی عالی بوداستفاده کردم باتشکر