تحلیل بنیادی ذوب | شهریور1400

شاید بزرگترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.
اولین موردی که بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد، شاید مهمترین مورد نیز باشد بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت ذوب آهن اصفهان
شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ کارخانه ذوبآهن آریامهر نام داشت، نخستین و بزرگترین تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران است. همچنین ذوبآهن اصفهان، بزرگترین شرکت فولاد در ایران از لحاظ تنوع محصولات است که با ظرفیت ۳٫۶ میلیون تن محصول پایانی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید میکند. در سال ۱۳۴۴ بنابر موافقتنامهای که میان ایران و شوروی بسته شد، روسها متعهد شدند درازای صادرات گاز ایران به شوروی، ماشینسازی اراک و ذوبآهن اصفهان را احداث کنند. این کارخانه در جنوبغربی استان اصفهان و در شمال شهرستان لنجان قرار گرفتهاست.
محصولات کارخانجات این شرکت به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر میشود و در بازار داخل این محصولات در پروژههای بزرگی همچون برج میلاد تهران، نیروگاه هستهای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفتهاست.
روند سودآوری ذوب
بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.
شرکت ذوب در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 24630918 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 55% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 261% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟
- تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.
مقایسه سود شرکت در گزارش عملکرد 3ماه اول1400، رشد 416% را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد و این عدد تقریبا بیشتر از 9 برابر نرخ تورم است و میتوان گفت شرکت از لحاظ نرخ رشد در وضعیت مناسبی قرار دارد.
از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان میدهد سود این دوره شرکت در جایگاه اول سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد.
روند فروش شرکت ذوب
روند فروش شرکت در ماههای مختلف در مجموع درحالرشد بوده است و آهنگ این رشد از نیمه سال99 تا مرداد1400 با نرخ مناسبی افزایشی بوده است.
ذوب در سه ماه اول سال 1400 فروش 75854381 میلیونریالی را ثبت نماید که این میزان نشاندهنده رشد 130% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک ذوب
شرکت در حال حاضر 5 محصول عمده را به بازار عرضه مینماید. باتوجهبه نمودار بالا در حال حاضر شمش کالایی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.
نرخ فروش محصول استراتژیک ذوب
نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته با شیب ملایمی افزایش داشته است.
میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در 3ماه اول1400 نسبت به دوره ماقبل آخر 10% رشد داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در ذوب
میانگین فروش شرکت در 3ماه اول1400 ، نسبت به دوره قبل 3% افزایش داشته اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با 21 % کاهش مواجه بوده است و درماههای آتی میزان تغییرات فروش ماهیانه با دقت بیشتری باید رصد شود.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد ذوب
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در یکسال گذشته نشاندهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقیقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدران حقیقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.
تطبیق قیمت سهم ذوب و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار ذوب نشان می دهد این سهم در در بیشتر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.
آخرین اطلاعات شرکت ذوب درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.
دنیا، دنیای دیجیتال و تکنیکاله! اونوقت شما فاندامنتال میذارید؟؟؟!!!