برگزیت چه تاثیری بر اقتصاد انگلیس و اروپا خوهد داشت؟

برگزیت  چه تاثیری بر اقتصاد انگلیس و اروپا خوهد داشت؟

برگزیت Brexit چیست و چه زمانی رخ داد؟

برگزیت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره دارد. در رای‌گیری عمومی -رفراندوم- که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد ۵۲ درصد در مقابل ۴۸ درصد به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دادند.

قوانین اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا پیمانی اقتصادی و سیاسی است که میان ۲۸ کشور اروپایی امضا شده است. بر اساس این پیمان، کشور‌های عضو می‌توانند با یکدیگر تجارت آزاد داشته باشند، به این معنا که اجازه دارند کالا‌ها و خدمات را بدون محدودیت‌های دولتی بین یا درون کشور‌ها انتقال دهند. این محدودیت‌ها شامل مالیات و تعرفه است. علاوه بر این شهروندان کشور‌های عضو می‌توانند آزادانه و بدون گرفتن ویزا میان سایر ۲۷ کشور عضو تردد کنند، در کشور دیگری زندگی کنند و بدون محدودیت شغل داشته باشند. بریتانیا در سال ۱۹۷۳ زمانی که اتحادیه اروپا هنوز «جامعه اقتصادی اروپا» نام داشت عضو شد و اکنون اولین کشوری است که از این پیمان خارج می‌شود.

نتیجه همه پرسی برگزیت چگونه بود؟

در همه‌پرسی که در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ در بریتانیا انجام شد بیش از ۱۷ میلیون نفر به عدم حضور آن کشور در اتحادیه اروپا رأی دادند (در مقابل بیش از ۱۶ میلیون نفری که رأی به ماندن در اتحادیه اروپا دادند) و جنبش برگزیت به موفقیت رسید. برخی صاحب ‌نظران رخدادهایی نظیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را ناشی از فراگیر شدن نئوناسیونالیسم (ملی گرایی) در آن کشور می‌دانند. در پی این نتیجه، دیوید کامرون از نخست‌وزیری کنار رفت و ترزا می جای او را گرفت.

چرا انگلستان اصرار به خروج از اتحادیه اروپا دارد؟

در چرایی رای مثبت مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا،‌ دلایل مختلفی اعلام شده است؛ از جمله «توقف مهاجرت آزادانه از دیگر کشورهای عضو اتحادیه به بریتانیا، پس گرفتن اختیار کامل تدوین قوانین و استانداردها، توقف پرداخت حق عضویت سالانه و اختیار داشتن در بستن قراردادهای تجارت آزاد با دیگر کشورها

عضویت بیش از چهار دهه در اتحادیه اروپا سبب شده تا اقتصاد، قوانین و جامعه بریتانیا به طور گسترده به این اتحادیه گره بخورد. براین اساس لندن در دوران نخست‌وزیری ترزا می تلاش کرد با رسیدن به یک توافق جامع با اتحادیه اروپا، از مشکلات‌ و بحران‌های بعد از آن تا حدی درامان بماند.

بعد از خروج انگلستان چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟

براساس طرح حصار بک‌استاپ، بعد از برگزیت هیچ مانع و مرزی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند وجود نخواهد داشت. حتی اگر لازم باشد، انگلیس را در روابط نزدیک تجاری با اتحادیه اروپا حفظ خواهد کرد. برخی از کالا‌هایی که از بریتانیا  وارد  ایرلند شمالی می‌شوند، تحت بازرسی قرار می‌گیرند و مجبور به پرداخت مالیات واردات اتحادیه اروپا هستند (تعرفه). در صورت عدم توافق بریتانیا مجبور خواهد بود تا بدون هیچ توافقی تجارت خود را  ادامه دهد؛ به این معنا که در این شرایط بریتانیا باید برای مبادلات تجاری تعرفه پرداخت کند. بعد از خروج باید بریتانیا بدهی خود را به اتحادیه اروپا پرداخت کند که ۳۰ میلیارد پوند تخمین زده می‌شود.

توافقات بر سر چه مواردی باید صورت بگیرد؟

دوران «گذار» فرصتی است که طرفین (اتحادیه اروپا در یک طرف و بریتانیا در طرف دیگر) دربارۀ امضای یک پیمان تجارت آزاد مذاکره کنند. چراکه در پایان دوران گذار، بریتانیا بازار مشترک اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد و تحت قوانین سابق اتحادیه و بازار مشترک آزاد اروپا نخواهد بود. گفتنی است، توافق تجاری آزاد این اجازه را می‌دهد تا کالا‌ها و خدمات بدون پرداخت مالیات و تعرفه به تمامی کشور‌های عضو اتحادیه وارد و یا صادرشوند اگر در این زمان بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافقی نرسند آنگاه بریتانیا مجبور خواهد بود تا بدون هیچ توافقی تجارت خود را  ادامه دهد؛ به این معنا که در این شرایط بریتانیا باید برای مبادلات تجاری تعرفه پرداخت کند.


علاوه بر پرداخت تعرفه‌های تجاری، روابط جدید بریتانیا و اتحادیه اروپا ابعاد زیر را نیز در بر خواهد گرفت:
-اجرای قانون، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و مباحث امنیتی
-استاندارد‌های هوانوردی و ایمنی
-دسترسی به آب‌های ماهیگیری
-منابع برق و گاز
-مجوز و آیین‌نامه دارویی

دلایل طولانی شدن مذاکرات چیست؟

قرار بر این بود که خروج بریتانیا در ۲۹ مارچ سال ۲۰۱۹ اتفاق بیفتد، پس از آنکه نمایندگان مجلس با توافقات انجام شده توسط “ترزا می” مخالفت کردند، دوبار به تعویق افتاد. بسیاری از محافظه‌کاران مجلس عوام بریتانیا و حزب اتحادگرای دموکراتیک با حصار بک‌استاپ موافق نبودند و براین باورند که بخش مربوط به ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند باعث شود تا بریتانیا برای سال‌ها در قید و بند‌های اتحادیه اروپا بماند. پس از آنکه مجلس توافقنامه “ترزا می” را رد کرد، “ترزا می” استعفا داد و به جای او، “جانسون” بر سر کار آمد. پس از آنکه نمایندگان مجلس توافقنامه اصلاح شده را به تصویب نرساندند، “جانسون” تقاضا کرد تا مذاکرات برای بار سوم تمدید شود. از این رو، پایان مهلت مذاکرات با اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ تمدید شد.

تاثیر برگزیت بر اقتصاد و جامعه انگلستان

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نتایجی اقتصادی-اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت. برگزیت می‌تواند در بازار ارز، انرژی، فلزات گرانبها (طلا و …)، کالاهای مختلف و شاخص‌های بورس و … تأثیرات مهمی بگذارد.

برگزیت اثرات کوتاه ‌مدت، میان‌مدت و درازمدت بر بریتانیا، اتحادیه اروپا و کل جهان خواهد گذاشت. در کوتاه‌مدت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ایجاد شوک‌های روانی و قیمتی به بازار خواهد کرد. در میان‌مدت، برگزیت می‌تواند واکنش دولت‌ها و مردم کشورهای دیگر را برانگیزد و آن‌ها نیز خواهان همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا بشوند. در این‌صورت واحد پول مشترک اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گرفت و این امر می‌تواند ماهیت یورو را تغییر داده، کاهش سرمایه‌گذاری در این منطقه را به دنبال داشته باشد که حاصلی جز رکود نخواهد داشت.

پیامدهای خروج از اتحادیه اروپا

سقوط ارزش پوند در بازارهای جهانی در پی تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد انگلستان

با خروج بریتانیا  از اروپا لیگ برتر انگلستان در خطر از دست دادن بیش از ۱۲۰ بازیکن اروپایی شاغل در این لیگ است.

کاهش قیمت بهای نفت در پی افزایش عرضه نفت برنت

پس از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، شین فین، بزرگ‌ترین حزب ناسیونالیست در سراسر ایرلند (و شاخه سیاسی) ارتش جمهوری‌خواه ایرلند پیشین، خواهان جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا شد. در همه‌پرسی ۲۰۱۶ برای خروج مردم ایرلند شمالی به ماندن رأی داده بودند. (برای پیوستن به جمهوری ایرلند)

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *