بررسی وضعیت صورت های مالی نوری (6 ماهه 1398)

بررسی وضعیت صورت های مالی نوری (6 ماهه 1398)

پتروشیمی نوری در نیمه نخست سال جاری 9584 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است. با اینحال بهای تمام شده 40 درصد افزایش یافته و به 8278 میلیارد تومان رسیده است. بنابراین حاشیه سود ناخالص از 17 درصد به 13 درصد کاهش یافته است. سود ناخالص با 6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 1305 میلیارد تومان رسیده است.

هزینه های فروش، اداری و عمومی به طرز چشمگیری افزایش یافته و با 540 درصد رشد، به 713 میلیارد تومان رسیده که عمده ی آن حق العمل و کمیسیون فروش بوده است. در این خصوص باید اشاره کنیم علت این افزایش، ناشی از رشد هزینه های لجتسیک، نرخ هزینه های اسکله، بازرسی، ترخیص مرتبط با بارگیری محصول و خدمات عمومی دریافتی از شرکت های گروه پتروشیمی بوده است. باید دید آیا تحمیل این هزینه در سال جاری ادامه دار خواهد بود یا خیر.

سایر درآمد های عملیاتی با 21 درصد کاهش به 864 میلیارد تومان رسیده است. این کاهش به دلیل کاهش سود تسعیر ارز بود. نکته ای که پیش از این نیز اشاره کرده بودیم که سود تسعیر ارز سال گذشته قابل تکرار نیست.

کاهش 28 درصدی سایر درآمد های غیر عملیاتی نیز ریشه در کاهش سود تسعیر دارد. به طوری که سود تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی غیر مرتبط با عملیات کاهش یافته و به 335 میلیارد تومان رسیده است. این شرکت با توجه به معافیت مالیاتی، هیچگونه مالیات بر درآمدی برای این دوره شناسایی نکرده است.

این معافیت مالیاتی به جهت واگذاری سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و به تبع آن خصوصی شدن شرکت پتروشیمی نوری بوده است که از زمان بهره برداری (1386) به مدت 10 سال مورد توافق بوده است. (تا سال 1396) با اینحال طبق قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، میزان معافیت مالیاتی به مدت 20 سال می باشد. (تا سال 1406)

در نهایت سود خالص این شرکت با 31 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، به 1854 میلیارد تومان (618 تومان به ازای هر سهم) رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *