بررسی صندوق‌های طلا | تیرماه 1403

بررسی صندوق‌های طلا | تیرماه 1403

خرید و فروش طلا و سرمایه‌گذاری در آن یکی از روش‌های قدیمی حفظ ارزش پول بوده و در تمام دنیا مورد توجه قرار  می‌گیرد. با این وجود خرید فیزیکی طلا به علت هزینه‌های متفرقه، خطر سرقت و عدم اطمینان از اصالت کالا بهترین گزینه‌ی سرمایه‌گذاری در طلا نیست. صندوق‌های طلا ریسک‌های معمول خرید و نگهداری فیزیکی طلا و سکه را ندارند ولی در عین حال بازدهی این صندوق‌ها نزدیک به بازدهی طلا و سکه‌ی فیزیکی‌ست. همین موارد صندوق‌های طلا را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در طلا تبدیل کرده است.

صندوق طلا چیست؟

صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هستند. این صندوق‌ها، وجوه سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرده و توسط مدیران متخصص در سبدی از دارایی‌های مرتبط با طلا، از جمله سکه، شمش و اوراق بهادار مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. هدف نهایی این صندوق‌ها، کسب حداکثر سود از نوسانات بازار طلا برای سرمایه‌گذاران است.

مزایای صندوق‌های طلا

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها
  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک
  • کسب بازدهی مشابه طلا و سکه‌ی فیزیکی
  • حذف ریسک‌های مربوط به نگهداری فیزیکی
  • معاف از مالیات و دارای کارمزد اندک برای معامله
  • امنیت بالای سرمایه‌گذاری و حذف ریسک عدم اطمینان از اصالت طلا
  • خرید و فروش آسان و آنلاین از طریق سامانه‌های معاملاتی و نقدشوندگی بالا به سبب حضور بازارگردان

در حال حاضر 13 صندوق طلای قابل معامله وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی عملکرد آن‌ها می‌پردازیم.

 بررسی پرتفوی صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا طبق اساسنامه و امیدنامه‌ی صندوق، بیش از 90 درصد دارایی‌های خود را به گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا اختصاص می‌دهند. همچنین می‌توانند درصد کمی از سرمایه‌ی خود را برای مدیریت ریسک و داشتن نقدینگی به صورت سپرده‌ی بانکی و اوراق مشارکت نگهداری نمایند.

ترکیب پرتفوی صندوق‌ها با توجه به بازدهی‌های متفاوت سکه و طلا می‌تواند بازدهی‌های متفاوتی برای صندوق‌ها رقم بزند.

 یکی از مهم‌ترین کارها برای انتخاب یک صندوق طلا جهت سرمایه‌گذاری، بررسی پرتفوی آن صندوق است. در ادامه به مقایسه‌ی پرتفوی صندوق‌های طلا از نظر درصد شمش و سکه‌ی موجود در صورت وضعیت پرتفوی منتهی به 31 خرداد ماه 1403 می‌پردازیم.

صندوق‌های گنج و آلتون و جواهر بیشترین میزان شمش و صندوق‌های زر و گوهر و طلا بیشترین میزان سکه را در پرتفوی خود دارند.

محاسبه‌ی حباب صندوق‌های طلا

با وجود مزایای زیاد صندوق‌های طلا اما به محدودیت‌های آن‌ها هم باید توجه شود. قیمت واحدهای صندوق‌های طلا به طور کامل منعکس کننده‌ی قیمت طلای فیزیکی نیست و این صندوق‌ها می‌توانند حباب مثبت و منفی داشته باشند. در این بخش حباب اسمی صندوق‌های طلا که بر پایه‌ی اختلاف قیمت تابلو از NAV بر اساس آخرین قیمت‌های پایانی تاریخ 11 تیر ماه 1403 محاسبه شده است، مقایسه می‌شود.

صندوق‌های آلتون و گنج و جواهر بیشترین میزان حباب اسمی و صندوق‌های کهربا و زر و مثقال کمترین حباب‌های اسمی را دار می‌باشند.

بازدهی صندوق‌های طلا

بازدهی صندوق‌های طلا تحت تاثیر قیمت طلا و سکه است و بازدهی طلا و سکه هم متاثر از قیمت انس جهانی طلا و قیمت دلار می‌باشد. بازدهی صندوق‌های طلا به ترکیب دارایی‌ها از لحاظ درصد شمش و سکه‌ی موجود در دارایی‌های این صندوق‌ها بستگی دارد.

در این بخش بازدهی صندوق‌های طلا را از ابتدای سال تا تاریخ 11 تیر ماه 1403محاسبه و مقایسه می‌کنیم. بازدهی صندوق‌های طلا و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سایت و اپلیکیشن سیگنال قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است بازدهی دلار در بازه‌ی زمانی مشابه یک درصد، بازدهی طلای 18 عیار 7.5 درصد و بازدهی تمام سکه 9.85 درصد بوده است.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران