بررسی آمار اشتغال منتشر شده در آمریکا وتاثیر آن بر بازارهای مالی

بررسی آمار اشتغال منتشر شده در آمریکا وتاثیر آن بر بازارهای مالی

صندوق بین‌المللی پول سستی قابل توجهی را در بازار کار آمریکا می‌بینید که عقیده دارد بر فشارهای قیمتی و دستمزدی تاثیر می‌گذارد

صندوق بین‌المللی پول (IMF) به دلیل حمایت‌های مالی و پولی بی‎‌سابقه پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2021 را از 6.4% در ماه آوریل به 7% افزایش داد.

رشد اقتصادی آمریکا در سال 2022 از 3.5% در ماه آوریل به 4.9% افزایش یافت.

این سازمان به آمریکا پیشنهاد می‌کند تغییرات هزینه‌کرد و مالیات فدرال را طبق مشاوره‌های گذشته این سازمان انجام دهد، آمریکا باید طوری هزینه‌کرد را اولویت بندی کند که تاثیر بیشتری بر تولید، بهره وری نیروی کار، کاهش فقر و کاهش انتشار کربن داشته باشد.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، عقیده دارد زمانی که کشوری به نرخ 50 درصدی واکسیناسیون برسد می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای عملکرد اقتصادی بهبود یافته‌ای داشته باشد. آمریکا یک نمونه برجسته از این مساله است.

این سازمان مانند دیگر پیش‌بینی‌ها تصور می‌کند تورم در آمریکا موقتی است.

تصویر 1: تعداد شاغلین بخش غیرکشاورزی در حال حاضر 7 میلیون کمتر از سطح قبل از کرونا است و 9.5 میلیون کمتر از روند صعودی قبل از کرونا

تصویر 2: بیشترین کاهش اشتغال در بخش هتلداری و سرگرمی اتفاق افتاده است. نقاط قرمز نشان دهنده اوج درصد بیکاری ایجاد شده در اوایل بحران کروناست. در اوج کرونا نزدیک 50 درصد شاغلین بخش هتل داری بیکار شدند ولی در حال حاضر 13 درصد کمتر از سطح قبل از کرونا است.

در دو آمار قبلی منتشره در گذشته که بدتر از انتظارات بودند، جلسه مصاحبه‌ای برای بایدن تدارک دیده شده بود.  عدم تدارک چنین  جلسه‌ای نشان  می‌دهد که مقامات انتظار این آمار را داشتند.

اگرچه آمار  بهتر از پیش‌ بینی‌ها بود، اما ترس زیادی را هم در بازار از شروع سریع کاهش خرید اوراق برانگیخته نکرد. همچنین بعضی بازبینی‌ها کمی از ترس تورم را کاهش داد. با این حال افزایش ۳.۶ درصد دستمزد نسبت به سال گذشته همچنان کمی نگران کننده به نظر می‌رسد.

بطورکلی آمار نشان دهنده فاصله زیاد تعداد افراد شاغل قبل از کرونا با داده های امروزی ست که قطعا بانک مرکزی آمریکا را مجبور خواهد کرد به این زودی ها قصد افزایش نرخ بهره را نداشته باشد و همچنان به حمایت خود از اقتصاد ادامه دهد.  در اینصورت انس طلا، نفت و کامودیتی ها در کوتاه مدت یکماهه تقویت خواهند شد و تا گزارش بعدی نرخ بیکاری بازارها با این دید به جلو حرکت خواهند کرد.

کمترین صدمه را در بخش اشتغال صنعت خدمات مالی و اعتباری شاهد هستیم که نشان دهنده این امر است که موسسات مالی در مواجهه با بحران ها موفق عمل کرده اند و حتی در بحران ها به این گونه مشاغل نیاز بیشتری احساس شده است.

در نهایت به نظر میرسد خاتمه بحران کرونا در بازارهای مالی به بازگشت سطح اشتغال آمریکا وابسته است و تنها در صورت مشاهده نرخ بیکاری در محدوده ی 4 درصدی میتوان به خاتمه این بحران مالی امیدوار بود.

نظر شما چیست ؟ در این رابطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید و زیر همین پست بنویسید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *