بحران جدید کرونا و افت شدید نفت و پلاتین

بحران جدید کرونا و افت شدید نفت و پلاتین

نفت

قیمت نفت در روز جمعه 10 دلار در هر بشکه سقوط کرد که بزرگترین کاهش یک روزه از آوریل 2020 تاکنون است، زیرا پیدایش نوع جدیدی از ویروس کرونا در آفریقا سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته و بر نگرانی‌ها مبنی بر افزایش مازاد عرضه در سه ماهه اول افزوده است.

بنابراین نفت همراه با بازارهای جهانی سهام به دلیل ترس از این که می تواند رشد اقتصادی و تقاضا را کاهش دهد، سقوط کرد.

سازمان جهانی بهداشت نوع جدید این ویروس را Omicron نامیده است. ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، گواتمالا و کشورهای اروپایی از جمله کشورهایی هستند که سفر از جنوب آفریقا را محدود می کنند، چراکه آنجا این نوع جدید شناسایی شده است.

نفت خام برنت 9.5 دلار معادل 11.6 درصد کاهش یافت و به 72.72 دلار در هر بشکه رسید که کاهش هفتگی بیش از 8 درصدی را نشان می دهد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز در روز جمعه 10.24 دلار معادل 13.1 درصد کاهش یافت و به 68.15 دلار در هر بشکه رسید.

منابع خبری روز جمعه اعلام کردند که اوپک پلاس تحولات پیرامون بازار نفت را زیر نظر دارد و برخی ابراز نگرانی کردند که ممکن است دورنمای بازار نفت کمتر از یک هفته مانده به نشست تعیین سیاست کلی این سازمان، بدتر شود.

دانشمندان تاکنون نوع Omicron را در تعداد نسبتاً کمی شناسایی کرده‌اند، این نوع عمدتاً در آفریقای جنوبی، در بوتسوانا، هنگ کنگ و اسرائیل یافت شده اند اما آنها نگران تعداد بالای جهش‌های این ویروس هستند که می‌تواند دربرابر واکسن مقاوم باشد و آن را قابل انتقال‌تر کند.

وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد که با بریتانیا صحبت خواهد کرد تا این کشور در مورد ممنوعیت سفر خود تجدید نظر کند.

طلا و فلزات با ارزش

قیمت طلا در روز جمعه بیش از 1 درصد افزایش یافت و به دلیل کشف نوع جدید ویروس کرونا، سرمایه گذاران را به دنبال پناهگاه امن سوق داد. طلا با 1.2 درصد افزایش به 1810.10 دلار در هر اونس رسید و معاملات آتی طلای آمریکا نیز با 1.7 درصد افزایش به 1813.80 دلار رسید.

اطلاعات کمی در مورد نوع جدید کشف شده در آفریقای جنوبی، بوتسوانا و هنگ کنگ وجود دارد. اما اتحادیه اروپا، بریتانیا و هند را بر آن داشته تا کنترل های مرزی سخت تری را اعلام کنند.

شاخص دلار آمریکا نیز 0.5 درصد کاهش یافت و در حالی که بازدهی خزانه‌داری 10 ساله آمریکا نیز ضعیف شده، این اتفاقات به رشد طلا کمک کرد.

با وجود جهش روز جمعه، طلا همچنان به سمت بدترین هفته خود از اواسط سپتامبر پیش می رود و تا کنون 1.8 درصد کاهش داشته است، زیرا به دلیل افزایش انتظارات فدرال رزرو آمریکا می تواند افزایش نرخ بهره را تسریع کند.  

در سایر فلزات، پلاتین 0.8 درصد کاهش یافت و به 986.97 دلار رسید در حالی که پالادیوم 1.4 درصد کاهش یافت و به 1834.18 دلار رسید که در مسیر کاهش هفتگی به ترتیب 4.3 درصد و 11.5 درصد بود.

نقره نیز با 0.1 درصد کاهش به 23.60 دلار رسید و در مسیر افت هفتگی 4 درصدی قرار گرفت.

تحلیلگر تحقیقات کمی کالا، کاهش پالادیوم و پلاتین را به نگرانی نسبت داد که نوع جدید می تواند به فروش خودرو و همچنین تقاضا برای فلزات مورد استفاده در سیستم های اگزوز خودرو آسیب برساند.

زغال سنگ

تقاضای فزاینده برای برق در اسپانیا، جایی که سرمای شدید بحران انرژی را تشدید می‌کند وجود دارد، که شرکت برق Endesa  را مجبور به راه‌اندازی مجدد نیروگاه زغال سنگی کرد که از ماه جولای بیکار بوده و قرار است به عنوان بخشی از اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اروپا تعطیل شود.

افزایش قیمت جهانی گاز همزمان با تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده در سه نیروگاه از پنج نیروگاه هسته ای اسپانیا و کاهش تولید برق آبی ناشی از بارندگی کم بوده است، آن هم درست در شرایطی که شروع زمستان اسپانیایی ها را مجبور به روشن کردن سیستم گرمایشی خود می کند.

این شرکت از سال 2019 به‌عنوان بخشی از برنامه خود برای حذف تدریجی زغال‌سنگ، مطابق با تعهد اسپانیا برای پایان دادن به تولید زغال‌سنگ تا سال 2030، به دنبال مجوز دولت برای تعطیلی کارخانه بوده است.

تا زمان رسمی شدن تعطیلی این نیروگاه، اپراتورها باید به ارائه برق خود به شبکه ملی ادامه دهند. قبل از هیاهوی اخیر بازار گاز، هزینه انتشار کربن باعث شده بود که نیروگاه زغال سنگ از مدار خارج شود و نیروگاه تعطیل بود.

تولید زغال سنگ در اتحادیه اروپا حدود 18000 گیگاوات ساعت در سه ماهه سوم افزایش یافته است، در حالی که مصرف کلی سوخت فسیلی 16000 گیگاوات ساعت معادل حدود 7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *