بازی دو سر باخت نرخ بهره

بازی دو سر باخت نرخ بهره

فدرال رزرو در آخرین جلسه‌ی خود، نرخ بهره را معادل 0.25 درصد افزایش داد و به 5 درصد رساند. این عدد، بالاترین رقم از سال 2007 است.

این درحالی است که طی هفته‌های اخیر و بعد از بحران سه بانک سیلورگِیت، سیلیکون‌ولی و سیگنچِر؛ انتظار بازار از فدرال رزرو برگشت کرد و برخی حتی پیش‌بینی عدم افزایش نرخ بهره را داشتند. تغییر نگاه بازارها نسبت به فدرال رزرو، به طور کلی دارایی‌ها را با افزایش تقاضا مواجه کرد. انس طلا مجددا سقف 2000 دلار را تست کرد و بیت‌کوین تا حوالی 30 هزار دلار نیز پیش رفت.

فدرال رزرو در دو راهی تورم و بحران بانکی

تصمیم‌ برای فدرال رزرو بسیار دشوار شده است، تداوم افزایش نرخ بهره می‌تواند بحران بانکی و ناپایداری اقتصادی را تشدید نماید؛ از طرفی عدم افزایش آن و یا کاهش فوری آن، به معنی تداوم تورم بالا خواهد بود. به ویژه که طی ماه‌های اخیر، تورم هسته‌ی آمریکا در برابر کاهش، مقاومت زیادی داشته و در سطح 5.5 درصد قرار گرفته است.

دات‌پلات فدرال رزرو(نمودار روند نرخ بهره احتمالی) نشان می‌دهد همچنان نرخ بهره تا پایان سال بیش از پنج درصد خواهد بود.

انتظار می‌رود نرخ بهره در جلسه‌ی بعدی نیز یک‌پله افزایش یابد؛ اما اگر شرایط بانک‌ها بحرانی شود، فدرال رزرو ناچار از این خواهد بود که هرچه سریع‌تر در سیاست‌های خود تجدید نظر کند و در موضع انبساطی قرار بگیرد.

پیش‌بینی بازارها این است که فدرال رزرو به مرور از موضع انقباضی خود کوتاه بیاید و همین موضوع باعث رشد قیمت‌ دارایی‌ها شد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *