بازارها در دوراهی نرخ بهره

بازارها در دوراهی نرخ بهره

امروز ساعت 21:30 به وقت تهران، فدرال رزرو جلسه‌ی مهمی در خصوص تعیین نرخ بهره برگزار خواهد کرد و تصمیم نهایی خود را بر اساس آخرین آمارهای اقتصادی آمریکا، اتخاذ می‌کند.

سوال اساسی این است که آیا فدرال رزرو یک گام دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد یا اینکه به افزایش نرخ بهره پایان می‌دهد؟

تورم ‌کم‌تر از پیش‌بینی‌ها

آخرین آمار تورم آمریکا نشان‌دهنده کاهش تورم سالانه است، اما تورم هسته(تورم کل منهای بخش‌های انرژی و غذایی) کاهش قابل‌توجهی نداشته؛ بنابراین فدرال رزرو تا دستیابی تورم هدف(2 درصد)، فاصله‌ی زیادی دارد.

مقاومت تورم هسته

طی ماه‌های اخیر، اگرچه تورم سالانه(تورم کل) از اوج خود(9.1 درصد) کاهش پیدا کرده، اما تورم هسته آمریکا همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و حتی بالاتر از تورم سالانه قرار گرفته. بنابراین نگرانی فدرال رزرو مبنی بر مقاومت تورم هسته، همچنان پا برجاست.

انتظار بازار از فدرال رزرو

بعد از انتشار آمار تورم، احتمال افزایش نرخ بهره تقریبا به صفر میل کرد و اجماع فعالان بازار این است که فدرال رزرو در جلسه‌ی پیشِ رو نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.

بعد از گزارش تورم، شاخص دلار تضعیف شد و بازار سهام آمریکا رشد مختصری را تجربه کرد، همچنین انس جهانی طلا به کمتر از 1950 دلار نیز رسید.

در صورتی‌که پاول در جلسه‌ی امشب همچنان بر کنترل تورم و افزایش نرخ بهره تاکید نماید، شاخص دلار تقویت خواهد شد و بازارهای مالی دچار ریزش می‌شوند. اما به نظر نمی‌رسد لااقل برای جلسه‌ی امشب، نرخ بهره افزایش یابد و بازار نیز انتظارش این است که افزایش نرخ بهره به جلسه‌ی بعد موکول خواهد شد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *