بازارها در دوراهی ترس و امید

بازارها در دوراهی ترس و امید

بالاخره انتظار بازارها به پایان رسید و آمار تورم آمریکا نیز منتشر شد. اگرچه اعداد تورم آمریکا در ژانویه تقریبا نزدیک به پیش‌بینی‌ها بود؛ اما انتظار از فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره نیز رو به افزایش است. این خبر خوبی برای بازارها(انس طلا، ارز دیجیتال، کامودیتی‌ها و بورس آمریکا) نیست.

جزئیات آمار نشان می‌دهد که بیشترین تورم در ماه ژانویه مربوط به بخش انرژی(5.1 درصد) بوده و بخش خدمات که فدرال رزرو نگاه ویژه‌ای به آن دارد تورم زیادی نداشته.

مقاومت تورم سالانه در مقابل کاهش

تورم سالانه به سطح 6.4 درصد کاهش یافت، اما این کاهش کمتر از ماه‌های گذشته بود و تورم مقاومت زیادی از خود نشان داده؛ این عدد فاصله‌ی زیادی با تورم هدف فدرال رزرو دارد.

صعود تورم ماهانه

تورم در بُعد ماهانه به 0.5 درصد رسیده؛ این اتفاق، فدرال رزرو را از رسیدن به هدف 2 درصدی در بُعد سالانه دور می‌کند، بنابراین انتظار از فدرال رزرو جهت افزایش بیشتر نرخ بهره در جهت کنترل تورم نیز افزایش می‌یابد.

سردرگمی بازارها

بعد از انتشار داده‌های تورمی آمریکا، بازارها روند مشخصی را به خود نگرفتند و سردرگم دچار نوسان بودند. نمودار پایین روند قیمت انس طلا و بیت‌کوین در تایم‌فریم یک‌دقیقه را بعد از انتشار آمار تورم نشان می‌دهد.

انتظار از فدرال رزرو افزایش یافت

قبل از انتشار داده‌های تورمی، بازار با احتمال کم‌تر از 10 درصد افزایش دومرحله‌ای(نیم درصدی) نرخ بهره را پیش‌بینی کرده بود، اما در حال حاضر این عدد به بیش از 12 درصد افزایش یافته است. هرچند افزایش دومرحله‌ای نرخ بهره دور از انتظار است، اما تغییر نگاه بازار نسبت به افزایش نرخ بهره، می‌تواند روند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به طور کلی، تورم آمریکا تقریبا نزدیک به انتظارات منتشر شد، اما تورم ماهانه به سطوح بالایی رسیده، همچنین تورم سالانه در مقابل کاهش، مقاومت می‌کند؛ بنابراین فدرال رزرو ناچار از این خواهد بود که سیاست انقباضی را تشدید نماید تا بتواند در بلندمدت به تورم هدف(تورم دو درصدی) دست یابد. این خبر خوبی برای بازارهای مالی نخواهد بود. اما برای تصمیم بهتر برای سرمایه‌گذاری باید منتظر دیگر داده‌های اقتصادی نیز باشیم. آمار مخارج مصرف شخصی، رشد اقتصادی، بازار کار نیز در تعیین نرخ بهره تاثیرگذار هستند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران