بازارها تثبیت نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کنند

بازارها تثبیت نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کنند

امشب ساعت 21:30 به وقت تهران فدرال رزرو در خصوص تعیین نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد. اگرچه آخرین داده‌های تورمی آمریکا نشان‌دهنده افزایش «موقتی» تورم است، اما به نظر نمی‌رسد این موضوع دلیل محکمی برای تداوم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باشد.

طی ماه‌های اخیر قیمت‌ جهانی نفت با افزایش قابل‌توجهی مواجه شد، همین موضوع باعث شد تا تورم ماهانه‌ی آمریکا نیز مجددا مسیر صعودی را در پیش بگیرد.

تورم ماهانه آمریکا

همچنین تورم سالانه بعد از مدت‌ها در دو ماه اخیر با افزایش مواجه شد(این موضوع ناشی از افزایش قیمت انرژی در سطح جهانی بود). برخی انتظار داشتند بعد از این اتفاق، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در دستور کار قرار دهد.

تورم سالانه آمریکا

اما معیار فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره، «تورم هسته» است. در حال حاضر تورم هسته همچنان در مسیر نزولی قرار دارد. احتمالا شوک افزایش قیمت انرژی موقتی و گذرا باشد، بنابراین تورم هسته به مرور(اما با شیب کند) کاهش خواهد یافت.

تورم هسته آمریکا

با این اوصاف، احتمالا دلیلی برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد، اما کاهش آن نیز به این زودی رخ نخواهد داد. بازارها نیز عدم افزایش نرخ بهره آمریکا را برای جلسه امشب پیش‌خور کرده‌اند.

نرخ بهره آمریکا

در حال حاضر نرخ بهره سیاستی آمریکا در سطح 5.5 درصد قرار دارد و با توجه به اینکه تورم(هم تورم محقق‌شده و هم تورم انتظاری) پایین‌تر از این رقم است، بنابراین نرخ بهره حقیقی مثبت است. با این اوصاف، احتمالا به مرور نشانه‌های رکود در اقتصاد آمریکا نمایان خواهد شد. درنتیجه، شاید بازارهای مالی نیز رشد آنچنانی را تجربه نکنند(مگر در حالتی که شوک‌های مختلف اقتصادی و سیاسی، فدرال رزرو را برای اتخاذ سیاست انبساط پولی مجاب کند)

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران