ایستگاه پایانی نرخ بهره؟/بازارها به کدام سو می‌روند؟

ایستگاه پایانی نرخ بهره؟/بازارها به کدام سو می‌روند؟

امروز ساعت 21:30 به وقت تهران، فدرال رزرو در خصوص تعیین نرخ بهره تصمیم‌‌گیری خواهد کرد. خروجی این جلسه می‌تواند روند بازارهای مالی در سطح جهانی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

اخیرا نیز آمارهای مهمی منتشر شد که فدرال رزرو بر اساس آن‌ها نرخ بهره را تعیین می‌کند. در ادامه مهم‌ترین داده‌ها و تاثیر آن بر نرخ بهره و در نتیجه مسیر آتی بازارهای مالی را بررسی خواهیم کرد.

موتور تورم همچنان داغ است

بر اساس آخرین آمار، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل ابتدایی سال جاری، بسیار کم‌تر از انتظارات بود و به سطح 1.1 درصد کاهش یافت. اما نکته مهم این است که بخش مصرف(یکی از اجزاء تولید ناخالص داخلی) همچنان بالا است، بنابراین موتور تورم نیز همچنان داغ است.

زنگ خطر

زنگ خطر رکود اقتصادی

رشد هزینه‌های شخصی(PS) و خرده‌فروشی آمریکا در اولین ماه سال جاری بسیار بالا بوده و عمدتا رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل اول نیز در همین ماه رقم خورده؛ اما در فوریه و ماه مارس رشد این‌دو مولفه صفر و یا حتی منفی بوده و تداوم این روند در ماه‌های بعدی باعث کاهش قابل‌توجه رشد تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

بنابراین، «رکود» بیش از هر زمان دیگری به اقتصاد نزدیک شده، از طرفی تورم(به ویژه تورم هسته) نیز همچنان در سطوح بالایی قرار دارد، زیرا رشد مخارج مصرفی(PCE) همچنان بالا است. در بُعد سالانه، اگرچه رشد مخارج مصرفی به نسبت سال 2022 کاهش یافته، اما همچنان بسیار بالاتر میانگین سه دهه‌ی اخیر است.

انتظار بازار از نرخ بهره

فدرال رزرو برای جلسه‌ی پیشِ رو احتمالا نرخ بهره را معادل 0.25 درصد افزایش می‌دهد و به سطح 5.25 درصد(یا همان 525 واحد) خواهد رساند و بازار نیز با احتمال بیش از 95 درصد این موضوع را پیش‌خور کرده است.

انتظار بازار این است که فدرال رزرو آخرین افزایش نرخ بهره‌ را انجام خواهد داد؛ بنابراین، در صورتی‌که فدرال رزرو نیز صراحتا این موضوع را تایید نماید، شاهد افزایش قیمت‌ها در انس طلا، بیت‌کوین و سایر دارایی‌ها خواهیم بود.

در نقطه‌ی مقابل، در صورتی‌که فدرال رزرو تداوم افزایش نرخ بهره در جلسات بعدی را اعلام نماید، باید منتظر افت قیمت‌ها در بازارهای مالی باشیم.

اما اگر فدرال رزرو تصمیم بعدی خود در خصوص تعیین نرخ بهره را به آمار تورم و وضعیت اقتصادی در آینده موکول کند، ابهام در بازارها باقی خواهد بود و تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش دارایی‌ها نیز دشوار خواهد شد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *