آینده قیمتی بازار کامودیتی ها (قسمت دوم)

آینده قیمتی بازار کامودیتی ها (قسمت دوم)

در ادامه و قسمت دوم این مطلب سعی بر این داریم آینده قیمتی کامودیتی های مهم و تاثیر گذار در بازار داخل را بررسی کنیم و پارامترهای مهم جهانی و نقش آن بر قیمت کالاها را مورد سنجش قرار بدهیم. در این مقاله یک بررسی اجمالی درباره آینده قیمتی مهمترین کامودیتی های تولید شده در کشور از جمله نفت، طلا و نقره را در بازه زمانی یکسال آینده خواهیم داشت.

طی مقاله تحلیلی قسمت اول بررسی کامودیتی ها که از اینجا میتوانید مطالعه کنید گفته بودیم سه پارامتر اصلی تاثیر گذار بر قیمت کامودیتی ها عبارتند از:

نرخ شاخص دلار و تصمیمات بانک مرکزی آمریکا ( در مورد نرخ بهره و موضوع سیاست های انقباضی یا انبساطی)

بازار عرضه جهانی و شناسایی بزرگترین و مهمترین تولید کنندگان کامودیتی در جهان

بازار تقاضای جهانی و شناخت کامل مصرف کنندگان عمده کامودیتی مدنظر

اونس طلا

قیمت طلا در بازارهای مالی به دو عنصر مهم وابسته است یکی میزان ریسک در بازار که از منحنی های اوراق بازده آمریکا قابل تشخیص است و دیگری نمودار شاخص دلار که از سیاست های پولی بانک مرکزی این کشور تاثیر می پذیرد.

در زیر لیست بزرگترین دارندگان ذخایر طلا آورده شده است. البته میزان طلایی که در این جدول برای هر کشور ذکر شده لزوماً به‌طور فیزیکی در همان کشور قرار ندارد و مشخص کردن میزان طلایی که به‌طور فیزیکی در اختیار بانک مرکزی هر کشور قرار دارد نیز امکان‌پذیر نیست، چون اغلب بانک‌های مرکزی اجازه بررسی ذخایر خود را نمی‌دهند.

اونس طلا

اقتصاد آمریکا و چین  سریع تر از بقیه کشورها ریکاوری شده اند و با فروکش کردن تب کرونا در جهان ریسک های سرمایه گذاری در بازارهای مالی کاهش می یابد. منحنی بازده اوراق قرضه آمریکا نیز میتواند در بازه یکسال آینده صعودی گردد که نشان از تمایل سرمایه گذاران به سمت ریسک پذیری در بازارهای مالی است. از طرفی بانک مرکزی آمریکا اشاره کرده که در ماههای پایانی سال 2021 اقدام به سیاست انقباضی کاهش خرید اوراق خواهد کرد که منجر به افزایش ارزش دلار و فشار فروش روی کامودیتی ها از جمله اونس طلا خواهد شد. حتی در افق یک الی دو ساله بانک مرکزی این کشور اقدام به افزایش نرخ بهره خواهد کرد که این امر هم میتواند فشار فروش مضاعفی روی اونس طلا وارد آورد.

تحلیل تکنیکال اونس طلا

در نمودار هفتگی زیر مشاهده میکنید که پس از شکست سطح روند صعودی قرمز در هفته های گذشته قیمت توانسته اصلاحی رو بالا را تا محدوده 1832 دلار انجام دهد. در کوتاه مدت روند طلا نزولی بوده و شاه کلید ادامه روند نزولی یا برگشت به سمت بالا در دست سطح حمایتی 1700 دلاری است که بصورت طلایی در نمودار نمایش داده شده است. در صورت بسته شدن بدنه کندل هفتگی زیر ناحیه 1700 دلار مهر تایید بر ادامه روند نزولی میان مدت تا سطوح  پایینتر در 1615 دلار و 1545 دلار زده خواهد شد.

نمودار هفتگی قیمت جهانی طلا

تحلیل تکنیکال اونس طلا
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

 از دید نمودار روزانه نیز مشخص است که روند کوتاه مدتی پس از برگشت سریع قیمت از سطح مقاومتی  1832 دلاری نزولی شده است. این نزول میتواند تا سطح حمایتی 1760 دلاری ادامه داشته باشد و در ادامه طبق پاراگراف بالا اگر کندل هفتگی زیر 1700 دلار بسته شود آنوقت روند نزولی میان مدت و بلند مدت تایید میگردد. در سناریوی صعودی با احتمال کمتر نیز فقط در صورتی که کندل هفتگی اونس بتواند بالای سطح 1832 دلار بسته شود نمودار تغییر روند از نزولی به صعودی خواهد داد و در این صورت سطوح مقاومتی در 1865 و 1900 دلار اهداف ما خواهند بود.

نمودار روزانه قیمت جهانی طلا

تحلیل تکنیکال اونس طلا
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

اونس نقره

نقره نیز همبستگی قیمتی با طلا دارد فقط با این تفاوت که کمتر از طلا به عنوان کالای پوشش دهنده ریسک استفاده میگردد. 5 عمده تولید کننده مهم نقره در جهان به ترتیب کشورهای مکزیک، پرو، چین، روسیه و لهستان هستند. بازهم در لیست بزرگترین تولید کنندگان نقره نام چین به چشم میخورد که بدلیل حجم بالای نیاز به واردات و همچنین حجم بالای صادرات این کشور در زمره تاثیرگذارترین ها در حوزه کامودیتی ها بشمار می آید. در صورت افزایش نرخ بهره و شروع سیاست های انقباضی بانک مرکزی آمریکا شاهد فشار فروش روی اونس نقره نیز خواهیم بود.

تحلیل تکنیکال اونس نقره

در نمودار هفتگی زیر سطوح مهم حمایتی و مقاومتی رسم شده اند. همانطور که مشاهده میکنید قیمت نقره پس از رسیدن به اوج 29.35 دلاری متوقف شده و از این ناحیه ریزش کرده است. در این اشل بزرگ شاهد یک الگوی مثلث نامتقارن هستیم که از کف شکست انجام داده است و روند نزولی خود را آغاز کرده است.

نمودار هفتگی قیمت نقره

تحلیل تکنیکال اونس نقره
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

از دید نزدیکتر در نمودار روزانه زیر شاهد یک ریزش سنگین از زیر سطح مقاومتی 24.76 دلاری هستیم که این میتواند تایید کننده روند نزولی تا سطوح پایین تر حمایتی در 22.57 و 18.36 دلار باشد. در این نمودار نیز یک سطح حمایتی کلیدی در عدد 22.57 داریم که در صورت بسته شدن کندل هفتگی زیر این سطح سرآغاز روند نزولی میان مدت خواهد بود.

با یک احتمال کمتر در سناریوی صعودی در صورت شکست سطح مقاومتی در 24.76 دلار راه صعود برای اهداف 28.00 و 29.35 فراهم خواهد شد.

نمودار روزانه قیمت نقره

تحلیل تکنیکال اونس نقره
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

نفت

از زمان پیدایش نفت در کشورمان این کامودیتی مهمترین و تاثیر گذارترین کالای کشور شد و تمام تحولات اقتصادی کشور حول و حوش درآمدهای نفتی و آینده قیمت های جهانی نفت صورت پذیرفت. نفت به عنوان یک کالای استراتژیک در خاورمیانه نقش کلیدی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورهای نفتی داراست.

افزایش نرخ در شاخص دلار باعث کاهش قیمت نفت و کاهش نرخ دلار باعث افزایش قیمت های جهانی نفت خواهد شد و این موضوع برای تمام کامودیتی های دیگر صادق است. حال با تغییر سیاست های اقتصادی آمریکا از انبساطی به انقباضی قیمت های نفت نیز تحت فشار فروش و افت موقت قرار خواهند گرفت اما آنچه مهم است و تاثیر بیشتری میگذارد بهبود و ریکاوری اقتصادهاست که پس از کرونا صورت گرفته و این بازار افزایش تقاضا را به نفع افزایش قیمت های نفت تغییر میدهد. سازمان اوپک نیز به عنوان بزرگترین مرجع عرضه نفت سازوکار افزایش عرضه ماهیانه 400 هزار بشکه ای را در دستور کار دارد و این شاید در کوتاه مدت باعث روند نزولی نفت شود اما در میان مدت و بلند مدت به افزایش قیمت های نفت خواهد انجامید.

تحلیل تکنیکال نفت

در این جا سعی داریم از شاخص نفتی وست تگزاس به عنوان مرجع معتبر جهت سنجش قیمت های آتی نفت در یکسال آینده استفاده کنیم. در ابتدا نیاز است به نمودار ماهیانه قیمت نفت نگاهی بیاندازیم تا دلیل ریزش های نفت از سطوح 75 الی 77 دلاری را بیشتر درک کنیم. در نمودار ماهیانه نفت مشاهده میکنید که قیمت از یک سطح مقاومتی استاتیک و داینامیک خود برگشته و این امر باعث شده نتواند از این سطح مهم عبور کند. از طرفی سطح حمایتی 61.5 دلاری نیز بسیار برای نفت حیاتی و کلیدی بوده و در صورت از دست رفتن این سطح احتمال نزول تا سطوح پایینتر در 52.77 و 45.35 دلار بسیار زیاد است. از طرفی در این نمودار میبینید که اهداف نفت در صورت پشت سر گذاشتن قیمت 75 دلار تا 105.00 و 114.00 دلار بسیار هموار است.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.

نمودار ماهیانه قیمت نفت

تحلیل تکنیکال نفت
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

از دید نزدیکتر در نمودار روزانه نفت با مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت مینور میتوان به به روند کوتاه مدت نفت نیز پی برد. در اینجا به وضوح مشخص است در کوتاه مدت نفت میتواند بازهم نزولی شود و سطوح حمایتی در 66 و 62 و 57.50 دلار را ملاقات کند. با یک احتمال کمتر در سناریوی صعودی قیمت فقط در صورتی که بالای خط مورب قرمز در بالای 71.50 دلار تثبیت دهد صعود تا اهداف 77 و بالاتر میسر خواهد بود.

نمودار روزانه نفت

تحلیل تکنیکال نفت
برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *