آینده قیمتی بازار کامودیتی ها (قسمت اول)

آینده قیمتی بازار کامودیتی ها (قسمت اول)

در این مطلب سعی بر این داریم آینده قیمتی کامودیتی های مهم و تاثیر گذار در بازار داخل را بررسی کنیم و پارامترهای مهم جهانی و نقش آن بر قیمت کالاها را مورد سنجش قرار بدهیم.

یکی از مهمترین پارامترهای تاثیر گذار بر قیمت کامودیتی ها قیمت دلار و بررسی شاخص آن است. این شاخص به تصمیمات بانک مرکزی آمریکا و اوضاع اقتصاد این کشور بستگی داشته و هرچه در زمان پیش می رویم به موعد تصمیم گیری در مورد تیپرینگ یا همان کاهش خرید اوراق قرضه (سیاست انقباضی منجر به افزایش ارزش دلار) نزدیک میشویم. پس از تیپرینگ نیز طی یک الی دو سال آینده بانک مرکزی یا همان فدرال رزرو آمریکا دست به افزایش نرخ بهره خواهد زد که این امر افزایش ارزش دلار را در پی خواهد داشت.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

عامل دیگر تاثیر گذار میزان تقاضا در بازارهای جهانی برای یک کامودیتی است بطور مثال برای سنگ آهن بزرگترین مصرف کننده چین بوده و تصمیمات و سیاست های این کشور برای افزایش یا کاهش واردات بطور مستقیم بر قیمت های جهانی تاثیر شگرفی می گذارد.

عامل سوم در بررسی آینده قیمت کامودیتی ها بازار عرضه می باشد بطوریکه در مثال سنگ آهن بزرگترین عرضه کننده کشورهای استرالیا و برزیل هستند که هرگونه اعتصابات کارگری و یا تغییر سیاست های صادراتی و یا حتی شیوع کرونا در معادن بسیار میتواند در میزان عرضه این کامودیتی به بازار خلل وارد نماید و موجبات افزایش یا کاهش قیمت را فراهم آورد.

در ادامه تصمیم داریم در دو مقاله یک بررسی اجمالی درباره آینده قیمتی مهمترین کامودیتی های تولید شده در کشور از جمله سنگ آهن، مس، آلومینیم، نفت، طلا و نقره را در بازه زمانی یکسال آینده بررسی کنیم.

سنگ آهن

با توجه به آینده صعودی دلار آمریکا و کاهش تقاضا از سوی دولت چین برای کاهش آلاینده های کربنی ( تمایل چین برای واردات قراضه آهن و ذوب آن برای تولید فولاد افزایش یافته چون آلایندگی کربنی ندارد) باعث شده بیشترین فشار فروش روی سنگ آهن باشد که حتی تا یکسال آینده قیمت سنگ آهن مگنتیت عیار 62 درصد تحویل چین میتواند تا عدد 90 دلار بر تن یا حتی پایینتر را لمس کند. از طرفی بازار عرضه نیز به ضرر سنگ آهن بوده و با کنترل کرونا و واکسیناسیون گسترده معادن بزرگ استرالیا و برزیل به مدار تولید بازگشته اند.

تحلیل تکنیکال قیمت سنگ آهن

در نمودار زیر مشاهده میکنید که قیمت پس از شکست سقف کانال صعودی دو ساله خود به سرعت توانسته خود را به سقف کانال دوبل خود برساند و پس از لمس سقف 214 دلاری مجددا نزولی گردد. در صورت ادامه نزول با توجه به وضعیت بازار سنگ آهن سطوح حمایتی مهم اعداد 126 و 90 دلار خواهند بود.

نمودار روزانه قیمت سنگ آهن

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

مس

افزایش قیمت های آتی دلار میتواند فشار فروش موقت روی مس اعمال کند اما بازارهای عرضه و تقاضا جهت دیگری برای مس رقم خواهند زد. علیرغم رشد تقاضا برای مس در بخش زیر ساخت کشورها و همچنین افزایش تولید خودروهای الکتریکی از سال 2017 تاکنون عملا ذخیره بزرگی برای مس در جهان شناسایی نشده است. این امر میتواند به محدودیت عرضه و افزایش قیمت این فلز سرخ دامن بزند. موسسات مالی همچون گلدمن ساکس پیش بینی خود از قیمت مس طی 4 سال آتی را به 15000 دلار بر تن افزایش داده اند.

تحلیل تکنیکال قیمت مس

در نمودار روزانه زیر قیمت در کوتاه مدت وارد مدار نزولی شده و میتواند تا حمایت های 8377 و 7495 دلار نیز ریزش نماید اما در بلند مدت روند همچنان صعودی است و در صورت پس گرفتن قله قبلی نمودار در عدد 10700 دلار قیمت میتواند تا سطوح هدف بعدی در 12257 و 14000 دلار نیز رشد نماید.

نمودار روزانه قیمت مس

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

آلومینیم

از تاثیر افزایش نرخ دلار در آینده و فشار فروش آن بر کامودیتی ها که بگذریم میرسیم به نقطه عطف بازار تقاضای آلومینیم. بزرگترین مصرف کننده آلومینیم یعنی چین در برنامه چهاردهم توسعه پنج ساله خود به کاهش مصرف انرژی در استان Inner mongolia اشاره کرده و مجوز تولید آلومینیم را ممنوع کرده است این عامل خود بر افزایش قیمت های آتی آلومینیم دامن میزند. چین هم خود بزرگترین تولید کننده و هم بزرگترین مصرف کننده این فلز است و بیش از نیمی از بازار آلومینیم را در دست دارد.

بزرگترین مصرف کنندگان آلومینیم در جهان

تحلیل تکنیکال قیمت آلومینیم

طبق گزارش شبکه خبری دویچه وله؛ در روز 31 دسامبر 2019 کمیسیون بهداشت شهر ووهان چین از وقوع ابتلا یک سری شهروندان به یک بیماری عفونتی ریوی گزارش می‌دهد. بعدا مشخص شد که این بیماری، ناشی از ویروس کرونا است.

در نمودار زیر تاریخ وقوع این حادثه و واکنش کامودیتی ها به این خبر را میبینید که قیمت را تا سطح 1532 دلار برتن نیز کاهش داده است. پس از این دوران با ریکاوری اقتصادی چین قیمت توانسته پس از رنج زدن زیر سقف بالاخره از سقف کانال صعودی گذر کند و تا محدوده ی کنونی 2787 دلاری رشد نماید. با توجه به اینکه قیمت آلومینیم توانسته یک کانال 4 ساله را از سقف بشکند انتظار میرود طی یکسال آینده سطوح هدف مقاومتی در 3000 و 3550 دلار و حتی سقف کانال دوبل خود را لمس کند. در صورت ریزش قیمت ها از این ناحیه نیز سطوح حمایتی در 2330 و 2133 دلار فعال خواهند شد.

نمودار روزانه قیمت آلومینیم

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *