آمارهای نگران کننده از اقتصاد جهانی

آمارهای نگران کننده از اقتصاد جهانی

طی یک‌هفته‌ی اخیر اتفاقات مهمی در عرصه‌ی اقتصاد بین‌الملل رخ داد که منجر به تغییر جهت بازارهای مالی در سطح جهانی شد. نقطه‌ی شروع این اتفاقات سخنرانی جروم پاول(رئیس بانک مرکزی آمریکا) در نشست جکسون هول بود. نمودار1 وضعیت بازارهای مالی تا 24 ساعت بعد از سخنرانی پاول را نشان می‌دهد.

پاول در این نشست، موضع به شدت هاوکیش(انقباضی) داشت؛ به این معنی که سیاست پولی انقباضی را با قدرت بیشتری دنبال خواهد کرد، بازتاب این اظهارات بلافاصله در تابلوی معاملات بازارهای مختلف نمایان شد و درنتیجه‌ی آن، دلار در برابر سایر ارزها تقویت شد و انس جهانی طلا، رمزارزها و بازار سهام آمریکا روند نزولی را در پیش گرفتند.

پاول صراحتا هدف اصلی خود را کاهش تورم تا سطح دو درصد اعلام کرد و حتی اگر این تصمیم به قیمت تحمیل رکود بر اقتصاد تمام شود، کاهش تورم اولویت اول پاول خواهد بود. لازمه‌ی این‌کار افزایش نرخ بهره با سرعت بیشتر و تا سطوح بالاتر است.

برای مطالعه آخرین تحلیل‌ها از بازارهای جهانی

رکود در کمین اقتصاد جهانی

آخرین گزارش از آمار درآمد شخصی خانوارهای آمریکایی نشان از این دارد که رشد درآمد در یک‌ ماه گذشته بسیار پایین و معادل 0.2 درصد بوده، این خبر خوبی برای اقتصاد دنیا نیست.

طبق این آمار، به نظر نمی‌رسد که رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در انتهای سال مثبت باشد، با این اوصاف نمی‌توان انتظار افزایش تقاضا در اقتصاد جهانی را داشت.

مسیر پیشِ ‌روی بازارهای مالی

تصمیم سخت در چنین شرایطی این است که فدرال رزرو نرخ بهره را 0.75 درصد افزایش دهد و فشار زیادی بر اقتصاد تحمیل نماید و شرایط وقتی سخت‌تر می‌شود که اروپا نیز همین تصمیم را اتخاذ نماید. این امر رکود در اقتصاد را به شدت تشدید می‌کند.

تا به اینجا نیز آمار تراز تجاری آمریکا هشدار کاهش تقاضا و رکود جهانی را می‌رساند. نمودار3 روند تراز تجاری آمریکا بر اساس آخرین گزارش را نشان می‌دهد.

آخرین آمار تجارت خارجی آمریکا نشان از کاهش 0.2 درصدی صادرات و کاهش 3.5 درصد واردات دارد. کاهش شدید واردات آمریکا به معنی کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات جهانی و تشدید رکود است.

در این بین، اهتمام فدرال رزرو برای کاهش تورم هشداری برای بازارها است. طبعا بازارهای مالی و به ویژه بازار سهام آمریکا به افزایش شدید نرخ بهره واکنش نشان خواهند داد، همچنین امکان رشد قیمت از کامودیتی‌ها نیز گرفته خواهد شد.

طبیعتا نفت شرایط متفاوتی دارد و در کنار تصمیمات مرتبط با نرخ بهره، از تحولات مربوط به جنگ روسیه-اوکراین و مذاکرات برجام نیز تاثیر مستقیم خواهد گرفت. بنابراین قیمت نفت از برهم‌کنش این سه متغیر نقطه‌ی تعادل خود را پیدا خواهد کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *