آخرین تاثیرات تنش روسیه و اوکراین بر بازارهای جهانی

آخرین تاثیرات تنش روسیه و اوکراین بر بازارهای جهانی

نفت برنت

به دنبال تحولات مثبت در مذاکرات جاری برای توقف تشدید تنش ها در اوکراین، قیمت های آتی نفت برنت در روز دوشنبه افزایش های اولیه را معکوس کرد و به زیر 94 دلار در هر بشکه رسید. دفتر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که بایدن و پوتین پس از یک سری گفت‌وگو بین ماکرون و هر دو رهبر، برای برگزاری نشستی در هفته‌های آینده به توافق رسیده‌اند، مشروط بر اینکه روسیه به اوکراین حمله نکند. عدم اطمینان ژئوپلیتیک باعث شد قیمت نفت در اوایل جلسه افزایش یابد زیرا نیروهای روسیه بیشتر در مرز اوکراین تجمع کردند و مقامات آمریکایی گفتند که روسیه قبلاً تصمیم به حمله به اوکراین با وجود تهدید تحریم‌های فلج‌کننده گرفته است. در همین حال، پس از اینکه یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه گفت توافق بسیار نزدیک است، سرمایه گذاران به نظارت بر تلاش ها برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران ادامه دادند. تحلیلگران پیشنهاد کردند که یک معامله بالقوه می تواند بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت خام ایران را به بازار اضافه کند.

طلا از بالاترین سطح 8 ماهه سقوط کرد

قیمت طلا در روز دوشنبه به 1890 دلار در هر اونس کاهش یافت و از بالاترین رقم 8 ماهه 1908.2 دلاری که در اوایل جلسه ثبت شده بود، کاهش یافت، زیرا پس از موافقت رئیس جمهور ایالات متحده برای دیدار با همتای روس خود برای کاهش تنش ها بر سر اوکراین، تقاضای برای دارایی امن کاهش یافت.

دلار استرالیا

دلار استرالیا روز دوشنبه از 0.719 دلار گذشت و تلاش کرد تا پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نشست سران با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای کاهش تنش ها بر سر اوکراین، بهبود بخشید، بعد از یک هفته پرنوسان بهبود یافت. در جبهه سیاست پولی، بانک مرکزی استرالیا در 1 فوریه تصمیم گرفت تا نرخ بهره را در پایین ترین سطح 0.1 درصد نگه دارد و همانطور که انتظار می رفت برنامه خرید اوراق قرضه خود را پایان دهد. این بانک همچنین چشم انداز تورم خود را به شدت بالاتر بازبینی کرد، اما قول داد قبل از افزایش نرخ ها در تلاش برای دستیابی به اهداف اشتغال کشور صبور بماند. علاوه بر این، صورتجلسه آخرین جلسه RBA نشان داد که هیئت مدیره آن هنوز متقاعد نشده است که شتاب تورم ادامه خواهد داشت و می‌خواهد شاهد واکنش دستمزدها قبل از افزایش نرخ‌های بهره باشد.

دلار نیوزیلند در آستانه نشست بانک مرکزی این کشور افزایش یافت

دلار نیوزیلند روز دوشنبه از 0.67 دلار گذشت و تلاش کرد برای پنجمین روز متوالی صعود کند زیرا سرمایه گذاران برای نشست سیاست گذاری 23 فوریه آماده می شوند، جایی که انتظار می رود بانک مرکزی به طور گسترده ای نرخ بهره را 25 واحد پایه دیگر افزایش دهد. بانک مرکزی نیوزلند در سال گذشته دو بار نرخ بهره را به 0.75 درصد افزایش داده است و انتظار می‌رود امسال در هر فرصتی نرخ بهره را افزایش دهد. در همین حال، آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که بیکاری نیوزلند به پایین‌ترین سطح تاریخ 3.2 درصد و نرخ تورم به بالاترین سطح 3 دهه اخیر یعنی 5.9 درصد در سال 2021 رسیده است که احتمال افزایش 50 واحدی نرخ بهره در نشست روز چهارشنبه را افزایش می‌دهد. در مارکت بین المللی، ارزهای ریسکی نیز روز دوشنبه پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نشست سران با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای کاهش تنش‌ها بر سر اوکراین پذیرفت، تقویت شدند.

کاهش ارزش دلار بدلیل نشست اوکراین

پس از موافقت رئیس جمهور ایالات متحده برای دیدار با همتای روس خود برای کاهش تنش ها بر سر اوکراین، تقاضای سرمایه ای امن برای ارز دلار کاهش یافت و شاخص دلار از سطح 96 در روز دوشنبه تضعیف شد. دفتر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که بایدن و پوتین پس از یک سری گفت‌وگو هر دو رهبر، برای برگزاری نشستی در هفته‌های آینده به توافق رسیده‌اند، مشروط بر اینکه روسیه به اوکراین حمله نکند. در همین حال، پس از آنکه جیمز بولارد، هفته گذشته هشدار داد که تورم می تواند بدون افزایش نرخ بهره از کنترل خارج شود، معامله گران به ارزیابی چشم انداز سیاست پولی ادامه دادند. بازارها در این هفته مجموعه ای از اظهارات عمومی مقامات فدرال رزرو را برای هرگونه اشاره در مورد زمان و میزان افزایش نرخ بهره از نزدیک تماشا خواهند کرد.

شاخص بورسی روسیه

شاخص MOEX روسیه با حمایت روبل بیش از 2.5 درصد کاهش یافت و در حدود 3300 واحد معامله شد و کاهش شدید هفته گذشته را در حین ادامه تهدیدات جنگ در اوکراین افزایش داد. وزارت امنیت دولتی جمهوری خودخوانده مردم دونتسک گزارش داد که نیروهای اوکراینی به قلمرو جمهوری خلق دونتسک نفوذ کرده و انبارهای مهمات آنها را منفجر کردند. از سوی دیگر، پرزیدنت بایدن و پرزیدنت پوتین به طور اصولی با برگزاری نشستی بر سر بحران اوکراین موافقت کردند در حالی که قرار است بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و لاوروف وزیر خارجه روسیه در این هفته با یکدیگر دیدار کنند. شاخص بورس روسیه طی هفته گذشته به میزان 11 درصد افت داشته است.

گاز طبیعی

قراردادهای آتی گاز طبیعی ایالات متحده توانستند جایگاه خود را بازیابند و به سطح 4.70 دلار/MMBtu در آخرین هفته معاملاتی فوریه نزدیک شوند، که با پیش‌بینی هوای سردتر و تقاضای گرمایش بیشتر در هفته آینده همراه بود و ادامه بازگشت آهسته تولید ایالات متحده افت های صورت پذیرفته را محدود کرد. با این حال، داده های آژانس بین المللی انرژی EIA نشان می دهد که حجم ذخیره سازی کمتر از حد انتظار در هفته گذشته، بوده است.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *