تاثیرات بانک مرکزی آمریکا بر بازار سرمایه

تاثیرات بانک مرکزی آمریکا بر بازار سرمایه

در پساکرونا که اقتصادهای مهم جهان از جمله ایالات متحده در حال ریکاوری بودند تزریق شدید نقدینگی و سیاست انبساطی باعث شده بود که نرخ کالاها و خدمات دچار تورم شدیدی شوند. در نمودار زیر شاهد هستید که نرخ تورم ایده آل و هدف در پسا کرونا در آمریکا عدد 2 درصد بوده و حال پس از گذشت بیش از 2 سال از وقوع کرونا این نرخ به عدد 8.5 درصدی رسیده است یعنی عددی بسیار بالاتر از هدف تورمی بانک مرکزی آمریکا. این امر به منزله افزایش شدید انتظارات تورمی بوده و مقامات این کشور را مجبور به تشدید سیاست های انقباضی برای کنترل جریان نقدینگی مینماید.

نمودار

رابطه نرخ بهره و تورم

در نمودار زیر نیز شاهدیم که بانک مرکزی آمریکا همگام با افزایش تورم در حال افزایش نرخ بهره بوده و طبق گذشته نمودار به خاطر نرخ تورم شاهد افزایش سریع نرخ بهره برای کنترل سطح نقدینگی اقتصاد بوده ایم.

رابطه نرخ بهره و تورم

هدف 2.5 تا 3 درصدی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا برای پایان سال 2023

در نمودار زیر اهداف بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره طی ماههای آتی را مشاهده میکنید که قرار بوده است در پایان سه ماهه اول 2022 این نرخ به نزدیک 2 درصد برسد اما در حال حاضر از اهداف خود عقب تر است. سرمایه گذاران در بازار تا پایان سال 2022 انتظار افزایش 3 مرحله ای افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره را دارند تا عدد کنونی 0.5 درصدی را به 2 درصد برسانند. اما باید دید تصمیم مدیران در این باره به چه صورت خواهد بود.

نمودار3

تاثیرات تصمیمات یکسال آینده بانک مرکزی آمریکا بر کامودیتی ها و بازارسهام ایران

همانطور که میدانید نیمی از بازار سرمایه کشورمان کامودیتی محور بوده و بر صادرات محصولاتی از جمله پتروشیمی، مواد معدنی، حامل های انرژی و مواد غذایی استوار است. از این رو هرگونه رشد قیمت کامودیتی ها با یک تاخیر یک هفته تا یکماهه به بازار داخل کشور منتقل شده و اثرات سودسازی و یا کاهش سود خود را خواهد گذاشت. چین نیز بدلیل گسترش مجدد کرونا تقاضای خود را در بخش کامودیتی کاهش داده و فشار مضاعف بر بازار کالاهای اساسی وارد کرده است.

در کوتاه مدت ظرف یکماه آینده میتوان شاهد فشار فروش روی کامودیتی بود اما با کم شدن نشانه های تورم در بازار آمریکا و با افت ارزش دلار و بازگشت تقاضای چین میتوانیم برای بازه 6 الی 12 ماهه شاهد رشد مجدد قیمت کامودیتی ها باشیم. دلیل این امر نیز واضح است با ریکاوری اقتصادهای بزرگ و بازگشایی صنایع نیاز فزآینده به کالاهای خام بشدت در سطح جهان احساس میشود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *