یک گام جلوتر از مارکت جهانی؛ دلایل افزایش قیمت طلا و نفت

یک گام جلوتر از مارکت جهانی؛ دلایل افزایش قیمت طلا و نفت

در گزارش زیر به آخرین اخبار و وقایع اقتصادی منتشره در 12 ساعت گذشته میپردازیم.

نفت برنت

قیمت نفت برنت با کاهش ارزش سهام آمریکا به 85 دلار رسید
معاملات آتی نفت برنت در روز چهارشنبه حدود 85 دلار در هر بشکه افزایش یافت، زیرا داده های اولیه مؤسسه نفت آمریکا حاکی از کاهش 2.5 میلیون بشکه ای ذخایر نفت خام آمریکا برای هفته منتهی به 5 نوامبر بود که انتظارات بازار را برای افزایش 2.1 میلیون بشکه ای ذخیره کرد.
به گزارش رویترز علاوه بر این، آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که در بحبوحه کاهش محدودیت‌های سفر، فشار بیشتر بر قیمت‌ها و کاهش موجودی‌ها، تقاضا در بازار سریع‌تر از عرضه بازگشته است و این امر سیگنال تداوم روند صعودی نفت را به بازار مخابره میکند.

دلاراسترالیا

با توجه به تورم ایالات متحده، دلار استرالیا همچنان ضعیف باقی می ماند.
پس از عقب نشینی بانک مرکزی استرالیا در برابر انتظارات مربوط به افزایش نرخ بهره، این کشور بیش از 2 درصد نسبت به اوج اخیر خود کاهش یافت. بازدهی استرالیا از آن زمان نسبت به شرط بندی های تهاجمی برای انقباض زودتر کاهش یافته است، به طوری که بازدهی معیار 10 ساله حدود 1.74 درصد یا حدود 38 واحد پایه کمتر از اوج قیمتی اخیر خود معامله می شود. در همین حال، سنگ آهن، بزرگترین درآمد صادرات استرالیا، از ژوئیه بیش از 50 درصد کاهش یافته است، همچنین آلومینیوم کاهش 20 درصدی را در عرض تنها سه هفته تجربه کرده است، که ارز حساس به کالای دلار استرالیا را تضعیف نموده است.

دلارنیوزیلند

عقب نشینی دلار نیوزیلند پیش از آمارهای تورم ایالات متحده
دلار نیوزیلند در روز چهارشنبه از 0.7100 در برابر دلار آمریکا تضعیف شد، زیرا معامله گران با احتیاط نسبت به هرگونه غافلگیری افزایشی در تورم ایالات متحده موضع گرفتند، زیرا این امر باعث احیای مذاکرات در مورد افزایش زودتر نرخ از سوی فدرال رزرو و حمایت از دلار آمریکا می شود.
در همین حال، انتظار می‌رود که بانک مرکزی نیوزلند در نشست سیاست‌گذاری خود در 24 نوامبر، نرخ بهره را حداقل 25 واحد افزایش دهد و معامله‌گران نیز خود را برای احتمال افزایش 50 واحدی تهاجمی‌تر نرخ در بحبوحه دهه گذشته آماده کنند. تورم بالا و بیکاری کم سابقه به زودی بانک مرکزی این کشور را مجبور به افزایش نرخ بهره خواهد کرد و ارز این کشور تقویت خواهد شد.

شاخص دلار

دلار بدلیل داده های تورمی همچنان قدرتمند است.
شاخص دلار آمریکا پس از عقب نشینی در سه روز گذشته در حالی که معامله گران منتظر آمارهای تورم بسیار مورد انتظار ایالات متحده بودند تا چشم انداز زمان بندی افزایش نرخ بهره را راهنمایی کند، روز چهارشنبه در سطح 94 نوسان داشت.
مقامات فدرال رزرو افزایش احتمالی نرخ های بهره را به کاهش تورم و رسیدن اشتغال به هدف ایده آل خود لنگر انداخته اند و برخی از اعضای بانک مرکزی اظهار نظر می کنند که اوضاع فعلی که مردم را از بازار کار دور نگه می دارند و قیمت ها را بالا می برند موقتی است. نرخ تورم بالاتر از حد انتظار موجب حمایت و تقویت دلار خواهد بود.

اونس طلا

صندوق های جهانی طلا بدلیل ترس از تورم و عدم قطعیت‌های سیاست‌ها پولی کشورها موجبات رشد این فلز با ارزش را فراهم کردند.
قیمت طلا در روز چهارشنبه به بالای 1820 دلار در هر اونس رسید و به بالاترین حد خود در 2 ماه اخیر در بحبوحه انتظارات تورمی فزاینده همراه با سیگنال های متفاوت از سوی سیاست گذاران رسید. نظرسنجی فدرال رزرو نیویورک روز دوشنبه نشان داد که انتظارات تورمی خانوارهای ایالات متحده به بالاترین حد خود یعنی 5.7 درصد افزایش یافت، زیرا مصرف کنندگان همچنان از افزایش هزینه های خانوار رنج می برند.
بر اساس داده های اقتصادی فعلی با این حال، اکثر اعضای فدرال رزرو موافق هستند که چشم انداز اقتصادی و جهت گیری سیاست ها پس از پایان پایان خرید دارایی توسط فدرال رزرو، بسته به محیط تورم و وضعیت اشتغال، شفافیت بیشتری به دست خواهند آورد.

ین ژاپن

بازار سهام ژاپن افت کرده است و ین در بازار قوی شده است
شاخص Nikkei 225 با 0.1% کاهش به حدود 29,249 رسید، در حالی که شاخص گسترده تر Topix با 0.05% افزایش به 2020 واحد در روز چهارشنبه رسید، زیرا افزایش اخیر ین بر صادرکنندگان ژاپنی که قبلاً از اختلالات زنجیره تامین و قیمت نهاده بالاتر متحمل شده بودند تأثیر گذاشته است. بسته حمایتی جدید پیشنهاد شده توسط نخست وزیر این کشور باعث خواهد شد در آینده نزدیک از بازار سهام حمایت شود و ین مجددا تحت فشار نزول قرار بگیرد.

اقتصاد چین

نرخ تورم چین به بالاترین حد در 13 ماه گذشته رسید
نرخ تورم سالانه چین در اکتبر 2021 از 0.7 درصد در ماه قبل به شدت به 1.5 درصد رسید که بالاتر از اجماع بازار 1.4 درصدی بود. این بالاترین رقم از سپتامبر 2020 بود که به افزایش سریع هزینه های غیرخوراکی و کاهش ملایم تر قیمت مواد غذایی نسبت داده شد. به طور ماهانه، به دلیل افزایش هزینه، آب و هوای نامناسب و مشکلات عرضه در برخی کالاها، قیمت مصرف کننده 0.7 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان در 9 ماه گذشته بود.

مس

شرکت معدنی دولتی شیلی کودلکو (Codelco) روز سه‌شنبه اعلام کرد که رانش زمین در یکی از معدن مس آن رخ داده است، اما این حادثه بر ایمنی کارگران یا تجهیزات آسیب‌دیده تأثیری نگذاشته است.
این شرکت که بزرگترین تولیدکننده مس جهان است در بیانیه ای اعلام کرد بخش شیب شرقی گود نقصی رخ داد که عواقبی برای ایمنی و سلامت افراد، تجهیزات و زیرساخت ها نداشت.
این رویداد عملیاتی در منطقه ای از مواد استریل رخ داده است و تداوم عملیات را به خطر نمی اندازد. لازم به ذکر است که این معدن در 9 ماهه اول سال 144000 تن مس تولید کرده است.

اوره

کره جنوبی این هفته یک نفتکش نظامی را به استرالیا می‌فرستد تا 27000 لیتر محلول اوره را که در خودروهای دیزلی و کارخانه‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود، منتقل کند.
به گفته کارشناسان صنعت، تقریباً دو میلیون وسیله نقلیه دیزلی، عمدتاً کامیون های باری، توسط دولت برای استفاده از این افزودنی مورد استفاده قرار میگیرد.
رانندگان وسایل نقلیه دیزلی پس از اینکه گمرک چین در ماه گذشته یک الزام صادراتی جدید را معرفی کرد، شروع به خرید اوره کردند و صادرات را متوقف کرد تا عرضه به بازار داخلی افزایش یابد. به گفته وزارت بازرگانی کره جنوبی، نزدیک به 97 درصد از واردات اوره کره جنوبی از چین بین ژانویه تا سپتامبر بوده است.
کاری که میتوان برای کاهش کمبود اوره برای فعالیت کارخانه ها انجام شود این است که دولت این مقررات زیست‌محیطی را کاهش دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *