کمبود نقدینگی شدت گرفت

کمبود نقدینگی شدت گرفت

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ سود بین‌بانکی به بالاترین سطح خود طی سال‌های اخیر رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی و تشدید انقباض پولی است. چرایی این موضوع در تحولات اخیر نهفته است.

در نیمه‌ی دوم سال گذشته و بعد از اوج‌گیری اعتراضات، چشم‌انداز اقتصاد ایران تاریک‌تر شد و درنتیجه، انتظارات تورمی در اقتصاد به شدت افزایش یافت. این امر باعث شد بسیاری از اشخاص سپرده‌های بلندمدت خود در بانک را کاهش دهند و آن‌را به سپرده‌های دیداری و پول نقد تبدیل کنند تا بتوانند برای حفظ ارزش سرمایه‌ی خود، هرچه‌ سریع‌تر نسبت به خرید دارایی‌ها(دلار، طلا و…) اقدام کنند.

بنابراین، انتظارات تورمی باعث شد تا ترکیب نقدینگی تغییر کند و سهم پول(بخش سیال نقدینگی) از کل نقدینگی افزایش یافت درنتیجه نقدینگی سیال‌تر شد و تقاضا برای خرید در بازارها اوج گرفت و بانک‌ها نیز در نبود سپرده‌گذاری و با افزایش درخواست وام از سمت اشخاص، به مرور با کم‌بود نقدینگی مواجه شدند.

بانک مرکزی برای اینکه بتواند انتظارات تورمی و بحران کم‌بود نقدینگیِ بانک‌ها را کنترل کند نرخ سود سپرده‌ها و سقف کریدور سود بین‌بانکی را افزایش داد. اما نرخ سود بین‌بانکی آنقدر رشد کرده که فاصله‌ی آن با سقف کریدور به کم‌ترین مقدار خود در بیش از دو سال اخیر رسیده است.

درواقع افزایش نرخ سود بین‌بانکی طی هفته‌های اخیر و به حداقل رسیدن فاصله‌ی آن با سقف کریدور نرخ بهره، بازتاب شرایط بحرانی بانک‌ها و کم‌بود نقدینگی در بازار بین‌بانکی است. کم‌بود نقدینگی باعث شده تا قیمت آن(همان نرخ سود) به شدت افزایش یابد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *