کدام شرکت های سبد سهام عدالت افزایش سرمایه داشته اند؟

کدام شرکت های سبد سهام عدالت افزایش سرمایه داشته اند؟

تاکنون بیش از 6 ماه از شروع آزادسازی سهام عدالت می گذرد و مشمولان آن در این مدت با سوالات متعددی در مورد تغییرات سهام عدالت مواجه شده اند. یکی از چالش برانگیزترین سوالات مطرح شده در این زمینه، موضوع افزایش سرمایه شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت بوده است.

اگر به سابقه سهام ارائه شده در سبد سهام عدالت مراجعه کنیم، در ماه های بعد از آزاد سازی، یعنی از اواخر خردادماه تاکنون، 12 شرکت افزایش سرمایه داشته اند که در اکثر موارد افزایش سرمایه با استفاده از سهام جایزه انجام شده است. اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم تنها افزایش سرمایه این بازه که با استفاده از آورده نقدی انجام شده، مربوط به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی(حکشتی) بوده است. این افزایش سرمایه‌ی 31.5 درصدی 7 خرداد ماه ثبت شده است. در جدول زیر می‌توانید لیست افزایش سرمایه های انجام شده در این مدت را مشاهده کنید.

نامنمادمیزان افزایش سرمایه(%)نوع افزایش سرمایهتاریخ ثبت
صنایع پتروشیمی خلیج فارسفارس100سود انباشته و سابر اندوته ها30 مهر
ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌فملی97.2سود انباشته10 آذر
پالایش نفت تهرانشتران70.5سود انباشته و سایر اندوخته ها9 مهر
فولاد خوزستانفخوز162.5سود انباشته23 آذر
پالایش نفت اصفهانشپنا49سود انباشته و سایر اندوخته ها15 مهر
گروه مپنا (سهامی عام)رمپنا48.1سود انباشته10 مهر
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرانحکشتی31.5آورده نقدی7 خرداد
بانک ملتوبملت314.1تجدید ارزیابی دارایی ها31 تیر
فولاد آلیاژی ایرانفولاژ66.7سود انباشته25 آذر
گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایرانوتوصا50.9سود انباشته و سایر اندوخته ها21 خرداد
سیمان‌ داراب‌ساراب40سود انباشته31 تیر
ایران ترانسفوبترانس870تجدید ارزیابی دارایی ها و سود انباشته8 آذر

تا کنون هیچ کدام از افزایش سرمایه های ذکر شده در پورتفو سهام عدالت لحاظ نشده است اما بر اساس مصاحبه های انجام شده، این سهام جایزه تا قبل از آزادسازی کامل سهام عدالت، به پورتفو مشمولین اضافه خواهد شد. البته فرآیند تبدیل حق تقدم های موجود در سبد سهام عدالت، یکبار دیگر در شروع آزادسازی این سهام سوال برانگیز شده بود که در نهایت با تبدیل این اوراق به سهام و اضافه شدن آن ها به سهام موجود در سبد سامانه های فروش، تکلیف آن مشخص شد.

تاثیر افزایش سرمایه ها بر ارزش سهام عدالت

احتمالا برای شما هم این سوال ایجاد شده که این افزایش سرمایه ها تا چه حد می‌توانند ارزش سهام عدالت را تغییر دهند. در اولین قدم باید این موضوع را یادآوری کنیم که بعد از افزایش سرمایه، قیمت هر سهم به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند که در نتیجه، در پورتفو سهام عدالت شاهد کاهش ارزش این نمادها بر اساس میزان افزایش سرمایه آن ها هستیم.

در شرایط فعلی با توجه به اینکه هنوز افزایش تعداد سهام، ناشی از افزایش سرمایه این شرکت ها در پورتفو مشمولان سهام عدالت اعمال نشده، شاهد کاهش ارزش این سهام هستیم. اگر جدول فوق را با سهم نمادهای مختلف از سبد سهام عدالت مقایسه کنیم، به خوبی دیده می شود که افزایش سرمایه های فارس، فملی، شتران، شپنا و وبملت بیشترین تاثیر را بر ارزش سبد سهام عدالت دارد. این تاثیر به حدی است که در صورت اعمال افزایش سرمایه این شرکت ها، ارزش سبد سهام عدالت 530 هزار تومانی از حدود 10.3 میلیون تومان در روز 29 آذر به 13.5 میلیون تومان می رسد و همین موضوع باعث شده است تا برخی از منابع در زمان ارائه ارزش سهام عدالت این افزایش سرمایه را لحاظ کنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران