کاهش دمای نقدینگی

کاهش دمای نقدینگی

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، رشد نقدینگی از 31.1 درصد در انتهای 1401 به 29 درصد در خردادماه 1402 کاهش یافت. بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی هدف برای سال جاری را معادل 25 درصد اعلام کرده است و دستیابی به این رقم می‌تواند در آینده تا حدی ترمز رشد قیمت‌ها را بکشد و سرعت آن‌را کاهش دهد.

رشد نقدینگی در کم‌ترین مقدار سه‌ساله

اگر به تاریخچه آمار رشد نقدینگی مراجعه کنیم، رشد نقدینگی در خردادماه سال جاری در پایین‌ترین سطح مقدار خود در سه‌سال‌و‌نیم گذشته قرار گرفته است.

بانک مرکزی از سال 1401 سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها را در پیش گرفت و جریمه‌ای برای بانک‌های متخلف از حدود تعیین شده در نظر گرفته است تا بتواند از این طریق رشد نقدینگی را کنترل نماید.

رشد نقدینگی همچنان بالاتر از میانگین بلندمدت

اگرچه کاهش رشد نقدینگی تا حدودی بارقه‌های امید را روشن کرده است، اما نباید به این کاهش دل‌خوش کرد چرا که همچنان رشد نقدینگی بالاتر از میانگین بلندمدت آن است.

میانگین رشد نقدینگی در چهل سال اخیر حدودا 26 درصد است، بنابراین، همچنان رشد نقدینگی بالاتر از میانگین بلندمدت آن است. دولت تصمیم دارد رشد نقدینگی را تا پایان سال به کم‌تر از میانگین بلندمدت آن برساند.

ترمز تورم کشیده می‌شود؟

آمارها نشان می‌‌دهد سرعت رشد نقدینگی در سه سال اخیر به نحو قابل‌توجهی بالا بوده و بسیار فراتر از میانگین بلندمدت آن قرار گرفته است. اما در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری سرعت رشد نقدینگی تا حد زیادی فروکش کرده و شیب آن کمتر از سه سال قبل بوده است(در نمودار پایین شیب رشد نقدینگی در سال 1402 کم‌تر از سایر سال‌های مورد بررسی است)

با کاهش سرعت رشد نقدینگی تا نرخ هدف(25 درصد تا پایان 1402) می‌توان انتظار داشت تا تورم نیز-با کمی وقفه-کاهش یابد.

بانک مرکزی در گزارش اخیر خود، آمار پایه پولی را منتشر نکرده است. اما آنچه در سال گذشته نیز مشهود بوده، این است که رشد پایه‌ پولی در نیمه‌ی دوم سال گذشته صعودی بوده که نگران‌کننده است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران